וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון הוא הגורם מספר אחת לעליה במשקל

זירת היועצים בשתוף ד"ר רות אנגל

9.6.2015 / 0:39

רונית (47), נשואה ואם לשניים, סבלה מעודף משקל והגיעה למרכז לפסיכולוגיה רוחנית ערב ניתוח "שרוול" להצרת הקיבה. שם כבר התברר שעודף המשקל הוא רק סימפטום לבעיה עמוקה בהרבה. זהו סיפורה

אישה שמנה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

רונית (שם בדוי) פנתה למרכז לפסיכולוגיה רוחנית ערב ניתוח "שרוול" להצרת הקיבה, שהיה אמור לעזור לה להתמודד עם משקל עודף, שכבר גרם נזק לבריאותה. היא חששה מהניתוח, סיפרה שהיא מפחדת אפילו לקבל זריקה ומסוגלת להתעלף למראה דם. לדבריה, היא ידעה שהניתוח הוא הכרחי, אך הודתה שאפילו את הבדיקות המקדימות אינה מסוגלת לעבור.

רונית היא אמנם דוגמא קיצונית לבעיית עודף משקל, אבל דומה שכמעט כל אישה תודה שהייתה מוכנה להוריד כמה קילוגרמים. משקל עודף הוא אחת התופעות היותר מטרידות בחברה המערבית ובארצות הברית הוא בראש סדר העדיפויות של משרד הבריאות. תעשיית הדיאטות היא אחת המכניסות בכלכלה העולמית. היא מגלגלת מיליארדי דולרים, מכיוון שמרבית היורדים במשקל מעלים אותו מחדש, ולפעמים גם מוסיפים עליו. נשים נאבקות במשקלן הרבה יותר מגברים.

לפרטים נוספים לחץ כאן

"פגשתי את רונית. אישה כבדת משקל ויפת תואר", מספרת ד"ר רות אנגל אלדר, בעלת המרכז לפסיכולוגיה רוחנית, שבפרדס חנה, "היא בת 47, עובדת, אם לשניים, שכינתה את עצמה 'שק תפוחי אדמה'. ניכר היה שהיא חסרת ביטחון עצמי וחסרת אמונה ביכולותיה להוריד ממשקלה ולכן פנתה להתערבות ניתוחית דרסטית, הכרוכה בסיכונים, וגם לגביה היתה בפאניקה מוחלטת. אמרתי לה שאין לי שום כוונה לסייע לה לרדת במשקל, גם אם מדובר בחמישה ק"ג בלבד, כיוון שלא זו הבעיה. 'תשאלי את רופאייך כמה מאלה שעברו ניתוח חזרו והשמינו', הוספתי ואמרתי כי 'דיאטה ללא תמיכה פסיכולוגית ובירור מעמיק של המניע שבעקבותיו אנחנו שבויים בתהליך העליה והירידה במשקל וחוזר חלילה, דיאטה כזו כמעט תמיד נידונה לכישלון'".

תדמית הגוף שלנו וההופעה החיצונית, הפכו בחברה המערבית לאחד מכרטיסי הביקור שלנו. את התדמית הזו אנחנו שואבים מערוץ הבידור העיקרי שלנו - הטלוויזיה. אנחנו נחשפים לנשים חטובות ורזות, עם גוף שלעולם לא יהיה לנו, אבל אנחנו ממשיכות להאמין שנגיע לכך. ולמרות התהליך ההרסני של אכילת יתר, והמחיר שנשלם עליו, אנחנו ממשיכים לאכול מעבר לנדרש ולהעלות במשקל.

"הצעתי לרונית טיפול של התבוננות פנימית והבנה של המניעים להתנהגותה ההרסנית", מספרת ד"ר אנגל-אלדר, "הפגישה הראשונה ארכה למעלה משעתיים וחצי, בהתאם לגישת התרפיה הרוחנית, שאינה מוגבלת בזמן. הפעלנו טכניקות שונות של ריכוז, הרפיה, הורדת המתח הפנימי וניטרול הגירויים החיצוניים, על מנת להיות בקשב לחוויות הפנימיות של המטופל. חוויות שבמצב של ערנות אנו נמנעים מלגעת בהן. עניינים כה עמוקים, שספק אם היינו מגיעים אליהם ב-50 הדקות של הטיפול הקלאסי המקובל. רונית עצמה עיניים, הרפתה את כל שריריה, נכנסה למצב של רוגע מוחלט, כשהיא קשובה לקול שלי, ותוך כדי התהליך פרצה בבכי שדמה לנהמה של חיה פצועה. חיבקתי אותה ונתתי לכאב הנורא שליווה אותה להשתחרר. רונית השלימה זה מכבר עם נישואים לגבר שהיה חסר רגישות לקיומה ולצרכיה הרגשיים. 'הוא קם בבוקר, שותה קפה, הולך לעבודה, חוזר בערב ונתקע מול המסך", היא סיפרה, 'הוא שואל מה נשמע אבל לא שומע את התשובה. במקום שיהיה לי בן זוג וחבר אנחנו חיים בשני עולמות נפרדים. אני מבינה שהוא דואג לפרנסת הבית ושאין לו כוח אלי, אבל אני כמעט לא קיימת עבורו. גם יחסי המין הם בלי ליטוף, בלי מגע, חדירה וזהו. אולי הוא נגעל ממני'".

דיכאון, חיים בלתי מסופקים, זוגיות כושלת, עבודה משעממת, כל אלה הם הקרקע עליה צומח הצורך במילוי החלל הריק שבתוכנו, לרוב על ידי אכילת מתוקים, המעלה את רמת הסרוטנין. אלא שלאחר זמן מה הרמה הזו יורדת ואנחנו שוב במעגל הקסמים ההרסני.

"בהמשך הגיעה אלי רונית עם בעלה לפגישה זוגית", מספרת ד"ר אנגל אלדר, "אבל הוא לא מיהר לשתף פעולה. בלית ברירה היא החלה לבנות את בטחונה העצמי בכוחות עצמה. להכיר בכך שהיא ראויה לאהבה, ובד בבד הורידה עוד ועוד ממשקלה. הטיפול משלב כלים פסיכולוגיים ויכולות חיבור לכוחות ולאנרגיות "שמעבר".

התרפיה הרוחנית מאפשרת לראות דרך האדם ולא רק "את האדם". המטפל נעזר ביכולות תקשור ואבחנה, מעין סריקה של חייו של המטופל. במקרה של רונית, בפגישה שארכה כשלוש שעות, שילבנו גם הפעלה של אנרגיות לחסימת התיאבון, כי זה היה הכרחי. אינני מצדדת בהפעלת אנרגיות מעין אלו להורדה במשקל, כיוון שעדיף לפתח תעצומות של כוח ומשמעת עצמית, אולם כמעט תמיד "עידוד אנרגטי" קל ממריץ גם תהליך כזה והוא חלק מהתחושה הטובה שחווה המטופל כשהוא יורד במשקל. המדד להצלחה לא יהיה מספר הק"ג שירדו, אלא הטיפול במניעים שהביאו לכך. השמנה היא רק שיקוף פיזי לבעיה נפשית, שאותה יש לזהות ובה יש לטפל".

לפרטים נוספים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ד"ר רות אנגל אלדר/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully