וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זמן לוקח לסגור תיק פלילי נגד חשוד בישראל?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אסף דוק

17.5.2015 / 16:37

סגירת תיק פלילי לחשוד אחד אורכת בממוצע קרוב ל- 73 ימים, ובתיקים שבהם מעורבים מספר חשודים אורכת בממוצע כשנה. יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים שבהם סגירת תיק פלילי אורכת שנה וחצי, שנתיים ואפילו יותר מחמש שנים

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

המתנה של חשוד בעבירה פלילית לסגירת תיקו מהווה עבור רבים תקופה לא קלה, המלווה באי ודאות ובמתח רב. לא אחת עלולה ההמתנה להימשך תקופה ארוכה מבלי שהחשוד ידע אם בסיומה יוגש כנגדו כתב אישום, ולעיתים קרובות היא משבשת את אורח החיים התקין של החשוד ובני משפחתו.

ההמתנה גוזלת משאבים רבים הכוללים בין היתר השקעת זמן וכסף שנדרשים להגנת החשוד, כאשר בתקופה זו מוגבלים רכושו או חירותו של החשוד, היא הופכת לקשה מנשוא. בעיה זו מוצגת בדו"ח הראשון של נציבות הביקורת, המהווה גוף פיקוח אחר עבודת ופעילות הפרקליטות.

פעילותו של הגוף המפקח אחר עבודת הפרקליטות הגיעה לידי ביטוי בדו"ח ראשון ומיוחד, שפורסם לאחרונה ועוסק במשך סגירת תיקים פליליים לחשודים. הדו"ח יצא לאור עקב מידע ותלונות על תקופת המתנה ארוכה של חודשים ואף שנים מרגע קבלת ההודעה על סגירת תיק פלילי ועד לסגירתו בפועל.

יש לציין כי זהו דו"ח ביקורת ראשון מסוגו העוסק בסוגיה זו. הדו"ח נערך על ידי נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי מדינה בערכאות, ובחן כ- 500 תיקים פליליים שונים ב- 7 מחוזות של הפרקליטות הפלילית. תיקים אלו נחלקו לשני סוגים: תיקים עם חשוד אחד או מספר חשודים שההחלטה אודות הגשת כתב האישום בהם משותפת, לצד תיקים פליליים עם מספר חשודים שההחלטה עבור כל אחד מהם נפרדת.

על פי ממצאי הדו"ח עולה כי מרגע שהפרקליטות החליטה לסגור תיק פלילי נגד חשוד, משך ההליך יכול לקחת בין חודש לשנה. הזמן שלוקח להודיע לחשוד על סגירת בתיק מרגע קבלת ההחלטה בפרקליטות עומד בממוצע על 73 ימים.

מאידך, במקרים שבהם מעורבים מספר חשודים שהפרקליטות החליטה לא להגיש נגדם כתב אישום, הליך סגירת התיק אורך בממוצע כשנה. מעבר לכך, נציבות הביקורת גילתה במבדקיה גם לא מעט מקרים חריגים שבהם תיקים של חשודים נמתחים על פני תקופה של חודשים רבים, ובמקרה מסוים בפרקליטות חיפה ליותר מ- 5 שנים.

"השיאנית" בממוצע לסגירת תיקים היא פרקליטות מיסוי וכלכלה, עם ממוצע סגירת תיקים העומד על יותר משנתיים. מנגד, פרקליטות תל אביב זכתה לממוצע סגירת תיקים פליליים הקצר ביותר, שעומד על כ- 70 ימים. יחד עם זאת, יש לציין כי גם פרקליטות תל אביב אינה חפה מחריגות, כמו למשל תיקים רבים של אבי דוביצקי הידוע בכינויו "צייד הפדופילים", אשר ממתינים כבר יותר משנה וחצי לסגירתם. מעבר לכך, על פי ממצאי הדו"ח חשודים שהיו מיוצגים על ידי סנגור נהנו מקיצור משמעותי של תקופת ההמתנה לסגירת תיק פלילי, ולא אחת ההודעה על סגירתו התקבלה כבר ביום המחרת לקבלת ההחלטה.

המלצות דו"ח ניצבות ביקורות

במטרה לייעל את עבודת הפרקליטות הומלץ בדו"ח נציבות הביקורת לייעל את הסחבת בסגירת תיקים, זאת על ידי יצירת שינויים באופן התנהלות הפרקליטות. כך לדוגמה, חתימה על סגירת התיק תבוצע על ידי הפרקליט שהורה על צעד זה, במקום האצלת סמכויות אלו לידי עובדים אחרים בפרקליטות, כפי שקורה כעת.

כיום משטרת ישראל, האחראית על מאגר הרישום הפלילי במדינה, היא הגוף הממונה על שליחת הודעות לחשודים לגבי סגירת תיק פלילי, לאחר שנתונים אלו עודכנו במאגרה. הדו"ח ממליץ לשנות התנהלות זו, ולהשאיר את האחריות לסגירתם של עשרות אלפי תיקים פליליים מדי שנה בידי הפרקליטות, כלומר מבלי להעבירם לידי המשטרה.

פרקליטות המדינה הודיעה כי היא מקבלת בברכה את ממצאי דו"ח נציבות הביקורת, ושבכוונתה ללמוד ולבחון את ממצאיו, מסקנותיו והמלצותיו. לפי הפרקליטות, הזכות של חשודים להליך פלילי הוגן מהווה נר לרגליה והיא כבר פועלת תקופה ממושכת לשיפור התנהלותה באופן מקיף, כאשר בשנה האחרונה היא כבר מיישמת בפועל חלק ממסקנות הדו"ח.

הצורך בפיקוח אחר עבודת הפרקליטות

אמנם קיימת חשיבות מרובה לחופש שיקול הדעת ולעצמאות של פרקליטות המדינה, אך חשוב גם שיהיה בישראל גוף שיפקח אחר עבודתה וימנע התנהלות שאינה נכונה, העומדת בסתירה לזכויות הציבור.

כלומר, נחוץ בהחלט גוף ביקורת אשר יחזק את אמינות התביעה בעיניו של הציבור, ויספק כתובת לתלונות ופניות. גוף זה המכונה נבת"ם - נציבות הביקורת על מערך תביעה ומייצגי מדינה בערכאות, הוקם בשנת 2103 לאחר חבלי לידה לא פשוטים על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ושרת המשפטים ציפי לבני.

מדובר בגוף פיקוח שתפקידו לבצע בדיקות מערכתיות, ולענות לפניות הציבור, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים. התקווה היא שעבודתו של גוף זה אכן תצליח לשנות את המציאות בשטח, עבור עשרות אלפי חשודים הממתינים תקופה ממושכת להודעה על סגירת תיקם הפלילי.

הכותב הוא עורך דין פלילי אסף דוק, בעליו של משרד עורכי דין המתמחה במשפט פלילי. באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • פלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully