וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זכאי לקבל סיוע עקב אובדן כושר עבודה?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

3.5.2015 / 20:30

האם כל אדם שאינו מסוגל לעבוד יימצא זכאי לסיוע בגין אובדן כושר עבודה? כיצד מגישים בקשה למוסד לביטוח לאומי? על אובדן כושר עבודה בכתבה שלפניכם

מפוטר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

לעיתים לאחר תאונה קשה או מחלה, אנחנו מאבדים את היכולת לעבוד, אם בשל אשפוז ואם עקב אי יכולת פיזית. בעבור מקרים אלו, המוסד לביטוח לאומי, מבטח בסעיף אובדן כושר עבודה, אשר מאפשר לקבל סיוע במקרה שאיננו יכולים לפרנס את עצמנו. יש אנשים שמעדיפים לבטח עצמם בסעיף זה, גם בחברות הביטוח הפרטיות, בעבור תשלום נוסף.

במקרה כזה, יקבל המבוטח סיוע נוסף מחברת הביטוח
הפרטית במקרה של אובדן כושר עבודה.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בפורום אובדן כושר עבודה

באילו מקרים רשאי המבוטח להגיש בקשה בגין אובדן כושר עבודה?

העיקרון המנחה של המוסד לביטוח לאומי במקרים אלו, הוא פגיעה פיזית של המבוטח, אשר מונעת ממנו לעסוק במקצוע שלו. הקריטריונים העיקריים לקבלת התביעה הם:
• מבוטח אשר מרותק לביתו בשל מצבו הרפואי ואינו מסוגל לעבוד בשום עבודה.
• מבוטח אשר היכולת הפיזית שלו התדרדרה ועל כן חל צמצום ביכולת ההשתכרות שלו.
• מבוטח אשר פגיעתו מונעת ממנו להמשיך ולעסוק במקצוע אליו הוכשר.

לכמה זמן ניתן לקבל סיוע עבור אובדן כושר עבודה?

המוסד לביטוח לאומי קובע שתי אפשרויות לקצבה בעבור פגיעתו של המבוטח. האחת: סיוע זמני עד שהמבוטח חוזר לאיתנו, בדרך כלל יינתן עד לתקופה של שלושה חודשים, והשנייה: סיוע קבוע במקרה שהמבוטח נפצע או חלה באופן שאינו מאפשר עוד את חזרתו לעבודה.

אולם, גם לשני מצבים אלה ישנן הגבלות. כך למשל, הגמלה תופסק, גם אם היא קבועה, למבוטח שנפטר, וכן תופסק הגמלה לאחר תום שנת הביטוח, בהתאם לגיל הפרישה.
בעקבות החוק של המוסד לביטוח לאומי, הקובע שלא ייווצרו כפילויות בקצבאות, ברגע שהמבוטח מקבל קצבת זקנה, הוא אינו זכאי לקבל עוד את הקצבה בגין אובדן כושר עבודה.

מה היא פרנצ'יזה?

למרות הזכאות לקצבה בשל אובדן כושר עבודה, לא תוכלו לקבלה מיד עם פגיעתכם או מחלתכם, אלא לאחר שלושה חודשים מלאים שבהם לא עבדתם. רק אז תוכלו לפנות למוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבלת קצבה.

יחד עם זאת ההמתנה לא היתה לשווא, והמוסד אינו מתעלם מהעובדה כי לא קיבלתם משכורת במשך כל התקופה. כאן נכנסת לעניין הפרנצ'יזה, שהיא הרחבה של הביטוח אשר קובע פיצוי רטרואקטיבי עבור תקופת ההמתנה, זאת במקרה שאתם עדיין לא יכולים לעבוד גם בתקופה שלאחריה.

לדוגמה, במקרה שנפצעתם בתאונה, ולא עבדתם במשך חמישה חודשים. לאחר שלושה חודשים מסתיימת תקופת ההמתנה, ותוכלו להגיש בקשה לקצבה, אולם מאחר שגם בחודשים הבאים לאחר סיום תקופת ההמתנה לא היה באפשרותכם לעבוד, תקבלו תשלום רטרואקטיבי גם עבור חודש אחד מתקופת ההמתנה, בעבור כל חודש שלאחריה.
ארבעה חודשי אי עבודה מזכה אתכם בקצבה עבור החודש הרביעי וכן החודש השלישי. חמישה חודשי אי עבודה מזכה אתכם הן בעבור החודש הרביעי והן בעבור חודשיים מתקופת ההמתנה וכן הלאה.

חשוב לציין כי אין כל קשר בין גובה השכר של המבוטח לבין גובה הקצבה שיקבל עבור אובדן כושר עבודה, והקצבה קבועה ושווה לכולם בהתאם לאחוזי הנכות ומהות הקצבה. עניין זה יכול לבוא לעתים לטובת המבוטח, כאשר שכרו היה נמוך אף יותר מהקצבה שניתנה לו, או לרעתו, כאשר המבוטח השתכר שכר גבוה בהרבה מהקצבה שיקבל. בכל מקרה, לא ניתן יהיה לבצע התאמה בין גובה השכר לבין גובה הקצבה.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות האתר LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully