וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך היעילה לשמירה על רישיון הנהיגה בעבירת נהיגה בשכרות

זירת היועצים בשיתוף lawguide

9.6.2015 / 0:56

בשנים האחרונות בתי המשפט מחמירים עם נהגים שנתפסו עם כמות אלכוהול גבוהה בדמם. נהג שיכור צפוי להתמודד עם פסילה מנהלית, החרמה של רכב לחודש ימים, פסילת רישיון לשנתיים ואף לעונש מאסר

נהגים צעירים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסכנת את הנהג ואת יתר המשתמשים בדרך, והסיכוי למעורבות בתאונת דרכים גבוה משמעותית כאשר הנהג הוא שיכור. לאור ריבוי העבירות, בתי המשפט נוקטים כיום בגישה מחמירה לעבירת נהיגה בשכרות. לפיכך אדם שנהג תחת השפעת אלכוהול צפוי לפסילת רישיון נהיגה לתקופה של לפחות שנתיים, ואף צפוי לעונש מאסר בפועל, אם מדובר בעבירה שנייה או אם היה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים.

על פי החוק, נהג שיכור הוא נהג ששתה אלכוהול או צרך סמים טרם החל בנסיעה. הדבר נמדד על פי ריכוז האלכוהול שנמצא בדמו ובזמן שחלף מאז ששתה או השתמש בסמים עד הנהיגה. פקודת התעבורה מגדירה נהיגה בשכרות בשלושה מצבים: 1. נהג ששתה משקה משכר בעת נהיגה או בשעה שהיה ממונה על הרכב. 2. נהג שבגופו נמצא סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן. 3. נהג שבגופו נמצא אלכוהול בריכוז גבוה מהריכוז שנקבע בחוק.

בעבר קבע החוק כי שוטר רשאי להורות לנהג לבצע בדיקת שכרות רק אם היה קיים חשד סביר לכך שהוא מצוי תחת השפעת אלכוהול, כאשר ריח של אלכוהול אינו מהווה חשד סביר, אלא קיומן של נסיבות חריגות, כמו נסיעה בזיגזג, ביצוע עבירת תנועה, מעורבות בתאונת דרכים ועוד. בעבר במקרים שבהם נהג סירב לבצע בדיקת שכרות, והוא הצליח להוכיח בפני בית המשפט כי לא התקיים חשד סביר, הוא זוכה מאשמה.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום נהיגה בשכרות לחץ/י כאן

כיום המצב שונה, ועקב ריבוי הנהגים שעולים על הכביש תחת השפעת אלכוהול, החוק השתנה ועל פי הפסיקה, שוטר רשאי לבקש מכל נהג לבצע בדיקת שכרות ללא כל חשד סביר. נהג שמסרב לעבור את הבדיקה, או מנסה להכשיל אותה במתכוון, יורשע בדרך כלל בביצוע העבירה ודינו כדין נהג שנתפס והוכח שהוא שיכור, כאשר העונש הצפוי הוא שנתיים פסילה. זאת כדי לנטרל את סירוב הנהגים לבדיקה כך שהסירוב בהחלט לא ישתלם להם.

על פי החוק, גם אם נהג נתפס כשבדמו כמות קטנה של אלכוהול, החורגת במעט מהכמות המותרת, הוא נחשב שיכור ועל השופט להשית עליו מינימום שנתיים פסילה. החוק לא מבדיל בין נהג שעלה על הרכב כשהוא שיכור, ולבין אדם שהאלכוהול כלל אינו השפיע עליו.

יחד עם זאת בעת גזירת העונש, בית המשפט מתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, כאשר בין היתר מתייחס לעבירות תעבורה קודמות, לנזק שנגרם כתוצאה מביצוע העבירה ובהליכי השיקום שעבר מאז ביצוע העבירה, כמו למשל השתתפות בהליך גמילה מאלכוהול במסגרת המלצה של תסקיר שירות המבחן או ביוזמה אישית.

עבירת נהיגה בשכרות מלווה בסנקציות חמורות, כמו פסילה מנהלית, החרמת הרכב לשלושים יום, ופסילה ממושכת. אם מדובר במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, רישיונו של הנהג עלול להיפסל לצמיתות והוא עשוי לרצות מאסר מאחורי סורג ובריח. לכן כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה כדי לקבל סיוע ולנסות להפחית את העונש ואף לשמור על רישיון הנהיגה.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • נהיגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully