וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטחון בדירה שלכם - כל מה שצריך לדעת על תהליך בניית ממ"ד

זירת היועצים בשיתוף 2fix

26.4.2015 / 23:29

בזמני מלחמה, אנו נדרשים על פי הנחיות פיקוד העורף להיכנס למרחב המוגן בעת אזעקה. אך מה קורה למי שאין בביתם ממ"ד? לפניכם מידע על תהליך בניית הממ"ד בבתים קיימים

דלת ממד. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

ממ"ד, או מרחב מוגן דירתי, מוגדר על ידי פיקוד העורף בחדר עשוי בטון הממוקם בתוך מרחב הדירה, שכולל חלון הדף עם שני חלקים ודלת הדף. חלקו החיצוני של הממ"ד עשוי מפלדה מונעת רסס. החלקים הפנימיים של הממ"ד הוא אטום בפני גז. בנייתם של ממ"דים היא חובה במבנים חדשים, שנבנו החל משנת 1992, לפי חוק הממ"דים. במבנים רבים שנבנו קודם לכן אין כלל ממ"ד, ואלו שרוצים להוסיף חדר כזה לבתיהם נדרשים לעבור תהליך בן מספר שלבים.

קבל/י הצעות מחיר לעבודות בניית ממ"ד

מאפייני הממ"ד

גודלו של מרחב מוגן דירתי סטנדרטי תקני על פי חוק הוא 9 מ"ר. מעבר לכך, אפשר להגדיל את החדר לפי רצון בעלי הנכס, כדי לאכלס הו כמות גדולה יותר של אנשים בעת חרום או על מנת להשתמש בו כחדר לכל דבר בבית בזמנים של שגרה.

עם זאת, ככל שגודלו של הממ"ד גדול יותר, פיקוד העורף עלול לדרוש התקנה של מערכות סינון גדולות יותר שעלותן גבוהה. על פי חוק, ממ"ד נדרש להכיל מערכות מיוחדות לסינון אב"כ ולסינון האוורור. מסנני אב"כ אלה מאפשרים לאנשים ששוהים בממ"ד במקרה של אירוע כימי להימצא בו מבלי לחבוש מסכות אב"כ.

כמו כן, ניתן בהחלט להתקין מיזוג אוויר בממ"ד, והיא אינה פוגעת באטימות המרחב המוגן. ניתן לחבר למערכת המיזוג המרכזית או להתקין מזגן חדש בממ"ד קיים. דרך אמצעי בידוד מיוחדים, נאטמת צנרת המזגן ונמנעת חדירת חומרים מסוכנים במקרה של מתקפה כימית.

משיגים אישורים נדרשים

כאשר מעוניינים להוסיף ממ"ד לבית או לדירה קיימת, יש לקבל היתרים ואישורים לכך על פי החוק. הוספת ממ"ד במבני קומות ובבתים צמודי קרקע מתנהלת באופן שונה. ראשית, יש לברר מול הרשות המקומית כי קיימת זכות לתוספות בנייה בנכס המסוים. לאחר מכן, נדרשים בעלי הנכס להגיש בקשה להיתר שינוי המבנה והבניה, אשר מךווה בתכנית מהנדס או אדריכל. רק אחרי שמקבלים את כל האישורים הללו אפשר לגשת לתחילת הבנייה בפועל של הממ"ד.

הוספת ממ"ד בבתים משותפים

בבתים משותפים בהם מעוניינים לבנות ממ"ד, יש להשיג הסכמה מצד 60 אחוזים מבעלי הדירות על מנת להוסיף את המרחב המוגן. בעלי דירות בקומות גבוהות שמעוניינים לבנות בדירתם ממ"ד יצטרכו להוסיף ממ"ד כמעט שלם בכל אחת מהדירות שמתחתיו לצורכי תמיכה, גם אם בעלי הדירות התחתונות אינם מעוניינים. מדובר בתהליך שלו עלויות כבדות למדיי. הממ"דים התחתונים נדרשים להיות חזקים דיים כדי להניח מעליהם ממ"ד בקומות העליונות.

תהליך בניית הממ"ד בפועל

כאמור, תהליך בניית הממ"ד הוא בעל שלבים רבים, החל מהשגת האישורים, דרך תכנון תכניות העבודה, הנחת הביב, החיבור למבנים הקיימים, איטום הגגות, חיבורי החשמל ועבודות הגמר. הדרך המהירה ביותר לבניית הממ"ד הוא יציקת בטו בהתזה באמצעות משאבה מיוחדת. שיטה זו חוסכת בניית תבניות עץ ליציקות, אולם מופקים בה לחות ואדים אשר דורשים בידוד היציקה משאר הבית. במהלך היציקה ניתן לצקת קירות, רצפה ותקרה, וכן חלונות ופתחי הדף כנדרש בחוק.

אסור לשכוח כי יציקות אלה מחייבות אישור של מהנדס, ובדיקות של היתכנות העמסת המשקל על בניינים קיימים. במרבית המקרים ניתן למצוא פתרונות למשקל החדש שמוסף בבניית הממ"ד. יש להקפיד כי בשלבי התכנון קובעים את כל כמויות הברזל והבטון, וכי הצעות המחיר כוללות את כל המרכיבים הנדרשים לאורך התהליך, עד לקבלת כל ההיתרים הסופיים.

תהליך הוספת הממ"ד לבתים פרטיים מתפרש על פני כחודש וחצי, ובבתי דירות כשישה עד שמונה חודשים, בהתאם לקבלת ההסכמה מכל השכנים וההמתנה לבירוקרטיה.

יש לך שאלה לחץ/י לפורום שיפוצים
באדיבות אתר הבניה ושיפוץ הבית 2fix.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • ממ"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully