וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אתם זכאים לקבל פיצויי פיטורין?

זירת היועצים בשיתוף Lawguide

17.3.2015 / 0:13

עובדים שפוטרו או שעבודתם הופסקה עקב נסיבות שאינן תלויות בהן, כמו סגירת העסק או הפרת חוזה עבודה, זכאים לקבל מהמעסיק פיצויי פיטורין. מהם התנאים לקבלת פיצויי פיטורין?

מפוטר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כל עובד שהשלים תקופת עבודה רצופה בת לפחות שנה, ופוטר מתפקידו, זכאי לקבל מהמעסיק פיצויי פיטורין, בגובה המשכורת החודשית על פי מספר שנות העבודה. כלומר אם פוטרתם לאחר שלוש שנים, מגיע לכם פיצוי בגובה שלוש משכורות. תקופת עבודה נחשבת למלאה גם במקרים שבהם נקטע הרצף בשל יציאת למילואים, ימי מחלה או שביתה במשק.

לעתים עובדים מוצאים עצמם מפוטרים, טרם השלימו שנת עבודה, לאחר 11 חודשים בלבד. במידה שהם מאמינים כי פוטרו במועד זה, רק כדי שהבוס יוכל לחסוך מעצמו את תשלום הפיצויים, הם בהחלט רשאים לגשת לבית הדין לעבודה ולהגיש תביעה נגד המעסיק. חשוב לציין כי נטל ההוכחה שהפיטורין נעשו בתום לב מוטל על העובד, עם זאת בית הדין נוטה להתייחס בחומרה למעסיקים המפרים את חובתם כלפי עובדיהם.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום פיצויי פיטורין

מתי התפטרות מזכה את העובד בפיצויי פיטורין?

קיימים מצבים רבים שבהם גם עובד שהתפטר ביוזמתו זכאי לקבל פיצויי פיטורין. כך במקרה של עובד שהתפטר בשל הרעה מהותית ומוחשית בתנאי עבודתו. על מנת לטעון הרעה משמעותית, יש להוכיח שחלה הפחתה בהיקף המשרה, או שהעובד לא קיבל את מלוא זכויותיו, כגון: הלנה או הפחתה בשכר, שינוי מהותי בהסכם בין העובד למעסיק, וכדומה.
גם במקרים שבהם עובד התפטר בשל הצורך לטפל בקרוב משפחה שבריאותו נפגעה, או התפטר לצורך נטילת תפקיד בהנהגת הראשות המקומית, או כדי להתגייס לשרות בתי הסוהר או למשטרה, התפטרותו מזכה בפיצויי פיטורין. עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו ובמידת הצורך להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום.

פיטורין כתוצאה מחילופי מעסיקים או סגירת העסק

עובד שבמקום העבודה שלו התחלפו המעסיקים או חל שינוי ארגוני, זכאי לפיצויי פיטורין ממעסיקו החדש עבור כל תקופת עבודתו אצל המעסיק הקודם, והוא נחשב כמפוטר החל מיום חילופי המעסיקים. במקרה זה המעסיק הקודם פטור מתשלום פיצויים וחובת התשלום חלה על המעסיק החדש בלבד. תנאים אלה תקפים גם לגבי שינוי בתפקיד או בסוג המשרה אצל אותו מעסיק.

במקרה שהעסק פשט את הרגל והתאגיד פורק או נמחק, או במקרה שהמעסיק נפטר, העובד זכאי לתשלום פיצויים, כאילו פוטר מעבודתו. כאשר העובד נפטר, המעסיק מחויב לשלם לבני משפחתו פיצויי פיטורין.

כיצד מחשבים את הזכאות לפיצוי פיטורין?

כאמור, עובד המועסק על בסיס שכר חודשי, זכאי לפיצויים בגובה משכורת של חודש עבור כל שנת עבודה רציפה. אולם, קיימים סוגים שונים של יחסי עובד - מעסיק שבהם החישוב משתנה. כך למשל, עובד שעתי, ששכרו מחושב לפי שעה, או עובד יומי, זכאי לפיצויים לפי ממוצע שעות או ימים בחודש במהלך השנה האחרונה, כפול הסכום בו השתכר לשעה לפני הפיטורין. עובד בשכר קבלני, זכאי לפיצוי לפי ממוצע השתכרותו במהלך השנה האחרונה לסיום עבודתו.

במידה שהיקף המשרה השתנה ממשרה חלקית למלאה, או שחלה הפחתה בשכר, במהלך השנה שקדמה לפיטורין, החישוב יבוצע בנפרד עבור התקופה שלפני ההפחתה ולאחריה, ובהתאם להיקף המשרה בכל תקופה בנפרד, לפי השכר האחרון כפול שנות העבודה. בשני המקרים, השכר לצורך חישובם של הפיצויים לא יפחת משיעור שכר המינימום.
בעת חישוב המשכורת לפיצויי פיטורין, יש להביא בחשבון את שכר היסוד כולל תוספת ותק בתפקיד, תוספת מקצועית או מחלקתית, יוקר מחייה ומצב משפחתי. רכיבים שאינן נכללים בפיצויים הם שעות נוספות, דמי נסיעות, בונוסים והוצאות מיוחדות כמו אש"ל, ביגוד ועוד.

את הפיצויים לעובד יש לשלם ביום סיום יחסי העבודה, עם זאת בהרבה מקומות עבודה המעסיק לא מתנדב לשלם את הפיצויים, ולעתים העובד נדרש לרדוף אחר המגיע לו. אם אתם חוששים לפגיעה בזכויותיכם, או מרגישים כי אין הסכמה בין הצדדים, כדאי ומומלץ להיוועץ בעורך דין.

הכתבה הוכנה בשיתוף ובאדיבות האתר לייעוץ משפטי LawGuide
לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully