וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם מקצועות העתיד? מתכוננים היום לעבודה של המחר

זירת היועצים בשיתוף אתר לימודים בישראל

19.4.2015 / 0:18

המאה ה-21 היא עידן השינוי. מחקרים חושפים כי העובדים של המחר ידרשו לארגז כלים מקצועי שמשלב בין ידע רב, התמצאות טכנולוגית ויצירתיות. ומה כדאי ללמוד כדי להתכונן?

סטודנט בסיפרייה. shutterstock, ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock, shutterstock

ממקומנו בפתחה של המאה ה - 21, אנו יכולים להביט לאחור על ההיסטוריה ועל הישגי האנושות, ואז להישיר מבט קדימה ולתהות מה יהיו המאפיינים של השנים שעתידות לבוא. זהו נושא שמעסיק חוקרים רבים, שמנסים לצייר תמונה של השנים הבאות על כדור הארץ. לדעת חוקרים מסוימים, זו תהיה המאה של החדשנות, בענפים כמו תקשורת, תעבורה ורפואה. אנו צפויים לראות עלייה משמעותית בתוחלת החיים, מגמה שאנו מתחילים לחזות בה כבר כעת, שתיצור שינוי במפת האוכלוסין עם אחוז גבוה של קשישים ומעט ילדים. עם זאת, החדשנות והקדמה עתידים להביא איתם גם פערים כלכליים משמעותיים. ומה לגבי מקצועות העתיד?

משלבים ענפי ידע לפתרון בעיות

כשמדובר במקצועות של המחר, קיימות תחזיות רבות. כך, למשל, חוקרים מאוניברסיטת קולומביה מצביעים על מאפיין חשוב של העבודה, שתצריך גמישות רבה, יכולות הסתגלות לשינויים וכישורים משדות ידע מגוונים. לדעת חוקרים אחרים, העובדים יזדקקו להשתלמויות רבות, על מנת לשלוט בענפי העשייה הרבים שעבודתם משלבת. הם יצטרכו להפגין בקיאות בתחומי ההייטק, מדעי החברה, מדעי הרוח והאמנויות גם יחד.

למידע נוסף על לימודים לחץ/י כאן

גם אופן העבודה צפוי להשתנות בצורה ניכרת, וניתן לומר שאורח החיי התעסוקתי של ילדינו יהיה שונה למדי מזה שאנו נוהגים כיום. שיטות העבודה הצפויות בתעשייה יהיו כאלה שמשלבות עבודת צוות עם טכניקות של סיעור מוחין. כבר כיום, עמלים כדי להטמיע בדור הצעיר, שהם כמובן דור המחר, יסודות של חשיבה יצירתית, יזמות, ודרכים חדשניות לפתרון בעיות.

תקשורת חזותית בשירות ריבוי המידע

העולם שסביבנו משתנה ללא הרף ומאופיין בדינמיות רבה מאי פעם. האינטרנט מציף אותנו עם גל אדיר של נתונים, כמות הידע רק מתגברת עם השנים. הדעות חלוקות על כך, אז יש שמצביעים על היעלמותם של מקצועות מסוימים, כמו למשל מתווכים, מוכרים, סוכני נסיעות ואפילו מנהלי חשבונות. מקצועות העתיד ישימו דגש רב על המדיה והתרבות הדיגיטלית. לפי התחזיות, מקצועות העתיד יתבססו ברובם על השימוש, הייצור, והעיצוב של מאגרי המידע ושיפור יכולות האחסון בהם. כמו כן, עובדי המחר יעסקו בתיווך בין לקוחות וחברות לבין הידע המאוחסן במאגרים, למטרות עסקיות, מחקריות ואישיות.

מגמה מרכזית תהיה, ככל הנראה, הוויזואליזציה. הדומיננטיות של התקשורת החזותית צפויה להתגבר, ויחד עמה יעלה הביקוש למנהלים ומעצבי תקשורת. המידע הרב שמשרת את התרבות האנושית יקבל אופי חזותי יותר, וצורות תצוגה ויזואליות חדשות ינסו להתגבר על כמות הנתונים האדירה והניווט המסורבל בים הידע הזה.

ענף התקשורת כולו יעבור מהפכה של ממש, וכבר היום ניתן לראות את חשיבות ה"ניו מדיה", המדיה החדשה. שירותי מדיה דיגיטלית, אינטראקטיבית וחברתית באופייה הופכים כבר מעכשיו למבוקשים ביותר, וכך ישנה דרישה מרובה למפתחי אפליקציות ולמומחים לאנדרואיד ולפייסבוק. העוסקים בתקשורת יידרשו להתמצאות בסביבת עבודה משתנה ודינמית במיוחד, ויצטרכו להיות עם האצבע על הדופק ולהתעדכן בשינויים. תהליכי העבודה להם יידרשו יהפכו לכוללים יותר, וידרשו פיתוח של חזון כולל, החל מהיוזמה והגיית הקונספט ועד לעריכה והגימור הסופיים, ושיווק המוצרים המוגמרים. אנשי התוכן, אם כן, צפויים להפוך גם לסוג של יזמים.

אי אפשר בלי מחשבים

נוסף על עיבוד המידע והיצירתיות, טכנולוגיה מתקדמת תתפוס נתח מרכזי במאה החדשה. רשתות תקשורת ומחשבים יאפשרו אחסון יעיל יותר של הנתונים והמידע הרב, באופן וירטואלי. לשם כך, יעלה הביקוש למתכנתים בשיטת הקוד הפתוח, למומחים בענף התקשורת ולאנשי מחשבים המתמחים במערכות מידע. גם מחשוב הענן, ענף חדש יחסית, יצבור תאוצה ויצריך עובדים רבים.

גם אבטחת המידע הוא פן חשוב, שיתפוס חלק גם במישור העבודה. האקרים ומוחים אחרים המתמחים בניתוח מערכות אבטחת מידע, ידאגו לשמור על בטחון הנתונים שלנו, וכך להבטיח את הפרטיות שלנו כלקוחות. כבר היום, הנתונים האישיים שלנו נמצאים במערכים רבים כמו בנקים, חברות אשראי, וחנויות מקוונות באינטרנט. המגמה הזו צפויה רק להמשיך ולצמוח, ידרשו כוחות גדולים ומשמעותיים של ביקורת ואבטחה כדי לשמור עליהם.

טכנולוגיות חדישות צבאיות ימשיכו לזלוג, כמו בימינו, אל החיים האזרחיים, ויוסיפו בתורם מקומות רבים בשוק העבודה והתעשייה. ענפי הנדסת המכונות והפיזיקה מתפתחים כבר עכשיו בצעדי ענק, וטכנולוגיות שונות, כמו ממירים, רובוטים, ואמצעי תקשורת לוויינית ימשיכו לצמוח, לא רק לצרכי צבא ומודיעין אלא גם לחיים האזרחיים.

קידמה במדע, בבריאות וברפואה

ריבוי המבוגרים בקרב האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים מחייבים מהפכה של ממש בתחומי הרפואה והבריאות. בימינו, סובל ענף הסיעוד ממחסור בכוח האדם, אך הוא צפוי להתפתח באופן משמעותי בעשורים הקרובים, כדי להציע מענה יעיל לצרכים של בני הגיל השלישי. מומחים בגריאטריה, רופאי משפחה ומנהלי בתי אבות יהיו מקצועות מבוקשים בשנים הבאות.

היבט נוסף ברפואה שידע שכלולים מרחיקי לכת בשנים האחרונות הוא הגנטיקה. מחקרים רבים עוסקים במיפוי הגנום האנושי כדי למצוא מרפא למחלות שונות. תחום החלבונים צפוי להיות מבטיח במיוחד, ולכימאים, מהנדסים גנטיים וביולוגים בענף זה צפוי ביקוש רב. הרפואה כולה תעבור שכלול מן היסוד, והעוסקים בה יצטרכו לשלוט ביישומים טכנולוגיים מתקדמים, ולשלב ידע בתחומים רבים כמו מידע רפואי, ביוטכנולוגיה ואבחון וייעוץ גנטי.

למען הסביבה

שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית מחייבים את כולנו, כבר מהיום, לעבור לחשוב "ירוק". השמירה על הסביבה תהיה מגמה בולטת בשוק העבודה ובתעשייה במאה ה - 21. ענף הבנייה יעבור שדרוג, שיעוגן בתקינה ממשלתית ובחקיקה שתסדיר את תהליכי הייצור והעבודה כך שיהיו מזיקים פחות לכדור שלנו.

מהנדסים, יועצים ואדריכלים צפויים כולם לעבור לעבוד לפי עקרונות הבנייה האקולוגית. עצם הגדרת המקצועות הללו עשויה לעבור שינוי, והם יתמקדו במציאת פתרונות יצירתיים וחדישים לשמירה על משאבי הטבע ולחיסכון בחשמל ובמים. גם ענף הטכנולוגיה הנקייה, ה"קלינטק", מתפתח באופן ניכר עוד משנות התשעים. תעשייה זו עוסקת במציאת טכנולוגיות מחזור חדשות, שיטות להתפלת מים, ניצול האנרגיה הסולארית, ובאופן כללי מעבר לשיטות ייצור שמתמקדות בערכי הידידותיות לסביבה והקיימות.

המגמה הירוקה הזו צפויה לחלחל, מן הסתם, גם לתחום המשפטים. עורכי דין יעסקו רבות בייעוץ לחברות ולמפעלים בנושא הרישום, והחקיקה האקולוגית תצבור תאוצה, ותסייע לשמור על הטבע ומשאביו. גם למהנדסי מים וסביבה יעלה הביקוש במשק, שכן הם מתמחים בפתרונות אנרגיה חלופית ואקולוגית יותר.

אז מה אפשר ללמוד?

מבט על התחזיות לעתיד חושף כי המגוון המקצועי הוא עצום. העובדים צפויים להחליף את המקצוע שלהם מספר פעמים במהלך חייהם, ולא להתמחות עוד במקצוע אחד בלבד. הם יידרשו ללמידה מתמדת, להשתלמות והתעדכנות עם השינויים הרבים שמאפיינים את הסביבה. המגמה העיקרית היא שילוב בין תחומי ידע, בשיפור מיומנויות התקשורת הבין אישית ושכלול יישומי התקשורת והטכנולוגיה. בבחירת מקצוע לחיים, חישבו קדימה, הבינו את מגמות השינוי, התאימו את עצמכם, וכמובן - לימדו מה שאתם אוהבים.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר לימודים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • לימודים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully