וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיהור וסינון מים - איך לשפר את איכות המים שאתם שותים?

זירת היועצים בשיתוף מיטב בר

30.3.2015 / 23:18

שתיית מים בארץ עברה מהפכה משמעותית בעשרים השנים האחרונות, כשלציבור נמאס לסחוב שישיות ומתקני הטיהור הפכו לנחלת הכלל. הנה כל הדרכים לסינון מים בבית

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

שתיית מים בארץ עברה מהפכה משמעותית בעשרים השנים האחרונות. פעם, היינו פותחים ברז, שותים לרוויה ומרגישים טוב עם עצמנו. אלא שמחקרים הראו כי איכות המים בארץ אינה מזהירה, והצנרת המיושנת העניקה למי השתייה טאץ' מתכתי דוחה. החלופות שקמו היו בקבוקי מים מינרלים ומתקני טיהור. עם הזמן, לציבור נמאס לסחוב שישיות, ומתקני הטיהור השונים הפכו נחלת הכלל.

קיימות מספר שיטות לטיהור מים, וכן מתקנים שונים. מדריך זה יעשה מעט סדר בשוק מתקני מי השתייה בארץ.

מערכות לטיהור מים
ישנן מספר דרכים וצורות לסינון מים בבית.

חיבור למערכת המים הראשית – מערכות סינון מים מתוחכמות אשר מתחברות לברז הראשי של הבית ("שיבר"), לרוב בצמוד לשעון המים, כך שכל המים הזורמים לבית, כולל למקלחות ולשירותים, עוברים סינון שמטרתו להסיר לכלוך וחלקיקים גדולים.

סינון הנמצא על הברז - מסנן קטן המורכב על צינור המים היוצא מהברז (למשל, על פיית הברז במטבח) ומוציא מים מסוננים.

מסננים שלא מחוברים לרשת המים - קנקנים ומיכלים אליהם מחברים מסנן בצורה ידנית.

חיבור לברז בבית - מערכת הסינון מחוברת לאחד הברזים בבית והיא למעשה בר מים המוציא מים מסוננים ונקיים. מערכת כזו, דוגמת בר מים של "מיטב", היא כמובן מערכת סינון המים הנפוצה בארץ ונמצאת בבתים פרטיים, משרדים ומקומות עבודה רבים.

דרכים לניקוי, סינון וטיהור המים

מסנן מכני

המסננים מאפשרים זרימת מים ומונעים מעבר מזהמים וחלקיקים שונים, בהתאם לצפיפות כל מסנן. בדרך כלל, מסנן מכאני מיועד למנוע מעבר חול, אבנים קטנות ולכלוך.

חשוב להבהיר כי הם אינם מטהרים את המים אלא רק מסננים אותו. כלור, פלואור ושאר כימיקלים עוברים במסנן. כמו כן אין למסננים השפעה רבה על כמות האבנית המצטברת, ולשם כך יש להעניק טיפול מיוחד.

מסנן מכני נוטה לצבור לכלוך, ועם הזמן להיסתם ובכך מוריד את לחץ המים היוצא מהברז. יש להקפיד להחליפו באופן קבוע.

מסנן פחם פעיל

החומר פחם מושך אליו חלקיקים, ועל תכונה טבעית זו מבוססים מסננים שונים, כמו מסנני אב"כ, ולענייננו – מסנן מים. מסנן פחם פעיל ינקה כלור וחומרים כימיקלים מהמים ובכך משפר למדי את טעם המים.

אבל מסנן פחם פעיל לא יעיל נגד חיידקים. כמו כן, מסנן זה אינו סופח מתכות, כך שחלקיקי מתכת אשר עברו במסנן המכאני, יעברו גם את מסנן הפחם.

אוסמוזה הפוכה

השיטה הנפוצה כיום לסינון וטיהור מים. המים עוברים דרך ממבראנה, המאפשרת למולקולות או יונים מסוימים לעבור דרכה, ובכך מתאפשר מעבר של מים בלבד. מתכות, חיידקים, כלור, מינרלים – כל אלה ועוד נשארים בחוץ.

ברים רבים של מים הנמכרים כיום בארץ מכילים גם מסנן פחם פעיל ונורת UV, ובכך מעניקים פתרון מצוין ומים איכותיים. לעתים, המים היוצאים הם כה מסוננים עד כי איבדו את טעמם המוכר ועל כן לא תמיד הם טעימים לכל אחד.

טיהור מיקרוביולוגי (נורת UV)

מערכת המשמידה את החיידקים שבמים, שכזכור עוברים את שלבי הסינון הראשוניים. נורת UV מקרינה אור אולטרה סגול אשר ממית את החיידקים שבמים. למשתמש אין סכנה מהקרינה, והיא אינה פורצת החוצה מהמכשיר, וכמובן אינה נשארת במי השתייה. יעילות נורת UV יורדת ככל שהמים עכורים, וכמובן יש לדאוג להחלפתה באופן תדיר.

מערכת משולבת

אז מה הכי נכון? מה הכי חכם? ומה אני צריך אצלי בבית/משרד/עבודה? רצוי שלא להסתמך על מסנן אחד ויחיד שיעשה את העבודה, ויש צורך במערכת משולבת, שתוציא מי שתייה באיכות גבוהה, ללא מזהמים, מתכות, חיידקים ושאר צרות.

ככלל, יש להקפיד כי מערכת טיהור המים תכיל מסנן פחם פעיל, טיהור באמצעות מערכת אוסמוזה הפוכה, ונורת UV.

חשוב להקפיד על שירות ברמה גבוהה, כזה שיקפיד להתריע בבוא הזמן על החלפת מסנן, ושידאג לשלוח את המסנן ו/או נורת UV בזמן, אליך הביתה. אין סיבה להסתפק בפחות מזה.

  • עוד באותו נושא:
  • מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully