וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול בגלאוקומה: לפקוח את העיניים לרפואה הסינית

זירת היועצים בשיתוף איתי שרף

1.5.2015 / 0:08

מהי אותה מחלה? איך היא נגרמת? מה מציעה הרפואה הסינית במקרים כאלה? כל התשובות בכתבה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

היכרות עם הגלאוקומה

גלאוקומה (ובעברית – ברקית) היא שם כולל לקבוצת מחלות עיניים שהמכנה המשותף בהן הוא הנזק שנגרם לעצב הראייה. כתוצאה מהפגיעה, הולך שדה הראייה ומצטמצם ועלול להגיע לכדי עיוורון מוחלט. תהליך איבוד הראייה הוא איטי, הדרגתי, כמעט ולא מורגש - אך בטוח, מה שהקנה לגלאוקומה את הכינוי "הגנב השקט של הראייה".

גלאוקומה היא הגורם מס' 2 לעיוורון בעולם המערבי, והסיכון לחלות בה עולה עם הגיל:2% מגילאי 40 סובלים מהמחלה, שיעור שיאמיר עד ל-10% בגילאי 75 ומעלה. טיפול במחלה מסוגל להאט את התדרדרות המחלה ואף לעצור את התקדמותה, וטיפול מונע שיינתן בזמן יכול למנוע את התפרצותה, אך לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור – עצב שנפגע לא יחזור לתפקד כפי שפעל לפני הופעת המחלה.

איך נגרמת מחלת הגלאוקומה

על פי רוב, גלאוקומה נגרמת בשל חסימה בניקוז הנוזל התוך-עיני. כתוצאה מהחסימה, עולה הלחץ התוך-עיני, דבר המוביל להתנוונות עצב הראייה. עם זאת, תיתכן מחלת גלאוקומה גם ללא עלייה בלחץ התוך-עיני. במקביל, תיתכן עלייה בלחץ התוך-עיני, מה שמכניס את הנבדק לקבוצת סיכון, אך המחלה לא תתפתח ולא ייגרם נזק לעצב הראייה.

ההערכה היא כי כ-8% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי סובלת מלחץ תוך-עיני גבוה וכאמור נמצאת בסיכון לחלות בגלאוקומה, אך אינה חולה בה. בשל כך, ממשיכים לנסות חוקרים ומדענים למצוא כיווני טיפול נוספים לגלאוקומה מעבר ללחץ התוך-עיני. נמצא כי שיפור זרימת הדם לאזור הפגוע עשוי לשפר את מצב החולה ולהקטין את התדרדרות הפגיעה בעצב; סיבה אפשרית נוספת היא היווצרות רדיקלים חופשיים הפוגעים בעין; וזאת לצד היווצרות נוגדנים הרסניים בידי הגוף עצמו.

מה מציעה רפואת העיניים הסינית לטיפול במחלת הגלאוקומה

באופן כללי, לפי הרפואה הסינית לנוזלים יש השפעה מקררת בגוף וכיוון זרימתם מלמעלה כלפי מטה, בהתאם לכוח הכבידה. זאת בניגוד ללהבות אש, למשל, הפורצות מלמטה למעלה. ורפואת העיניים הסינית מקשרת מקרים של חסימה, כמו בגלאוקומה, לאש, כיוון שמקום חסום, בו לא מתקיימת תנועה, נוטה להתחמם.

לפי רפואת העיניים הסינית, גלאוקומה היא מחלה "פנימית", ולא חיצונית או סביבתית, ומחלות פנימיות מושפעות בדרך כלל מהגיל ומנטייה גנטית. אצל חולים עד גיל 55 הסיבה להופעת גלאוקומה זהה לאבחנה המערבית - חסימה כרונית בניקוז נוזלי העין.

הרפואה הסינית מתבססת על מסורת בת אלפי שנים ומכירה בתרופות רבות לטיפול בתסמונות ותופעות שונות, לרבות טיפול בגלאוקומה. רוב התרופות, התכשירים והטיפולים אינו מוכר לציבור הרחבה, וזה המקום לערוך היכרות עם חלק מהן.

טיפול בצמחי מרפא

הטיפול במחלה, על פי רוב, יכלול צמחי מרפא ופורמולות שונות המורכבות מהם, במטרה לשכך את הבעירה הפנימית, וכן לנקז את הנוזלים שהצטברו ומגבירים את הלחץ בעין. מצמחי מרפא ניתן להפיק גם טיפות עיניים, ונטילתן משפרת את זרימת הדם לאזור הפגוע ומאזנת את מצב העין.

ישנן טיפות עיניים על בסיס פלבנואידים, הידועים כמגנים על העיניים. פלבנואידים הם שם כולל למעל 5,000 תרכובות הנמצאות בצמחים, ירקות ופירות, ובעבר נקראו "ויטמין P". במחקרים נמצא כי פלבנואידים מסייעים בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם, והם בעלי חשיבות רבה להגנה על העין מפני מחלות, בין היתר בשל תפקודם כנוגדי חמצון איכותיים.

יש לציין כי צמחי המרפא משמשים בסיס לתרופות רבות הנהוגות בעולם המערבי, ועליהן יש מחקרים מסודרים. אך צמחי המרפא עצמם אינם ידועים, עליהם אין מחקרים, ולכן חוקרים מסתפקים באמירה כללית בנוסח "השפעתם אינה ידועה". למשל, צמח הקנאביס, ממנו מפיקים את המריחואנה, נמצא יעיל ביותר להורדת הלחץ התוך-עיני, אולם מחלוקת נסובה סביב השימוש בו, בעיקר לנוכח השפעות לוואי אפשריות.

תכשיר מוכר הוא גינקגו בילובה, המבוסס על חומר הייחודי לעץ הנושא שם זה. גינקגו בילובה יעיל במיוחד לשיפור זרימת הדם בגוף, וזאת על ידי מניעת הצמדות טסיות דם, האחראיות על קרישת הדם. צמיגות הדם יורדת וזרימתו בגוף מתחזקת.

מטפל ברפואת העיניים סינית עורך אבחון מקיף למטופל, ומתאים את הפורמולות הנכונות עבור כל מטופל בנפרד.

דיקור

דיקור סיני מבוסס על השפעה ויחסי גומלין בין איברים שונים בגוף, יחסים שאינם נהירים למי שאינו בקי ברזי הרפואה הסינית. כך, תסמינים המופיעים בעין יכולים להיות קשורים לכליות או לכבד, וכדי לטפל בהם יניח המטפל את המחטים בסביבת האיברים הללו. כלומר, ייתכן שאחד המחוללים והמעוררים של המחלה שהופיעה בעין היא בעצם יציאה מאיזון של איבר פנימי כלשהו. הדיקור הסיני נועד להחזיר את האיבר הפגוע לאיזון, ועל ידי כך להשפיע על העין הפגועה.

דיקור סיני כבר נמצא יעיל להסדרת זרימת הדם למקומות פגועים, ועל ידי כך להשיב לאיברים את הזנתם וחיוניותם. במקרה של גלאוקומה, יתמקד המטפל בשיפור זרימת הדם אל עצב הראייה שנפגע.

דיקור הוא כלי ראשון במעלה עבור מטפל ברפואת העיניים הסינית, הן כ"עזרה ראשונה" בתסמיני המחלה ובמאמץ להחזיר את הגוף לאיזון ולתפקוד נורמאלי החיוני לתהליך ההחלמה, והן כטיפול לטווח ארוך בגורמי המחלה.

תזונה

מחקרים רבים נערכו בעניין, ונראה כי התגבש גוף מחקר סדיר סביב נושא זה. ככלל, ישנם מאכלים המיטיבים עם חולי גלאוקומה ויש להרבות בצריכתן, לצד מאכלים המזיקים לגוף החולה.

שני נוגדי חמצון חשובים במיוחד הם לוטאין וזיאקסנטין. הם נמצאים בתוך העין, מגנים עליה מפני קרינת השמש, מסייעים בראיית הלילה ויעילים למדי במניעת ניוון של העין ומחלות כמו קטרקט. גם בטבע תפקיד הוא להגן על הצמח מפני חמצון ומזיקים דוגמת רדיקלים חופשיים. על אף היותם פיגמנטים צהובים, הם נמצאים בכמויות רבות בירקות ירוקים, והצבע הצהוב הבהיר שלהם נבלע בכלורופיל שבצמח, האחראי על הצבע הירוק (וכמובן על פעילויות חשובות בצמח, כמו פוטוסינתזה והפקת פחמימות).

ולעניין – לוטאין וזיאקסנטין נמצאים בכמויות יפות בתרד, כרוב, ברוקולי, חסה, אפונה וכן בביצים, תפוזים, אפרסקים ועוד. יחד עם זאת, אין לסמוך על נוגדי חמצון אלו בפרט, ותזונה בכלל, שתעשה את העבודה, ויש לצרוך אותן כחלק מטיפול כולל, כמפורט להלן.

וממה להימנע – אם ידוע על רגישות למזון כלשהו, יש להימנע ממנו לחלוטין בעת מחלה. ככלל, מזונות אלרגניים אינם מומלצים בתקופת מחלה. חלב ומוצריו, חיטה (בגלל הגלוטן), סויה, בוטנים, תירס, שוקולד, שומשום, בשר בקר – כל אלה חשודים מידיים בגרימת אלרגיה, ובעת מחלה על הצריכה מהם להיות מחושבת.

קפאין ידוע כמאט את זרימת הדם לעיניים ועל כן מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין, כמו קפה ותה שחור. מומלץ להימנע משתייה מרובה של אלכוהול, כיוון שהוא מטיל עומס על הכבד, ופגיעה באיזון בו עלולה להתבטא באזור העיניים (ר' פרק הדיקור).

תזונה נכונה אינה כלי טיפולי יחיד איתו ניתן לצאת לקרב בעת מחלה קשה כגלאוקומה. אבל לאחר האבחון עשוי המטפל להגיע למסקנה כי שינוי בתזונה הכרחי, כדי לסייע לגוף ולחזקו בתקופת המחלה.

תוספי תזונה

צריכה מוגברת של ויטמינים או נוגדי חמצון באמצעות תוספי תזונה עשויה להיטיב עם חולי גלאוקומה, להוריד את הלחץ בתוך העין ולשפר את זרימת הדם לעצב הראייה. אולם כפי שנאמר קודם לכן, תוספי תזונה יינתנו כחלק מטיפול כולל, וככל שהדברים נוגעים לגלאוקומה, הם ילוו את הטיפול לצד אופנים נוספים.

ויטמין E מוכר כנוגד חמצון יעיל, והוא תוקף רעלנים בדם ורדיקלים חופשיים. ידוע כי צריכה שלו במינון גבוה משפרת את שדה הראייה.

ויטמין A נמצא בעין באופן טבעי ומסייע בראיית הלילה בפרט ומערכת הראייה בכלל, ובשל פעולתו החיובית על העיניים ניתן לתת אותו במינון גבוה – כאמור, לפי הוראות מטפל.

הריכוז הגבוה ביותר של ויטמין C נמצא בעיניים, כחלק ממערכת ההגנה עליהן מקרינה אולטרה-סגולית הבאה מהשמש. ויטמין C מוריד לחץ תוך-עיני, מן הסתם עניין מהותי לחולי גלאוקומה, אך מדובר בהשפעה מקומית וכאמור נדרש לתמוך בה בטיפול נוסף.

נפש

מצבי מתח, לחץ נפשי ומצוקה עלולים לבוא לידי ביטוי במחלה שלכאורה אינה קשורה לעניין, כמו גלאוקומה. אין המדובר כמובן בקשר ישיר בין המקרים, והאירוע הנפשי משמש כטריגר להנעת המחלה. ועדיין, כדי לטפל במחלה מהשורש, יש צורך להגיע אל המניע, שעשוי בהחלט להיות נפשי. משבר, אובדן, פרידה – כל אלה ועוד הם מקרים המעיקים על הנפש, שבדרכה הפתלתלה מעבירה את המצוקה ממנה והלאה, לאברים אחרים בגוף.

הרפואה המערבית מתמקדת בהורדת הלחץ התוך עיני. אין ספק שזוהי דרך פעולה הגיונית ואף חיונית להבראת החולה. אולם לצד זאת, רפואת העיניים הסינית בוחנת שדות נוספים, כמו לחץ דם, רמות כולסטרול, וכאמור מצב נפשי. באבחון, יברר מטפל ברפואת העיניים הסינית האם חווה המטופל משבר נפשי כלשהו שעורר את המחלה.

רפואת העיניים הסינית כרפואה משלימה

הטיפול ברפואת העיניים הסינית מתאים לכל חולי הגלאוקומה, ובפרט לאלו המקבלים טיפול במחלה אך אינם חווים שיפור. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי טיפול ברפואת העיניים הסינית לא מחליף את הטיפול הקונבנציונאלי, אלא בא להשלים אותו ולתמוך בו. אין הכוונה לעצור את הטיפול המקובל (על פי רוב מתן טיפות), אלא להשלים אותו על ידי פנייה לאזורים אליהם רפואת העיניים המערבית לא מגיעה.

שילוב בין האסכולות המערבית לרפואת העיניים הסינית מעניק "מטריה" טיפולית מקיפה ויעילה, למניעת התפתחות המחלה ולעצירת התדרדרות הראייה.

המאמר באדיבות איתי שרף, מנהל מרפאת Clear. מומחה לטיפול במחלות עיניים בגישת הרפואה הסינית.

  • עוד באותו נושא:
  • גלאוקומה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully