וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להתנהג בחקירה במשטרה על סחר בסמים?

זירת היועצים בשיתוף עורך דין מיקי חובה

14.6.2015 / 23:52

הזמנה לחקירה משטרתית יכולה להלחיץ כל אחד ואחת מאיתנו וכאשר מדובר בחקירה תחת אזהרה כאשר הנחקר למעשה הוא חשוד, המצב מלחיץ עוד יותר. קחו את הנתון הזה והוסיפו לו חקירה בחשד לסחר בסמים ותקבלו מתכון בטוח להסתבכות פוטנציאלית. אז מה בדיוק עושים?

שוטר עוצר גבר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

האיסור על סחר סמים ממוקם בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), תשל"ג-1973 (להלן: "הפקודה"). מכיוון שהפקודה עצמה אינה מגדירה במדויק מהו המסחר, הפסיקה למעשה השלימה עניין זה. בע"פ 214/84 יוסף נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו), קבע בית המשפט כי יש ליתן פרשנות נרחבת למונח "עסקה אחרת", כלשון סעיף 13 לעיל, ופרשנות זו כוללת כל הסכם לביצוע פעולה אסורה בסמים מסוכנים. כך, למשל, כאשר התגבשה הסכמה לביצוע עסקה ונקשר קשר, או אז שניתן לייחס לנאשם עבירה של "עסקה אחרת", זאת למרות שהעסקה כלל לא יצאה אל הפועל. פסק הדין בעניין יוסף מלמדנו את יחסו המחמיר של המחוקק לעניין עסקאות בסמים (וראו גם לאחרונה ת"פ 1340-10-14 מדינת ישראל נ' כפיר יוסף).

לאתר של עורך דין פלילי מיקי חובה לחץ/י כאן

סחר בסמים מהווה עבירה חמורה אשר העונש בגינה יכול לעמוד על עד 20 שנות מאסר, בהתאם לאופי העבירה. ברי כי עסקת סחר של גרמים בודדים של סם מסוג מריחואנה אינה יכולה לקבל משקל ענישה כעסקת סחר מסוג קוקאין, במשקל רב יותר, הגם ששני הסמים מוגדרים כסמים מסוכנים על פי הפקודה עצמה.

יש לציין כי בהתאם לפקודה ישנם ניואנסים חשובים שכדאי להבין. כך, למשל, גם אם פלוני לא סחר באופן ישיר ולא מכר, הלכה למעשה, את הסם, אלא רק קישר בין הקונה למוכר, גם אותו פלוני חשוף כעת לכתב אישום כאשר העבירה שכביכול עבר הינה תיווך בסמים מסוכנים. גם לעבירה זו משמעות כבדה עבור הנאשם, אשר סופה יכול בהחלט להביא לעונש של מאסר בפועל, והכל בהתאם לנסיבות העבירה ולייצוגו של הנאשם.

כאשר אחד מקבל הזמנה לסור לתחנת המשטרה לחקירה ראשונית, חובה עליו להתייעץ עם עורך דין פלילי על מנת לקבל תמונת מצב מלאה. ההכנה לחקירה המשטרתית חופשת את הנחקר לסודות השמורים לחקרי החקירות. כך, במקרים מסוימים רצוי לשמור ולהיאחז בזכות השתיקה כאשר במקרים אחרים כדאי מאוד לנחקר לשתף פעולה עם המשטרה ולמסור מידע ככל שבידו.

הדבר הראשון שהנחקר חייב להבין ולדעת הוא מהו הסטאטוס שלו, האם הוא נמצא בחקירה המשטרתית כעד או שמא נחקר כחשוד בביצוע העבירה. חשוב להבין את שלל הזכויות של נחקר, וזאת כדי לממש את כולן ולהבטיח את קיומו של הליך חקירה הוגן. דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא לזכור תמיד שאתם יושבים מול חוקרי משטרה, אשר מכירים היטב את עבודתם ומרביתם המוחלט יכול לטמון לכם מלכודות כאלה ואחרות.

הזכות הראשונה של חשוד אשר נחקר בעבירה כלשהי היא זכות ההיוועצות עם עורך דין. זכות זו לעיתים רבות יכולה להפוך את התמונה כולה ולהעניק לכם את השקט הנפשי שאתם זקוקים לו במיוחד ברגעים אלו. זכרו, עבירות סמים הינן עבירות חמורות, ורישום פלילי בגין עבירת סמים יכול לנעול בפניכם דלתות ושערים אשר לעיתים השימוש בהם נראה רחוק. ואולם, כידוע, החיים דינאמיים, ואין האתמול דומה להיום וזה אינו דומה למחר. רישום פלילי, מכל נקודת מבט, מהווה כתם של ממש ועשוי לסגור בפניכם אינספור אופציות, במיוחד כאשר מדובר על סחר בסמים.

לסיכום: עבירת סמים הינן עבירות אשר המשטרה הכריזה מלחמה כנגדם. לעיתים רבות תיווך עלול להיראות כסחר ועבירות סחר בסמים, ללא טיפול סנגורי טהור עלולות להביא למהפך בחייכם. זכרו: הכנה של עורך דין לחקירה משטרתית, במיוחד בעניין העבירות דנן עשויה לחלץ אתכם ולהפוך את הליך האישום על פניו.

הכתבה מאת עורך דין מיקי חובה באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully