וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי המשמעות של תסקיר שירות המבחן?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

25.4.2015 / 23:46

תסקיר שירות המבחן מהווה משקל משמעותי בהכרעת עונשו של הנאשם בביצוע עבירה פלילית, והוא נועד לאפשר לבתי המשפט לקבל תמונה רחבה אודות אורח חייו של הנאשם והמניעים לביצוע העבירה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

תסקיר שירות המבחן נמצא בשירות המדינה, והבקשה להפניית הנאשם לקבלת תסקיר המפרט את נסיבות חייו האישיות, מתבצעת על ידי עורכי הדין מטעם התביעה או ההגנה וגם במקרים מסוימים ביוזמת בית המשפט. התסקיר נועד לסייע לשופט לברר האם הנאשם מתאים לעבור הליך שיקומי עקב נסיבות ביצוע העבירות, או האם יש לגזור עליו עונש מוחשי לריצוי בעבודות שירות או מאסר מאחורי סורג ובריח.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום כתב אישום לחץ/י כאן

במסגרת עריכת התסקיר, הנאשם נפגש עם קצין מבחן, שהוא עובד סוציאלי המתמחה באבחון ובשיקום של עוברי חוק. קצין המבחן אוסף פרטים רבים לצורך ניתוח אישיותו של הנאשם, כולל: רקע לימודי וצבאי, מידע על בני משפחה, תעסוקה בעבר ובהווה, רישום פלילי, קשרים חברתיים וגם פרטים טכניים ומניעים לביצוע העבירה.

התסקיר מאפשר לבית המשפט לקבל מידע רלוונטי אודות הנאשם ולהיחשף לנסיבות חייו שלא במסגרת הדיון המשפטי. בנוסף הוא נותן הזדמנות לנאשם לקחת אחריות על מעשיו, להביע חרטה ולהשפיע על הכרעת הדין.

הנאשם יכול להשפיע על עונשו באמצעות הפגנת רצון לשינוי באורח חייו

הנאשם רשאי לבקש מקצין המבחן המלצה לטיפול שיקומי בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה. כך למשל, אם מדובר בעבירת רכוש שהמניע לביצוע הוא התמכרות לסמים והצורך להשיג כסף לרכישת סמים בכל מחיר, הנאשם יכול לגלות מוטיבציה גבוהה לעבור הליך גמילה מסמים, ואף להתחיל בשיקום, טרם הדיון בבית המשפט.

במקרה שהנאשם עמד בהתחייבותו ולא השתמש בסמים במהלך תקופה זו, קיים סיכוי כי השינוי שחל בהתנהגותו יעמוד לזכותו בעת גזירת העונש, זאת בהתאם לחומרת המעשה וביחס לביצוע עבירות קודמות.

בנוסף הנאשם רשאי לבקש במסגרת התסקיר להימנע מהרשעתו בפלילים. לשם כך הנאשם נדרש להוכיח כי ההרשעה תפגע באופן קונקרטי בעתידו המקצועי, בין אם מדובר בהשתלבות בעבודה ציבורית או ממשלתית, או בין אם בקבלת רישיון לעבודות מסוימות, כמו עריכת דין וראיית חשבון. הנאשם צריך להוכיח כי הוא כבר עוסק במקצועות אלה, או שבכוונתו להתחיל ללמוד לקראת קריירה בתחום.

לאחר שקצין המבחן אסף את כל הפרטים הרלוונטיים וערך ניתוח קליני של אישיות הנאשם על פי התרשמותו הכללית, הוא מוסר את חוות דעתו לבית המשפט, בצירוף המלצה בנוגע לעונש הראוי. אם קצין המבחן התרשם כי הנאשם מגלה נכונות לעבור שינוי ניכר באורח חייו, הוא עשוי להמליץ לשלבו בתכנית שיקומית מתאימה, ולהמליץ על הטלת פיקוח וצו מבחן במהלך תקופת השיקום. בנוסף, הוא עשוי להמליץ על ביצוע עבודות שירות במקום עונש מאסר בפועל בהתאם למצבו המשפחתי והכלכלי.

טרם ביצוע התסקיר הנאשם יכול לקבל תדרוך מעורך דין פלילי והכוונה לקראת הסדר טיעון ולמתחם ענישה המקובל על כל הצדדים. ההכנה תסייע לנאשם להותיר על קצין המבחן רושם חיובי, ועשויה להפחית במידה ניכרת את החששות לקראת עריכת התסקיר ואף להשפיע על תוצאותיו.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות האתר המשפטי LawGuide

  • עוד באותו נושא:
  • נאשם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully