וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מקרים ניתן לפנות שוכר לפני תום החוזה?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

13.5.2015 / 22:34

האם ניתן לפנות שוכר שמסרב לשלם חשבונות ארנונה וחשמל? האם בעל הדירה רשאי להחליף את הצילינדרים כדי למנוע את הכניסה לנכס? על פינוי דייר לפני תום חוזה שכירות בכתבה הבאה

השכרת רכב השכרת דירה מפתחות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

חוק הגנת הדייר קובע כי כל עוד השוכרים מקיימים את תנאי החוזה ועומדים בתשלומים השוטפים של דמי שכירות וחשבונות נלווים כמו: ארנונה, חשמל, מים וועד בית, הם זכאים להגנה מפני פינוי עד תום החוזה. עם זאת החוק מונה מספר סיבות אשר לפיהן ניתן לפנות את הדיירים המוגנים מן הנכס לפני סיום החוזה.

אחת הסיבות המרכזיות שבגינן ניתן לפנות את הדייר היא אי עמידה בתשלום דמי השכירות או תשלומים נוספים החלים על הנכס. על פי החוק ניתן לפנות שוכר שאינו משלם בזמן את שכר הדירה, אולם זו אינה משימה פשוטה, מאחר שבית המשפט יצר בפני בעל הנכס סדרה של מכשולים.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום פינוי שוכר לחץ/י כאן

עד שהפינוי יקבל תוקף של פסק דין, נדרש בעל הנכס לשלוח לדייר מכתבי התראה בגין אי עמידה בתשלומים או הפרת תנאי החוזה. בית המשפט קבע כי בעל דירה אינו רשאי לנקוט בעשיית דין עצמי, כלומר אין לו זכות לנתק את זרם החשמל או המים, להחליף את המנעולים בדלתות הדירה על דעת עצמו, או לפנות חפצים של השוכר מהנכס, גם אם מדובר בחובות כבדים.

בחוזה השכירות יש לציין מהן העילות המהוות עילה לפינוי

במקרה של הפרת תנאי הסכם השכירות, בעל הדירה רשאי לפנות את השוכר. לשם כך יש לדאוג מראש לסעיף בחוזה, לפיו הפרה של כל אחד מהתנאים מהווה עילה לפינוי.
לדוגמה: אם הדייר פתח עסק מסחרי במבנה המיועד למגורים בלבד, או לחלופין החליט להתגורר במבנה ששכר לצורכי עבודה, אין זו סיבה לפנות אותו, אלא אם בחוזה מצוין במפורש כי שימוש בניגוד למטרת השכירות מהווה עילה לפינוי.
גם ביצוע שינויים פיזיים בנכס, כמו שבירת קיר או בניית מחיצה אינם מהווים עילה לפינוי, אלא אם קיים סעיף בחוזה בנוגע לכך. עם זאת נזק שנעשה מתוך כוונת זדון, כמו שבירת תריסים, ניפוץ זכוכיות, או שריפת רהיטים, מהווה עילה לפינוי, זאת בתנאי שבעל הדירה הוכיח כי אכן מדובר בכוונת זדון, ולא בנזק שנוצר בתום לב כתוצאה מתקלה או מטעות אנוש.

מקרים נוספים שמהווים עילה לפינוי, הם פעילות בלתי חוקית המתקיימת בדירה, כמו החזקת נשק ללא רישיון, סחר לא חוקי וכל ביצוע עבירה אחרת. אם הדייר מהווה מטרד לשכנים, והוא מסרב להישמע לתלונות המופנות כלפי התנהגותו המטרידה, כגון הפעלת מערכת קריוקי או מוזיקה רועשת בשעות הלילה. או אם הדייר הכניס על דעת עצמו שותף וגובה ממנו דמי שכירות גבוהים, כאשר את ההפרש מכניס לכיסו, ניתן לפנותו מהנכס.

בעל דירה שמבקש לפנות שוכר בגין הפרת החוזה, רשאי להביא לתקופת תום השכירות. אולם לפני הגשת תביעה משפטית, הוא נדרש לשלוח מכתבי התראה, ולפרט את הסיבות שבגינן הוא רוצה לפנותו וליידע אותו כי אם לא יפנה את המושכר תוך פרק זמן קצר, תוגש כנגדו תביעה לפינוי.
במקרה שהצדדים אינם מצליחים ליישר ביניהם את ההדורים או שהשוכר מתעלם מהפניות, בעל הנכס רשאי לפנות לבית המשפט ולבקש צו לפינוי שוכר. מכיוון שבמהלך תקופה זו בעל הנכס מפסיד את תשלום דמי השכירות, מועד הדיון בנוגע לצו הפינוי מוגבל לתקופה של עד 60 ימים.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • דירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully