וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרקע חקלאית - מה זה אומר ואיך זה משתלם לנו?

זירת היועצים בשיתוף 2fix

14.4.2015 / 19:31

התחזיות הצופות המשך עליית מחירים בשוק הנדל"ן, מספקות הזדמנות לרכוש קרקעות חקלאיות במחירים אטרקטיבים. ולמרות זאת, ישנן מספר עובדות אותן צריך לקחת בחשבון לפני השקעה בקרקע חקלאית

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הרוב הגורף של הישראלים הצעירים רואים את עצמם מרחק שנות אור מרכישת נכס או אדמה לבנייה. נקודת מבט זו נובעת מתחושת ייאוש שנטבעה בכולנו עקב המצב הכלכלי במדינה ומחירי הדיור המנופחים אשר מצמצמים את האפשרויות העומדות בפנינו למציאת פתרון דיור קבוע.

האופציות הקיימות בשוק הדיור כיום מתחלקות ל2 קטגוריות:
רכישה של נכס קיים- נכס שכבר נבנה וניתן להתגורר בו באופן מיידי או להשכירו למטרת רווח.

רכישה של נכס עתידי-נכס אשר צפוי להבנות בעתיד, בין אם נקבע תאריך לסיום הבנייה או לא. לעיתים נהוג לכנות זה כדירה או בית "על הנייר".

בשני המקרים מדובר בהשקעה כלכלית גבוהה מאוד, הכרוכה בדר"כ בלקיחת משכנתא, מהלך שעלול להוביל לשקיעה בחובות. לפני לקיחת משכנתא על הנכס, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, אשר יפרוס בפניכם את האפשרויות השונות העומדות בפניכם. כלכלנים מובילים אף ממליצים להמשיך לשלם שכירות ולא להשתעבד למשכנתא.

למרות כל המחקרים והדיונים בנושא, אין באפשרותנו לצפות את העתיד בכל הנוגע לשוק הדיור. מה שאנו כן יודעים מסתכם בעובדה אחת שעמה לא ניתן להתווכח:

מספר הקרקעות במדינה הולך ואוזל- עקב ביקוש גבוה משמעותית מההיצע במשק, עליית המחירים שהחלה לפני מספר שנים אינה צפוייה להעצר בזמן הקרוב.

לכן, עקב המציאות הקיימת רבים מאזרחי מדינת ישראל פונים לפתרונות אלטרנטיביים על מנת להרגיע את דאגותיהם ולרכוש נכס כלשהו, מתוך חשיבה על העתיד, בין אם שלהם עצמם, או שמא עתידם של ילדיהם ואף הנכדים.

אם קראתם עד כה כנראה שאתם משתייכים לקבוצת הרוב במדינה של אנשים אשר אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש בית או דירה. כעת נציג בפניכם את האלטרנטיבה המובילה במשק הישראלי, הלא היא קרקע חקלאית.

היתרונות של רכישת קרקע חקלאית הינם:

המיקום – קרקעות חקלאיות העומדות למכירה היום, ממוקמות מחוץ לעיר, בשטחים כפריים שקטים ללא בעיית הצפיפות, העומס והרעש שיש בשטחים עירוניים. המחירים לקרקעות בפריפריה סבירים ביותר וכיום ניתן לרכוש מגרשים לבנייה עתידית במחירים אטרקטיביים מאוד. יחד עם זאת, קיימות קרקעות חקלאיות רבות הנמצאות בקרבת המרכז שיאפשרו המשך עבודה בערים המרכזיות ומנטרלות את תחושת הניתוק שיש שחוששים ממנה. באיזור המרכז הקרקעות יקרות משמעותית מאיזורים אחרים אך יש שיאמרו כי נכס באיזור המרכז יחזיר את ההשקעה מהר יותר ויניב תשואה גבוהה יותר לאורך זמן.

המחיר – מחיר קרקעות חקלאיות נמוך באופן ניכר ממחירי נכסים בנויים או זמינים לבנייה. רכישת קרקע חקלאית מומלצת כהשקעה עתידית שככל הנראה תתברר להיות השקעה מוצלחת הזמינה גם למי שאינם בעלי אמצעים לשלם גם את תנאי הסף של משכנתא. ערך הקרקע עשוי להכפיל את עצמו ואף יותר מכך בטווח של כמה שנים ספורות. כמו כן, כיום חברות רבות במשק מציעות אופציות מימון ותנאי תשלום נוחים.

הזדמנות – נושא מחירי הדיור ומצוקת אזרחי ישראל נשמעים רבות על השולחן הפוליטי וזה ללא ספק נמצא במצע הפוליטי של כל מפלגה. הלחץ שמפעילים כל הצדדים המעורבים כבר מראה סימני הצלחה בדמוי אפשרויות הפשרת שטחים חדשים.
נוחות- בעבר, רכישה של קרקע חקלאית הייתה מלווה בבירוקרטיה רבה ובלא מעט כאבי ראש מצד המדינה. כיום רכישה של קרקע חקלאית נעשית בליווי של משרדי עו"ד המתמחים בעסקאות נדלן המקלים על התהליך ומאפשרים לכם לרכוש את הנכס שלכם במינימום התעסקות ובצורה חלקה.

השקעה נזילה- קרקע חקלאית הנה נכס לכל דבר, ולכן ניתן לעשות פניית פרסה בכל שלב ולמכור את הנכס. יתרה על כך, רבים מבין המשקיעים בישראל רוכשים קרקעות, מחזיקים בהן מספר שנים ולאחר מכן מוכרים את הנכס עם רווחים של מאות אחוזים על ההשקעה הראשונית שלהם. כאמור, מרבית הקרקעות במשק נועדו לבנייה, ולכן עם כל התקדמות שמתבצעת בתהליך הפשרת הקרקע, ערכה הכספי של הקרקע עולה בהתאם. קרקע חקלאית כבר הוכיחה את עצמה כהשקעה חכמה לתשואה גבוהה.

אז איך קונים קרקע חקלאית?

1. ערכו סקר שוק מקיף - במרבית איזורי הפיתוח עובדות מס' רב של חברות נדל"ן, כל אחת משווקת את הקרקע שלה, ולכן מומלץ לבדוק עם כמה שיותר חברות כדי להשוות מחירים. לאחר בדיקה מקיפה צמצמו את ההתעניינות למספר פרויקטים שנראים לכם אטרקטיביים ומתאימים לתקציב שלכם.
2. הכינו תקציב להשקעה- השקעה בקרקע חקלאית תהיה כרוכה בהוצאות נלוות בעתיד ולכן מומלץ להערך מבעוד מועד ולוודא כי רכישת הקרקע עומדת במסגרת התקציב שהצבנו למטרה זו.
3. סעו לראות את הנכס- חשוב מאוד ליסוע לראות את הקרקע לפני השקעה, על מנת להבין איך האיזור בנוי, האם הקרקע היא חלק ממרקם עירוני קיים, ומהו גודלה האמיתי של החלקה. מומלץ לקבוע פגישה עם נציג של החברה המשווקת על מנת לקבל את כל הפרטים החשובים אודות הקרקע.
4. בררו את המצב התכנוני של הקרקע- ניתן לברר בוועדות לתכנון ובנייה מה ייעוד הקרקע הנוכחי, האם יש תכניות לשינויי ייעוד מחקלאית למגורים, ואם כן - באיזה שלב נמצא התהליך? יש לבחון האם חלות על הקרקע תכניות מתאר מחוזיות או ארציות, שעלולות לטרפד את שינויי הייעוד של השטח.

5. התחשבו במצב שוק הנדל"ן הנוכחי- כך למשל, נכון להיום קיים מחסור בקרקעות זמינות לבניה באזור המרכז ובפריפריה, ולכן סביר כי קרקעות חקלאיות יהוו בזמן הקרוב פתרון מעשי להעשרת שוק הנדל"ן בקרקע זמינה לבניה למגורים. נתון זה מעלה את האפשרות כי הרווח על קרקע חקלאית שרכשנו, והדרך לשינוי ייעודה למגורים, יגיעו מהר יחסית.

לסיכום, משתלם לפתוח את הראש להזדמנויות מסוימות. כיום ניתן לקבל פרטים ללא עלות מבעלי המקצוע בתחום. נכון שזה לוקח זמן, סבלנות ונחישות, אך רכישת קרקע חקלאית מהווה צעד ראשון לקראת נכס פרטי בטאבו, ויתכן שבעוד מספר שנים תשבו בביתכם החדש ותביטו לאחור על הרגע שבו הכל התחיל ותבינו שזה היה הצעד הנבון ביותר שביצעתם.

  • עוד באותו נושא:
  • קרקע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully