וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לזכיין המתחיל

זירת היועצים בשיתוף עדי אביהו, זכיינות ישראל

20.4.2015 / 23:48

הפעלת עסק כזכיין מאפשרת לך למזער את הסיכונים הקיימים בפתיחת עסק חדש, אך מנגד – מחייבת אותך לפעול על פי נהלי עבודה מוכתבים מגבוה. איך תדע אם זו הדרך המתאימה עבורך, ומה לבדוק לפני ש"קופצים למים"?

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

החלום להקים עסק עצמאי קוסם לרבים מאתנו, אך כידוע – מדובר בהרפתקה הכרוכה בלא מעט סיכונים. אחת הדרכים "ללכת על בטוח" היא בחירה בפורמט של זכיינות, המאפשר לך להצטרף להצלחה של מותג ותיק ומוכר.

זכיינות הוא מודל עסקי המייצר יחסי גומלין עסקיים בין גורם עסקי קיים, גדול ומצליח, ובין יזם קטן בתחילת דרכו. בהכרח, יחסי כוחות אלה מכתיבים את הצורך של שני הצדדים להיות מוכנים היטב ולבנות את התשתית העסקית הנדרשת שעליה תתבסס מערכת היחסים ביניהם. הגורם המזכה, הוא הגורם הגדול, הקיים והמצליח, מבצע את כל ההכנות מראש, ובהגיעו אל היזם הוא כבר מוכן עם שורה של דרישות, כללים ומדיניות שעל היזם לעמוד בהם. לעומתו, היזם, הזכיין, מגיע אל נקודה ההתחלה כשהוא חסר הידע המקצועי, חסר ההיכרות עם התחום וחסר היכולת להתמודד עם כמויות המידע, הסיכון ואי הוודאות הכרוכים במהלך.

שיטת הזכיינות הוכיחה את עצמה כנוסחה מוצלחת עבור חברות ועסקים, אך השאלה המהותית היא - האם שיטה זו מתאימה לך? מטרת מדריך זה היא לתת בידך את הכלים לבחינה מעמיקה של הנושא, שתסייע לך לקבל החלטה מושכלת לפני הכניסה לעולם הזכיינות.

הפורמט הזכייני הופך את מהלך פתיחת העסק לפחות מסוכן ומעניק לו סיכויי הצלחה טובים בהרבה. זאת כמובן בתנאי שהצטרפת לגוף זכייני מאורגן היטב, וכל עוד אתה מבין שעליך למלא חלק פעיל ואינטגרלי בעסק שלך ולקדם אותו בצורה נכונה, שיטתית ועקבית.

העסק שלך יתופעל בכפוף לנוהלי החברה שכבר הוכחו כיעילים, תוך שימוש במערכות עסקיות קיימות שפותחו על ידי החברה והוכיחו את עצמן בשוק. למעשה, תחסוך מעצמך את הצורך "להמציא את הגלגל" או למצוא את הדרך האופטימלית לתיפעול העסק שלך. לרוב יעמוד לרשותך צוות תמיכה מנוסה שיסייע לך בהקמת העסק ובהכשרה הראשונית, ויספק לך תמיכה שוטפת מרגע תחילת הפעילות המסחרית.

לאחר שכבר בחרת עסק זכייני בו תרצה להשקיע, מגיע שלב קריטי– בדיקה יסודית של המודל העסקי והתפעולי של העסק כדי לוודא שהוא מתאים לך ועונה על ציפיותיך בכל המישורים. רצוי לשוחח עם זכיינים פעילים – בקש מבעל הזיכיון לקבל רשימה של כל הזכיינים ופרטי התקשרות עמם, וצור קשר עם זכיינים בעלי רקע דומה לשלך באזורים גאוגרפיים שונים. המידע שתקבל מהם הוא בעל ערך רב, שכן הם פועלים במסגרת הזיכיון מזה זמן רב ויוכלו לתת לך תמונה ברורה על הנעשה. אפשרות נוספת היא לבקש לעבוד באחד מעסקי הזכיינים לתקופה קצרה, למשל למשך שבוע – אפילו בהתנדבות, על מנת להתרשם מהפעילות בשטח.

חשוב לבדוק גם את טיבו של המזכה: מה הרקע שלו? כיצד העסק צמח? האם הוא איבד זכיינים בדרך? ואם כן – מדוע? עם זאת, מן הראוי לזכור שגם המזכה בודק אותך, על מנת להחליט אם אתה מתאים לצרכים ולמטרות שלו.

פורטל "זכיינות ישראל" מספק לך ארגז כלים מקיף מבחירת החברה המזכה ועד לגיוס מימון וייעוץ משפטי

  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully