וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים דף חדש? איך לבטל רישום פלילי

זירת היועצים בשיתוף עו"ד מיקי חובה

25.5.2015 / 23:58

רישום פלילי (או ר"פ), הוא האינדיקציה לעברו הפלילי של האדם והוא כולל הרשעות קודמות, צווים ללא הרשעה והחלטות בית המשפט. רישום פלילי שנמחק נחשב כאילו לא היה מעולם ומאפשר לפתוח דף חדש ונקי מפלילים

שוטר עוצר גבר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

ההשלכות של רישום פלילי הן רבות ושונות, אדם בעל רישום פלילי נחשב כמי שנושא עמו אות קלון בגין עבירות שביצע בעבר. הרישום עלול להשפיע, בין היתר, על קבלה למשרה ממשלתית או ציבורית, על השתלבות בחוגים אקדמיים מסוימים ויכול למנוע, הלכה למעשה, עיסוק במקצועות שונים ובהם עריכת דין או ראיית חשבון, למשל.

בנוסף הרישום מגביל את האפשרות לקבל רישיון להחזקת נשק כמו גם יכול למנוע את הנפקת ויזה למדינות בהן נדרשת אשרת כניסה, כמו ארצות הברית. הרישום עשוי לצוץ בבדיקה שגרתית של רישיונות נהיגה, ועלול לפגוע במעמד החברתי בדרכים עקיפות וישירות.

תיק פלילי נפתח לאדם החשוד בביצוע עבירות לאחר שנחקר במשטרה. הרישום בתיק מצוי במאגרי המשטרה ובו נמצאים פרטים אודות ביצוע העבירות שבהן הוא נחשד וכולל גם מידע אודות הרשעות קודמות. ברישום הפלילי ניתן לראות את העונש שנגזר בגין אותן עבירות והוא מכיל גם תיקים פתוחים שטרם הוחלט מה יעלה בגורלם.

הן בעת המעצר והן בשלב הטיעונים לעונש מוצג הרישום הפלילי בפני בית משפט. הרישום מהווה השפעה משמעותית בעת הדיון המשפטי, והוא מעיד על עברו הפלילי או הנקי של הנאשם. לאחר מתן גזר הדין, יירשמו תוצאות המשפט ברישום הפלילי, והמרשם יחזור למאגרי המשטרה גם במקרה של אי הרשעה.

תיק פלילי שנסגר על ידי המשטרה ללא הגשת כתב אישום מבטל את כלל החשדות. כדי לסגור את התיק, המשטרה צריכה להחליט כי אין מספיק ראיות להגשת כתב אישום, אולם ניתן לסגור תיק גם מתוך עילה של חוסר עניין לציבור, כאשר מדובר בעבירות קלות וחד פעמיות. העילה החשובה לסגירת תיק היא חוסר אשמה, מאחר שהיא קובעת כי החשוד חף מפשע. עקב כך, הרישום נמחק ואין כל ראיה המעידה על מעשים פליליים.

רישום פלילי נמחק באופן אוטומטי בתום תקופת ההתיישנות בהתאם לסוג העבירה. אדם המעוניין למחוק את הרישום הפלילי בתיק סגור, לפני מועד ההתיישנות, רשאי לפנות אל הפרקליטות, באופן עצמאי או להסתייע בעורך דין, בבקשה לבטל את הרישום על ידי שינוי ההגדרה לסגירת התיק בגין חוסר אשמה. במקרה שהבקשה תתקבל, הרישום אמנם יימחק מבחינה משפטית, אולם פיזית הוא אינו נמחק ונשאר במאגרי המשטרה.

ביטול הרישום מותנה בזמן שחלף ממועד ביצוע העבירה, כמות הרישומים בתיק, סוג העבירה ומידת חומרתה. בביצוע עבירה מסוג פשע, יש להמתין כשבע שנים עד להגשת הבקשה, ובעבירה מסוג עוון או חטא ניתן להגיש לאחר כחמש שנים.

לצורך מחיקת רישום פלילי שלא הסתיים בסגירת התיק וזיכוי אלא בהרשעת הנאשם, ניתן להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה. הנשיא מוסמך להעניק חנינה ולאפשר את קיצור תקופת התיישנות, או את מחיקת הרישום. את הבקשה יש להגיש בצורה מפורטת ומנומקת ולצרף אליה מסמכים רלוונטיים. היא מגיעה למשרד המשפטים, ואם תקבל אישור, יחתמו עליה שר המשפטים ונשיא המדינה, והרישום הפלילי יימחק.

הכתבה מאת עורך דין מיקי חובה באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully