וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כאשר המעקלים דופקים על הדלת?

זירת היועצים בשיתוף Lawguide

19.3.2015 / 1:58

איך מתמודדים עם עיקולים במסגרת הוצאה לפועל? מה ניתן לעשות כשמקבלים צו עיקול? והאם ניתן לבצע עיקול מבלי שניתנה אזהרה? כל מה שרציתם לדעת על עיקולים בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

עיקול הוא כלי המשמש את ההוצאה לפועל במקרים שבהם עולה קושי לגבות מחייב את הסכום החוב, אם בעקבות פסק דין, או על פי מסמך כספי כגון: שיק שחזר, שטר חוב שלא נפרע, שטר משכון או שטר משכנתא. פעולת העיקול נועדה להגביל את יכולת השימוש בנכס כדי שהחייב יאולץ לשלם את חובו.

ההחלטה לעקל רכוש של חייב, מגיעה לרוב לאחר שניתנה הודעה בדבר החוב ולאחר שתקופת ההתראה חלפה מבלי שהחייב נקט בפעולה כלשהי כדי להסדיר את העניין. לפי חוק ההוצאה לפועל ישנם שלושה סוגים של עיקולים: עיקול מקרקעין, עיקול מיטלטלין ועיקול צד ג'.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום עיקולים

עיקול מיטלטלין הוא הנפוץ ביותר מבין סוגי העיקולים. במסגרתו מורשים המעקלים להחרים נכסים שונים הנמצאים בבית, כמו טלוויזיות, מחשבים, תכשיטים ועוד. במידה שהחייב לא יפרע את החוב בתוך שבועיים ימים מיום הטלת העיקול, תוצא הוראה למכירת הנכסים שעוקלו והכספים שיתקבלו מהמכירה ישמשו לפירעון החוב.

בעת עיקול מיטלטלין, המעקלים אינם רשאים לעקל רהיטים וחפצים המשמשים את בני המשפחה למחייה כגון: מיטות, כלי מיטה, כלי מטבח וכלי אוכל. בנוסף אסור לעקל כלים ומכשירים שבלעדיהם החייב אינו יכול לקיים את פרנסתו, ובלבד ששווים אינו עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות. כמו כן, לא מעקלים מכשירים, מכונות ובעלי חיים הנחוצים לשימושו האישי של נכה.

עיקול מקרקעין מוטל על נכסים שנמצאים בבעלותו של החייב. כאשר מדובר בבית שבו הוא ומשפחתו גרים, העיקול לא יביא לפינוי מהנכס, אלא אם הומצא פתרון דיור חלופי. במידה ויעברו 30 יום מרישום העיקול והחייב לא יפרע את חובו, הזוכה בתיק יוכל לבקש מרשם ההוצאה לפועל להורות על מכירה של המקרקעין. במקרה שלא הוגשה בקשה למכירת הנכסים, יוכל רשם ההוצאה לפועל למחוק את העיקול בתום שלוש שנים מיום הרישום.

עיקול צד ג' המוטל על זכויות וכספים של החייב הנמצאים בחזקת גורמים שלישיים כגון: עיקול חשבון בנק, משכורת, כספים בתכניות חיסכון ועוד. העיקול מתבצע על ידי מסירת דרישה לצד השלישי למסור את הכספים להוצאה לפועל. במידה ויש עיקול על משכורתו של החייב, נקבע על פי חוק הגנת השכר כי יש להותיר בידי העובד סכום השווה לגובה הגמלה הניתנת על פי חוק הבטחת הכנסה וזאת כדי לאפשר לעובד ולמשפחתו קיום מינימאלי. הגנה זו אינה חלה במקרה שבו מבוצע העיקול למטרת תשלום מזונות.

מה עושים לאחר קבלת אזהרה?

לאחר שהחייב קיבל לידיו מסמך אזהרה לפני עיקול, עליו לקבל החלטה בתוך 20 יום כיצד בכוונתו לנהוג. במידה ונוצר איחור בהגשת ההתנגדות לביצוע השטר, יש להגיש בקשה להארכת מועד ההתנגדות בצירוף הסברים מנומקים, אחרת תהיה לזוכה אפשרות לפעול כנגד החייב.

במסגרת טענת "פרעתי" החייב רשאי לטעון כי הוא שילם את החוב, או חלק ממנו, ועל כן הוא אינו מחויב עוד כלפי הזוכה. כמו כן, החייב רשאי לבקש חקירת יכולת ובמסגרתה לעתור להקפאת הליכים וקביעת תשלום חודשי לטובת הנושה.
במקרים שבהם החייב סבור כי הוא אינו חייב לשלם את החוב המיוחס לו, עליו לפנות לראש ההוצאה לפועל בפנייה מנומקת היטב. למשל כאשר העיקול בוצע שלא כדין או שהוטל עיקול על נכס שאינו שייך לחייב. לעיתים ניתן להגיע להסדר עם הזוכה באשר לתנאי פירעון החוב, ולאחר אישור ההסדר העיקול יבוטל.

לרוב, ניתן להטיל עיקול רק לאחר שניתנה אזהרה לחייב והוא התעלם ממנה. עם זאת, במקרים מסוימים מבקש הזוכה להטיל עיקול עוד קודם לאזהרת החייב. מדובר במקרים ניתן להוכיח חשש ממשי כי החייב יפעל לסיכול העיקול. כדי לנקוט בהליך זה על הזוכה להוכיח את חששו, כי החייב עשוי להבריח נכסים ולהתחמק מתשלום, למשל במקרה שבו ישנם תיקים פתוחים נוספים נגד החייב בהוצאה לפועל.

במסגרת של עיקול מנהלי הננקט לפי פקודת המיסים. על פי החוק, לגופים שהוסמכו בדין, כגון עיריות, מוענקת סמכות להטיל עיקולים באופן עצמאי מבלי לפנות ללשכת ההוצאה לפועל. במקרה זה, יש לפנות ישירות לגוף שהטיל את העיקול. במידה ונעשה הליך לא חוקי ניתן לפנות לבית המשפט המוסמך בעניין.

כיצד מממשים את העיקול בהוצאה לפועל?

לאחר שהוטל עיקול על נכס, הנושה רשאי לבקש את מימושו. המימוש יעשה בהתאם לסוג הנכס המעוקל. מימוש של עיקול רכב, יעשה באמצעות החרמת הרכב ואחסונו בחניון מורשה עד למכירתו. מימוש מיטלטלין יעשה במכירה פומבית מרוכזת הנעשית מדי פעם, כשבמסגרתה נמכר המיטלטלין לכל המרבה במחיר. מימוש עיקול בחשבון הבנק יעשה באמצעות צו המורה לבנק להעביר את הכסף שעוקל לתיק ההוצאה לפועל.

בדרך כלל מכירת נכסים במסגרת של צו עיקול פירושה שהנכסים ימכרו במחיר נמוך הרבה משווים האמתי בשוק. בנוסף, התהליך כולו גורם סבל רב לחייב ולבני משפחתו. במידה וזה המצב, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בנושא כמה שיותר מהר כדי לבחון את אפשרויות הפעולה ולפתור את הבעיה.

באדיבות אתר עורכי דין LawGuide
לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully