וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ממשיכים לחיות בצורה סבירה גם במקרה של פשיטת רגל וחובות?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

31.5.2015 / 15:40

חלקנו חייבים כספים. יש בינינו לא מעט אנשים שנקלעו לפשיטת רגל עסקית. החיים נראים הרבה יותר קשים. לא ישנים טוב, אין תיאבון. אבל היי – חיים רק פעם אחת, צריך להמשיך לנוע. אז מה עושים כדי לנהל את פשיטת הרגל בצורה חכמה, כזו שתאפשר איכות חיים סבירה?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כולנו מכירים אנשים שנראים לפתע כאילו הזדקנו בעשרות שנים תוך חודש. הם הפסיקו לישון בלילה, התחילו להשמין, לעשן כפל כמות, להתפרץ, לסבול מכאבים כרוניים. העצבים השתלטו עליהם לחלוטין. לפעמים הסיבה היא הסתבכות כספית. הנושא כאוב ומטריד, אבל בכל זאת ניתן להמשיך בחיי השיגרה הסבירים גם במקרה של חובות כספיים ואפילו אם נקלעתם לפשיטת רגל. רק שצריך לדעת לנהל זאת נכון.
הדרך למחיקת חובות יעילה היא בדרך כלל באמצעות הליך פשיטת רגל. הליך פשיטת רגל נועד לאפשר לחייב שאין ביכולתו לשאת בחובות שצבר, לשלם כמיטב יכולתו במשך תקופה מסוימת ואז לקבל הפטר ולפתוח בפרק חדש בחייו.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום פשיטת רגל

הליך פשיטת רגל הוא הליך משפטי, המיועד לאנשים שנקלעו לחובות כספיים, אותם הם אינם יכולים לשלם. במסגרת ההליך, החייב נדרש לשלם בכל חודש סכום קבוע על פי יכולתו הכלכלית, והוא מוגן מפני נושיו בכך שהם אינם יכולים לפעול נגדו. בתום ההליך נמחקים כל חובותיו והוא מתחיל בחיים חדשים.

כדי להגיש בקשה לפשיטת רגל, על החייב לצרף מסמכים בדבר הכנסות ונכסים, כולל של בן הזוג ושל הילדים, לבקשה יש לצרף כתב ויתור על סודיות ולהגישה ביחד עם אישור על תשלום פיקדון. ההליך מתחיל בקבלת צו כינוס, באמצעותו מרוכזים כל נכסי החייב לקופה אחת, לצורך כיסוי החובות, ונמנע מן הנושים כל גישה לנכסים. בשלב הבא מתבצעת חלוקה של הנכסים בין הנושים על פי סדר הקדימויות. עם מתן הצו, הנושים אינם רשאים לנקוט בהליכי גבייה נגד החייב וכל הליכי הגבייה שננקטו נגדו יעוכבו מיידית.

לאחר צו הכינוס מתקיימת אסיפת נושים, שבמסגרתה ממונה נאמן לנכסי החייב. הנאמן אחראי לחקור את נסיבות היווצרות החובות ונדרש לחלק את נכסי החייב בין הנושים. במידה שהנאמן יתרשם כי החובות נוצרו בתום לב, החייב רשאי לקבל הפטר מחובותיו.

המשמעות של צו הפטר היא שבתום תקופת התשלום החודשי לנושים, בהתאם ליכולתו הכלכלית, החייב יקבל הפטר מכל חובותיו. קבלת ההפטר מותנית בהתקיימם של שלושה תנאים:

1. החייב מיצה את יכולתו לשלם לנושיו ואין ביכולתו לשלם יותר, והוא נחשב לחדל פירעון.
2. מחקירת החייב עלה כי החובות נוצרו בתום לב, ואין הוא פעל במרמה או בקלות דעת ביצירתם.
3. התנהלות תקינה לאורך הליך פשיטת רגל, הבאה לידי ביטוי בהגשת דוחות חודשיים על הכנסות והוצאות השונות.

חשוב לציין כי לאורך ההליך ישנה חשיפה גדולה של החייב ופלישה לפרטיותו, מאחר שהוא נדרש לדווח מדי חודש על כל הכנסותיו והוצאותיו. בנוסף החייב נדרש לוותר על הנכסים שברשותו, עם זאת אין הצטברות של ריביות, כך שבסופו של דבר החייב מתחיל מחדש מנקודת אפס.

ניתן לקבל הפטר תוך 18 חודשים מיום הגשת הבקשה

בעבר הליך פשיטת רגל נגרר לאורך שנים, אולם בעקבות יישום הרפורמה החדשה, קיימת אפשרות שהחייב יסיים את הליך פשיטת רגל תוך 18 חודשים מיום הגשת הבקשה. הרפורמה מאפשרת לחייב תכנית פירעון להצעת הסדר, והוא יכול לקבל במעמד הדיון הפטר מותנה או הפטר חלוט. כיום במקום השלב שבו התקיים דיון בהכרזת החייב כפושט רגל, מתקיים דיון לאחר 18 חודשים הן בבקשת החייב לפשיטת רגל והן בבקשת החייב למתן הפטר חלוט או הפטר מותנה.
עד לרפורמה החדשה, הליך פשיטת רגל היה תהליך מתיש העשוי להימשך מספר שנים שבמהלכן הוטלו על החייב הגבלות שונות, אולם לאור הרפורמה החדשה, ההליך עשוי להתקצר משמעותית במידה שהחייב מפגין רצון ממשי לכך.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully