וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכות העובד לשימוע לפני קבלת החלטה על פיטורין

זירת היועצים בשיתוף lawguide

24.3.2015 / 21:57

טרם מתקבלת החלטה על פיטורי העובד, המעסיק נדרש לזמן את העובד לשימוע, ולתת לו הזדמנות כנה להביע את עמדתו ואפשרות לטעון לטובת המשך העסקתו

מפוטר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

על פי חוקי העבודה, המעסיק בין אם במגזר הפרטי או במגזר הציבורי, אינו רשאי לפטר עובד לפני שהעלה בפניו את הנסיבות להחלטה להביא לסיום עבודתו. המעסיק מחויב לשמוע בתום לב את דבריו של העובד במסגרת הליך שימוע, ולתת לו אפשרות כנה לשפר את ביצועיו בעבודה, או לתקן את הנסיבות שהובילו להחלטה על פיטוריו.

למרות שהמעסיק הוא בעל סמכות ושליטה מוחלטת בניהול העסק, במיוחד בשוק הפרטי, עובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם בכל הנוגע לפיטורין, ולעובדה כי הוא אינו רשאי לפטר אותם באופן שרירותי ולפגוע בכבודם ובזכותם להליך הוגן.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום שימוע לפני פיטורין

לפני שמתקבלת ההחלטה על פיטורין, המעסיק חייב לקיים שימוע, בו יציג בפני העובד את הנסיבות שהובילו להחלטה על פיטוריו, וייתן לו הזדמנות הוגנת להתגונן בפני הטענות ואפשרות להשמיע את עמדתו בעניין, כך גם במקרים חמורים של הפרת משמעת או הפרת חוזה עבודה.

כאשר מדובר בפיטורין על רקע צמצום כוח אדם, גם אז חלה החובה לערוך שימוע, לרבות מצבים שבהם הסיבה לפיטורין כלל אינה קשורה להתנהגותו של העובד, אלא לצורך התייעלות ארגונית בלבד.

המעסיק מחויב לקבל החלטה רק לאחר שהקשיב בתום לב לטענות העובד

המעסיק נדרש להתריע בפני הזימון, ולספק לעובד פרק זמן סביר להיערך בהתאם ולנמק בפניו את הסיבות לכך שהפסקת עבודתו נשקלת. בנוסף הוא נדרש לאפשר לעובד לעיין במסמכים עליו מסתמך בדבריו, כמו עיון בדוחות שונים, או נתונים המעידים על חוסר שביעות רצון.

במהלך השימוע המעסיק מחויב לתת לעובד הזדמנות כנה להשמיע את הסבריו בנוגע לטענות כלפיו ואף להאזין בתשומת לב לגרסתו, מבלי לתת תחושה שההחלטה כבר התקבלה ואין דבר שניתן לעשות בנידון. המעסיק אינו יכול להסתפק בטענות כלליות לגבי חוסר שביעות רצון, אלא עליו להצביע על אירועים נקודתיים התומכים בנימוקיו, כדי שהעובד יוכל להתייחס אליהם בהתאם.

למעמד השימוע העובד רשאי להזמין נציג מטעמו: עורך דין, נציג ועד העובדים או אפילו קרוב משפחה. במהלך השיחה חובה על המעסיק לערוך פרוטוקול שישקף את חילופי הדברים. לאחר שהתקבלה החלטה סופית, המעסיק מחויב להעניק לעובד הודעה מוקדמת. במהלך תקופה זו, הוא יכול לבחור האם לאפשר לו להמשיך לעבוד, או לשלם "פדיון הודעה מוקדמת" ולסיים את יחסי העבודה לאלתר.

עובדים המועסקים במסגרת הסכמים קיבוציים, רשאים לערב את ועד העובדים בהליך ולאפשר לוועד להשפיע על התוצאות. בחלק מההסכמים קיימים הליכים מסודרים ליישוב חילוקי הדעות בין הצדדים, כמו למשל באמצעות הליך בוררות, ובכל מקרה המעסיק מחויב להתייעץ עם הוועד גם כאשר אין הוראה מפורשת כזו בהסכם הקיבוצי.

חשוב להדגיש כי השימוע אינו מתקיים למראית עין בלבד, אלא במהלכו המעסיק מחויב להקשיב בפתיחות ובכנות לדברי העובד, ואף נדרש לקחת בחשבון את ההשלכות העלולות להיגרם לעובד בעקבות ההחלטה לפיטורין, כמו למשל: איבוד פרנסת המשפחה, גילו של העובד והסיכוי להשתלב חזרה בשוק העבודה.

במקרה שהשימוע התנהל באופן לקוי, או שכלל לא יתקיים, העובד רשאי לפנות לבית דין לעבודה ולדרוש פיצויים בגין פיטורין שלא כדין. עם זאת עובד שלא ניצל את זכותו להליך הוגן למרות שהיתה לו האפשרות לעשות כן, ובחר שלא להתייצב לשימוע, אינו זכאי לפיצויים.

הכתבה הוכנה בשיתוף ובאדיבות האתר לייעוץ משפטי LawGuide

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully