וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לבחור נוטריון?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

5.4.2015 / 13:58

מהם תפקידיו של הנוטריון? מהם המקרים הנפוצים שבהם יש חובה או צורך להיעזר בשירותיו? וכיצד יש לבחור נוטריון? כל התשובות בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

נוטריון הוא עורך דין שנדרש לעבור הכשרה מתאימה ולקבל רישיון ממשרד המשפטים. תפקידו העיקרי הוא לאשר מסמכים משפטיים, כמו צוואה, הסכם ממון וייפוי כוח למטרות שונות, כדי שיוכלו להיות כשירים בבתי משפט. על פי חוק הנוטריונים משנת 1976 אישור של נוטריון מהווה ראיה מספקת בהליך המשפטי ללא צורך בראיה נוספת.

חשוב להדגיש כי לא כל עורך דין הוא נוטריון, ורק מועמדים מתאימים זכאים לקבל רישיון ממשרד המשפטים. לשם כך המועמד נדרש להיות בעל עבר נקי, שלא הורשע בעבירה שיש בה קלון, בעל עשר שנות ותק לפחות בתחום עריכת דין, ולסיים בהצלחה קורס הכשרה בתחום זה.

קיימים שני סוגי ייפוי כוח שמחייבים אימות נוטריוני ובלעדיו אינם תקפים. האחד הוא ייפוי כוח כללי, שמשמש בעיקר ילדים להורים מבוגרים, כדי לטפל בשם ההורים מול הבנקים, מוסדות המדינה וארגונים נוספים. השני מיועד לביצוע עסקת מקרקעין, כמו במכירה או השכרת דירה, גם בשעה שבעל הנכס שוהה בחו"ל, ומעוניין שקרוב משפחתו יטפל עבורו בעסקה.

ייפויי כוח נדרשים בעת נטילת משכנתא ובעת רכישת דירה מקבלן, המסמכים משמשים עבור הבנק והחברה הקבלנית, מאחר שהפעולות המבוצעות על ידי גורמים אלה הן עסקאות במקרקעין הטעונות רישום בטאבו, ומיופי הכוח הרבים הכלולים במסמכים אינם עורכי דין בלבד, אלא גם נציגים של הבנק או הקבלן. מלבד אישורים אלה נוטריון רשאי לערוך צוואה ולהבטיח את כשרותה, ולאשר הסכם ממון בין בני זוג שנכרת טרם הנישואין או במהלכם, ללא צורך באישור נוסף של בית המשפט.

סמכות חשובה נוספת של נוטריון היא תרגום מסמכים משפטיים לשימוש בחו"ל או בארץ, או בפני נציגות מדינה זרה. הנוטריון רשאי לאשר כי המסמכים המתורגמים מדויקים ומשקפים נאמנה את כוונת המחבר, כמו בעת הנפקת דרכון זר, או שליחת תעודות של מוסדות לימוד מחו"ל. בנוסף בסמכותו לאמת את הזהות של החתום על מסמך לוודא שטוען לחתימה הוא אכן מי שחתם על המסמך, כמו בעת נטילת הלוואה מהבנק.

יש לוודא כי הנוטריון מתמחה בתחום המסוים לו אתם זקוקים ואינו גובה שכר גבוה מהמקובל
כדי לבחור נוטריון חשוב לשים לב כי הוא בעל רישיון תקין ופעיל בישראל, נוטריון בעל הכשרה מחו"ל, אינו מכשיר אותו באופן אוטומטי להיות נוטריון בארץ. בנוסף יש לבדוק האם הוא מנוסה בפעולה הספציפית להם אתם נדרשים והוא בקיא באישור הנוטריוני לו אתם זקוקים. במקרה של תרגום, וודאו כי הנוטריון אכן בקיא בשפת המקור של המסמך ובשפה לה נועד התרגום.

חשוב לדעת כי שכר טרחת נוטריון קבוע בחוק והוא אינו יכול לדרוש שכר גבוה יותר. לכן, טרם הבחירה, בדקו דרך האינטרנט או באמצעות פגישה עם מומחים בתחום, מהו שכר הטרחה בעבור השירות שאתם זקוקים לו. כך תדעו למה לצפות ותחסכו מעצמכם דרישת תשלום גבוהה יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • נוטריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully