וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן הזכויות של אמהות חד הוריות?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

19.4.2015 / 16:54

הורים המגדלים בכוחות עצמם את ילדיהם, זכאים להטבות והקלות שונות מהמדינה, על זכויותיהן של משפחות ואמהות חד הוריות בכתבה הבאה

אמא מחזיקה תינוק בוכה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לפני כשנה, החליף החוק הישראלי מסיבות של תקינות פוליטית את המושג "משפחות חד הוריות" במושג: "משפחה שבראשה עומד הורה עצמאי", ואף המונח "הורה עצמאי" החליף את המושגים: "אמא חד הורית", או "אבא חד הורי", זאת כדי לא לפגוע בילדים, וכדי לא למחוק את זהותו של ההורה השני.

משפחה שבראשה עומד הורה עצמאי, היא בעצם משפחה המורכבת מהורה אחד בלבד, בין אם מדובר באמא או באבא ולפחות ילד אחד. משפחה חד הורית נוצרת מתוך בחירה, או בעקבות גירושין, פרידה, מוות והריון מחוץ לנישואין, ואף בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת באחוז הנשים שבוחרות להביא לעולם ילד לבדן.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בדיני משפחה לחץ/י כאן

מתוך הכרה בקושי לקיים משפחה מסוג זה, ההורה העצמאי זכאי לקבל הטבות וזכויות שונות מהמדינה, כגון: הלוואה לרכישת דירה, הקלות מס, סיוע בתשלום מעונות יום לילד, מימון הכשרה מקצועית, ועוד. זאת כדי לאפשר למשפחה להתקיים בתנאים נאותים והולמים, ולקיים את הזכויות והחובות של ההורה על פי החוק.

כדי לקבל את הזכויות, ההורה היחיד נדרש לעמוד בהגדרות החוק, לפיהן הוא צריך להיות תושב הארץ בלבד, אשר מגדל בכוחות עצמו ילד אחד או יותר עד גיל 18, הוא אינו נשוי ואין לו בן זוג ידוע בציבור.

בנוסף עונים על הגדרת החוק, הורה נשוי, שחי בנפרד מבן או בת הזוג בתקופה של שנתיים ומעלה, או שמצוי לפחות משך שנתיים בהליכי גירושין, וגם אשה עגונה שבעלה נעדר מעל לשנתיים, או שוהה בחו"ל ללא הסכמתה, ואינו נושא בתשלום דמי מזונות עבור הילדים.

החוק קובע כי עולה חדש הנמצא בישראל ללא בן זוג למעלה משנה, בתקופה שאינה עולה על שנתיים ואין לו בן זוג אחר, נחשב גם הוא להורה עצמאי וזכאי לקבל הטבות וזכויות ייחודיות של משפחות חד הוריות.

כדי שההורה יוכל לדאוג לכלכלת הבית ולפרנסת המשפחה, הוא זכאי לקבל מהמדינה הכשרה מקצועית במגוון רחב של תחומים. לשם כך ההורה נדרש להוכיח כי הוא אינו עוסק בכל עבודה אחרת, והוא מקבל גמלת הבטחה מהמוסד לביטוח לאומי, או קצבת מזונות.

הורה עצמאי זכאי לקבל הלוואה מוגדלת מטעם משרד הבינוי והשיכון לצורך סיוע ברכישת דירה, כאשר סכום ההלוואה נקבע בהתאם להכנסה וביחס למספר הילדים. בנוסף הוא זכאי להנחה בתשלום הארנונה ברוב הערים בארץ, ולהנחה בגובה של 50% בתשלום חשבונות החשמל.

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מסייע להורים בהשלמת השכלה ומציע להם מגוון רחב של קורסים מקצועיים, כמו כן, אמהות יחידניות המעוניינות לרכוש תואר אקדמי זכאיות למלגות ולהקלות משמעותיות בשכר הלימוד מטעם משרד החינוך, ואף קיימות תכניות המספקות ליווי ותמיכה נפשית לאמהות, כדי שיוכלו לסיים את התואר בהצלחה.

הורה עצמאי זכאי לקבל עדיפות בקבלת הילד למעון יום ולהנחה משמעותית בתשלום עבורו, ודמי ההחזקה נקבעים בהתאם להכנסת ההורה. כאשר הילדים גדלים ומתחילים ללמוד בבית ספר, ההורים זכאים למענק לימודים החל מגיל 6 ועד 14.

גם דיני העבודה תומכים בהורים עצמאים, ומאפשרים להם להיעדר מעבודתם לצורך טיפול בילד חולה עד 16 ימים בשנה, במקום 8 ימים כמו יתר העובדים, ועבור ימים אלה הם זכאים לקבל מהמעסיק דמי מחלה.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות האתר לייעוץ משפטי LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully