וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי הפרת משמעת בעבודה מצדיקה שלילת פיצויי פיטורין?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

17.5.2015 / 16:27

על פי החוק, עובד שביצע עבירות חמורות של משמעת ופוטר עקב כך מעבודתו, אינו זכאי לתשלום פיצויי פיטורין. על השיקולים לחומרת העבירה וביטול פיצויים בכתבה הבאה

אילוסטרציה - פיטורים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כל עובד שפוטר מעבודתו, לאחר שהשלים תקופת עבודה רצופה בת לפחות שנה, זכאי לקבל פיצויי פיטורין, על פי גובה השכר ושנות הוותק. קיימים מצבים שבהם גם עובד שהתפטר על דעת עצמו זכאי לקבל פיצויי פיטורין, כמו בשל הרעה מהותית ומוחשית בתנאי העבודה.

עם זאת כאשר מדובר בפיטורין עקב עבירות משמעת חמורות, כמו הפרת אמון, מעילה בכספי העסק, גניבה מהמעביד, שימוש באיומים, הפעלת כוח ואלימות פיזית, או הפרה בוטה של חוזה העבודה, העובד יהיה זכאי לתשלום פיצויים חלקיים בלבד או לא יהיה זכאי לפיצויים כלל, בהתאם להוראות הסכם קיבוצי או תקנון החל על מקום העבודה.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום פיצויי פיטורין לחץ/י כאן

גם היעדרות ואיחורים בלא רשות המעסיק, נחשבים לעתים להפרת משמעת חמורה המצדיקים שלילת פיצויי פיטורין. במקרה של הפרה מסוג זה, נדרש המעסיק להוכיח כי מדובר באיחורים כרוניים הפוגעים משמעותית ברצף העבודה, ובהיעדרות ללא אישור וללא סיבה מוצדקת. לפני ההחלטה על הפעלת הסנקציה, נבחנת הפגיעה בעסק, התנהלותו של העובד לאורך זמן והנסיבות אשר הובילו לביצוע עבירת משמעת.

במקום עבודה שבו אין הסכם קיבוצי או תקנון, רשאי בית הדין לעבודה לקבוע שנסיבות הפיטורין מוצדקות והעובד אינו זכאי לקבל פיצויי פיטורין, או לקבל פיצוי חלקי בלבד. במקרה זה פועל בית הדין על פי הכללים של הסכם הקיבוצי, החל על המספר הגבוה ביותר של עובדים במשק.

המעסיק הוא הראשון ששוקל את מידת הפעלת הסנקציה, ובעת הדיון המשפטי, בית הדין בוחן את החלטת המעסיק, על פי מידת הנזק שנגרמה לעסק, או הנזק שהיה עלול להיגרם בעקבות מעשיו של העובד, מה היקפו ומהן השלכותיו.

חומרת העבירה נמדדת על פי מספר הפעמים שבה בוצעה ומשך הזמן שלה, בנוסף קיימת חשיבות רבה לוותק, מעמד ותפקיד העובד שביצע את העבירות ומידת האמון שנובעת מעצם תפקידו. כאשר מדובר ביחסי עובד מעביד ממושכים ובתפקידים מנהליים ובכירים, הפרת האמון מקבלת משקל רב יותר, ובהתאם לכך נקבע העונש.

התרעה מהווה גורם משמעותי נוסף בשיקולי בית הדין בעת שלילת פיצויים, על כן נבחנת השפעת ביצוע העבירות על עובדים אחרים, על סביבת העבודה ועל יחסי העבודה.

לאחר שבחן את הנזק, בית הדין בוחן את השיקולים להקלה בעבירת המשמעת. לשם כך הוא מברר את אופן ביצוע התפקיד, במהלך כל תקופת העבודה ובתרומה לעסק טרם בוצעה עבירת המשמעת. כמו כן נבחנת תקופת העבודה ביחס לגודל סכום הפיצויים ועוצמת הפגיעה העתידית בעובד ובפרנסת בני משפחתו, על פי גיל העובד, מצבו הבריאותי ויכולת השתכרות עתידית.

שלילת פיצויי פיטורין מהווה רף ענישה חמור ביותר, ואינה מתבצעת באופן אוטומטי. השלילה תלויה בחומרת העבירה ובהשלכותיה על המעסיק, על העובד ועל יתר העובדים, לפיכך בית הדין בוחן כל מקרה באופן סובייקטיבי ומתאים את שלילת או הפחתת פיצויי פיטורין בהתאם לנסיבות.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully