וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא טיפול מתאים, הפרעת הקשב תהפוך לבעיה לכל החיים"

זירת היועצים בשיתוף ריבי סלע, דוקורנטית במדעי ההתנהגות

20.4.2015 / 23:20

30% מהילדים עם הפרעות קשב הופכים למבוגרים עם הפרעות קשב. אלה מועדים לעבור תהליכי פיטורים וגירושין. טיפול חדשני מבית נאס"א האמריקני ימנע מהילד סבל לחיים שלמים

גבר מבוגר עם הפרעת קשב. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לעיתים נוח לנו לחשוב שמחלות ילדות תמיד יחלפו ללא סימן. ובכן – לא תמיד זה כך. בכתבה שהתפרסמה במגזין רפואת הילדים היוקרתי Pedriatics , בדקו חוקרים מובילים מ Mayo Clinic בבוסטון, את ההשפעות ארוכות הטווח של הפרעות הקשב אצל ילדים. המסקנה הבולטת מכולן היא שמעל 30% מהילדים שסובלים מהתסמונת יגדלו להיות מבוגרים עם הפרעות קשב, עם תוצאות הרסניות לגבי עתידם.

המטען שצברו אנשים אילו במשך שנותיהם כילדים עם הפרעות קשב - דמוי עצמי נמוך ובעיות חברתיות- מתעצמות במקום העבודה שלהם כמבוגרים. ההפרעות מתבטאות בחוסר ריכוז, אי עמידה בלוחות זמנים, איחורים כרוניים ולקיחת סיכונים לא מחושבת. אנשים אלה נחשבים כסוציומטים וכעסנים והקריירה שלהם נעצרת.

גם במישור האישי, פגיעים אנשים אלו מעל הממוצע. הם נקלעים לחרדות, דיכאון ומחשבות אובדניות. הם נוטים לשימוש בסמים ואלכוהול בכדי להקל את העומס הרגשי שלהם. גם שיעור הגירושים אצלם גבוה. רוב הנבדקים התלוננו על מצב כלכלי רע.

לפרטים נוספים לחץ כאן

ד"ר ויליאם ברברסי, מהמרכז להתפתחות הילד בבית החולים לילדים של בוסטון, מציין כי הבעיות מתחילות באבחון לא נכון של הפרעות קשב: "יש כיום נטייה לאבחן כל בעיה אצל ילדים מחולמנות ועד להתנהגות סוציומטית כהפרעת קשב. בפועל קימות בעיות שונות של לקויי למידה, בעיות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות שהטיפול בהן שונה לגמרי. המצב שבו מאובחנים כולם כהפרעת קשב ומטופלים באותה צורה (בד"כ בתרופות) מביא לכך שלא באמת מתמודדים עם הבעיה ורבים מהילדים גוררים איתם את הפרעת הקשב לחייהם כמבוגרים. לעיתים אגב, המצב הפוך כאשר הורים מוצאים כסף רב על טיפולים פסיכולוגיים ואחרים, מבלי לאבחן את הילדים, ואז ישנן תוצאות דלות ביותר שגורמות לכולם לוותר מבלי להשיג שינוי".

מגזין העסקים "פורבס" מציע להתייחס להפרעות קשב כמו לכל מחלה כרונית אחרת אשר מאובחנת בצורה יסודית ומטופלת בצורה שיטתית ומבוקרת. ברור שהדבר כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת במערכת הבריאות. מחקר שערך ארגון הבריאות העולמי קבע כי אובדן התל"ג בשוק האמריקאי לבדו, בגלל בעיות הקשורות להפרעות קשב, מגיע למעל 4 מיליארד דולר ומצדיק השקעה כספית משמעותית לטיפול מקצועי בנושא.

לזלי ראודר מאוניברסיטת בארי בפלורידה, מציינת כי "הפרעת הקשב הינה מחלה נירולוגית שכיחה, המאובחנת בד"כ אצל ילדים. שני שליש מהם יגררו את הבעיה לכל חייהם".
ד"ר ראמזי מבית הספר לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה באוניברסיטת פנסילבניה מציין כי לעיתים אנשים נמשכים לאנשים עם הפרעות קשב, עקב חוש ההומור המפותח שלהם, החשיבה המקורית והקסם. לאורך זמן גוברות התכונות הקשות של הפרעות קשב וקשרים אילו נגמרים באכזבה פיטורים וגרושים.

אז איך בכל זאת מטפלים בזה ומשפרים את חייהם של מבוגרים וילדים הסובלים מהפרעות קשב? האבחון הנכון הוא מפתח לטיפול יעיל. ביולי 2013 אישר ה FDA בדיקה פיסיולוגית הממפה את הפעילות החשמלית של המוח ומאפשרת לזהות את הדפוס הפיסיולוגי של הפרעת הקשב. אבחון QEEG מדויק ומלא, המבוצע בידיים מקצועיות, מאפשר איתור נכון של הבעיה וטיפול מדויק ויעיל בואריאציות השונות של הפרעות הקשב.

בשנים האחרונות עסקו מחקרים רבים בשיטת ה-נוירופידבק, שנולדה במעבדות נאס"א. נאס"א השתמשה בשיטה לצורך הגברת רמות הריכוז של הטייסים. התברר שהשיטה טובה גם לטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. בארה"ב הטיפול החדשני דוחק את התרופות והריטלין החוצה. אין בה תופעות לוואי וההישגים שנצברים במהלך הטיפול נטמעים בהתנהגותו של המטופל ונשמרים לאורך זמן. יתרון השיטה על הטיפול התרופתי הינו הטיפול בבעיה עצמה ופתרונה, זאת בשונה מטיפול תרופתי אשר מטפל בסימפטומים בלבד.

ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, למדה את שיטת הטיפול נוירופידבק באירופה ובארצות-הברית. סלע הביאה את הטכנולוגיה של נאס"א ארצה לפני 7 שנים ומנהלת את מרפאות BrainGames המתמחות בבדיקות QEEG וטיפולי נוירופידבק. סלע: הטיפול נפתח בבדיקת EEG מלאה והטיפול מותאם אישית עבור המטופל. בזמן הטיפול המטופל צופה בסרטים או בתוכניות טלוויזיה לבחירתו. השיטה מרתקת את המטופלים והמוח לומד את תבנית הפעילות הרצויה. לאחר כמה טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות התקינה והסימפטומים המאפיינים את הפרעת הקשב נעלמים. עם הורים יטפלו בהפרעה נכון, הם יחסכו לילד שנים של סבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully