וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונה ים תיכונית מפחיתה מחלות כרוניות ותורמת לאריכות ימים?

זירת היועצים בשיתוף the 123 diet

16.4.2015 / 19:16

מחקרים רפואיים ומדעיים פוסקים כי תזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למוות מכל המחלות. במחקרים שבוצעו בארה"ב ובאירופה נקבע שככל שדבקים יותר בעקרונות התזונה הים תיכונית, מופחת הסיכון לתמותה. ועוד לא דיברנו על הרזיה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מחקרים מדעיים שנערכו ברחבי ארה"ב ואירופה קובעים כי קיים קשר הדוק בין התזונה שלנו לסיכוי שנחלה במחלה כרונית או נמות צעירים. המחקרים מציינים לטובה את התזונה הים תיכונית כמפתח לאריכות חיים ובריאות. תזונה זו גורמת להרזייה מהירה וביכולתה לשמר את המשקל הרצוי לנו לאורך זמן. למשל, במחקר קוהורט שנעשה במשך עשור על אוכלוסיית 11 ממדינות אירופה, השתתפו 1507 איש בגילים 90-70, ונמצא כי ככל שהדבקות בעקרונות התזונה הים תיכונית הייתה גבוהה יותר, התוצאות החיוביות השתפרו פלאים. על פי המחקר תזונה ים תיכונית בשילוב סגנון חיים בריא הפחיתו תמותה מכל הסיבות ב-23%, ממחלת לב ב-39% ומסרטן ב-10%.

לפרטים נוספים לחץ כאן

במטה-אנליזה על מחקרים שנעשו בשנים 2008-1966, נבדק הקשר בין דרגת הדבקות לתזונה ים תיכונית לשיעור התחלואה והתמותה. נבדקו 12 מחקרים על 1.5 מיליון איש שנעשה אחריהם מעקב במשך 18-3 שנה . המסקנה היא כי דבקות בתזונה הים תיכונית מפחיתה תמותה כללית בשיעור של 9%, תמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות ב-9%, סיכון לסרטן ותמותה ממנו בשיעור של 6%, מחלות אלצהיימר ופרקינסון ב-13%.

במחקר שנעשה ע"י Trichopoulou במשך 4 שנים על 22,043 מתושבי יוון, ניתן ציון להיצמדות לעקרונות התזונה הים תיכונית. ככל שקיימת דבקות רבה יותר בעקרונות התזונה הים תיכונית, נמצא כי ציון גבוה בשיעור ההיצמדות לתזונה הים תיכונית, הפחית ב-25% את הסיכון לתמותה כללית ולתמותה ממחלות לב.

תזונה ים תיכונית והסינדרום המטבולי

הקשר בין תזונה ים תיכונית לתסמונת המטבולית אובחן מייד. יתר לחץ דם, השמנה באיזור הבטן ומחלות כרוניות אחרות, צנחו בשיעורים גבוהים בקרב אלה שנמצדו לתזונה הים תיכונית. הןפחת הסיכון להופעת כל מחלות אלה בקרב בעלי סיכון, ומי שכבר חלה, שיפר דרמטית את המצב. התזונה הים תיכונית תורמת להפחתה של סיכון למחלת לב, יתר לחץ דם, טריגליצרידים גבוהים ותנגודת לאינסולין, ובעיקר מפחיתה את רמתם של סמני דלקת בדם . צריכת תזונה ים תיכונית בקרב אנשים עם תסמונת מטבולית במשך שנתיים הפחיתה אצלם רמות CRP, אינטרלויקין 6 ותאי דם לבנים, פיברינוגן והומוציסטאין.

בקרב חולי סינדרום X העלימה התערבות תזונתית מסוג תזונה ים תיכונית את מרכיבי התסמונת ביותר מ-50%. לסיכום, ניתן לומר כי תזונה ים תיכונית מתאימה למניעה ולטיפול בתסמונת המטבולית. האפקט של תזונה ים תיכונית בהפחתת סמני התסמונת המטבולית גדל כאשר מוסיפים לדיאטה המסורתית 30 גר' אגוזים ליום מסוגים שונים.

תזונה ים תיכונית ומחלות לב

מחלות לב הן הסיבה העיקרית לתמותה בעולם המערבי. מחקרים רבים מצביעים על כך שתזונה ים תיכונית מפחיתה סיכון לתחלואה ולתמותה ממחלה זו. עפ"י ארגון הדיאטנים האמריקאי (ADA), צריכת תזונה ים תיכונית העשירה בפירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, מיעוט מלח ושומן רווי היא תבנית הדיאטה האידאלית למניעת מחלות לב . אחד המחקרים הראשונים שבדקו את הקשר בין תזונה ים תיכונית למחלות לב היה מחקר The LYON Diet Heart Study בצרפת . המחקר עקב במשך 27 חודשים אחר אנשים המחלימים מהתקף לב. במחקר נמצאה ירידה של יותר מ-70% בהישנות התקפי לב, בהתרחשות אירוע לבבי אחר או בתמותה כללית אצל נבדקים שאימצו את עקרונות התזונה הים תיכונית.

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully