וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי הבדיקה המדוייקת ביותר לאיתור הפרעות קשב וריכוז?

זירת היועצים בשיתוף ריבי סלע

22.6.2015 / 0:05

ישנם סוגים שונים של הפרעות קשב, המחייבים טיפול שונה. הבעיה היא שכיום כל התנהגות חריגה ובעייתית, מחולמנות ועד היפראקטיביות, מטופלת באותה צורה - תרופות. ד"ר ריבי סלע מסבירה את חשיבות האיבחון המדוייק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשים עם הפרעות קשב הם תוססים וצבעוניים. הם נוטים לקחת סיכונים ומושכים תשומת לב. לפעמים תשומת הלב הזו היא חיובית, ולפעמים שלילית. יש להם חוש הומור מפותח, חשיבה מקורית, יצירתיות וקסם אישי, שמביא רבים לרצות בחברתם. אלא שלאורך זמן גוברים הסימפטומים של הפרעות הקשב והריכוז ופעמים רבות נפגעות מערכות היחסים שלהם ומסתיימות באכזבות, גירושין וגם פיטורים. כל אלה מעלים את השאלה האם הפרעת קשב היא עיסקת חבילה של תכונות אישיות שאינן ניתנות לשינוי, או בעיה נוירולוגית שניתן להתגבר עליה בטיפול נכון?

הפרעת הקשב מאובחנת בדרך כלל בילדות, כשהורים מתייצבים לאיבחון בעקבות קשיי הסתגלות של הילד למערכת החינוך בתוספת לבעיות חברתיות, המשפיעות על איכות החיים של הילד והמשפחה. במשך שנים נחשבה הפרעת הקשב לנחלתם של ילדים, אך מתברר שלא כך הדבר. בכתבה שהתפרסמה במגזין רפואת הילדים היוקרתי Pedriatics, בדקו חוקרים מובילים מ Mayo Clinic שבבוסטון, את ההשפעות ארוכות הטווח של הפרעות הקשב אצל ילדים. המסקנה הבולטת מכולן היא שמעל 30% מהילדים הסובלים מהפרעות קשב, יגדלו להיות מבוגרים עם הפרעות קשב ועם סיכוי לתוצאות הרסניות לעתידם.

הפרעת הקשב היא גנטית. לרוב לומדים ההורים על הפרעת הקשב שלהם, שלא אובחנה בילדות, דרך איבחון ילדיהם. העולם המודרני מייצר אינסוף גירויים וטכנולוגיות מתקדמות. הקושי של מערכת החינוך להסתגל במהירות לשינויים הנדרשים, מול האתגרים והתחרות בהם נדרשים הילדים לעמוד מגיל צעיר, יוצרים מצבי קיצון וקונפליקטים, המביאים אחוז גבוה מאד מהילדים לפנות לאבחון.

לפרטים נוספים לחץ כאן

"יש כיום נטייה לאבחן כל בעיה אצל ילדים, החל מחולמנות ועד להתנהגות סוציומטית, כהפרעת קשב", אומר ד"ר ויליאם ברברסי, מהמרכז להתפתחות הילד בבית החולים לילדים של בוסטון, "בפועל קיימות בעיות שונות של לקויי למידה, בעיות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות, שהטיפול בהן שונה לגמרי. המצב שבו כולם מאובחנים כהפרעת קשב ומטופלים באותה צורה (בד"כ בתרופות) מביא לכך שלא באמת מתמודדים עם הבעיה ורבים מהילדים גוררים את הפרעת הקשב לבגרותם. לעיתים קורה מצב הפוך: הורים מוציאים כסף רב על טיפולים פסיכולוגיים ואחרים, מבלי לאבחן את הילד, ואז מושגות תוצאות דלות, הגורמות לכולם לוותר מבלי להשיג שינוי".
המחקר מרבה לעסוק, לפיכך, בשאלה כיצד ניתן לאבחן הפרעת קשב באופן אובייקטיבי, על סמך מדדים פיזיולוגים?

ביולי 2013 אישר ה FDA בדיקה פיזיולוגית הממפה את הפעילות החשמלית של המוח ומאפשרת לזהות את הדפוס הפיזיולוגי של הפרעת הקשב. אבחון QEEG מדויק, מלא ומקצועי, המאפשר דיאגנוזה מדויקת של סוג הפרעת הקשב.
כיוון שמדובר בהפרעה המתבטאת בפעילות החשמלית של המוח, פיתח צוות מחקר במעבדות נאס"א טכנולוגיה המבוססת על שיטת הנוירופידבק, המאפשרת לאמן את המוח לשנות את דפוס הפעילות הלא תקין. הטיפול נעשה באמצעות צפייה בסרט וידאו או תוכנית טלוויזיה (לבחירת המטופל). בזמן הצפייה מוצמדים לראש חיישנים המודדים את הפעילות החשמלית של המוח. כאשר המטופל אינו מרוכז, המערכת מזהה זאת והסרט הופך למטושטש ואיכות הקול יורדת. כאשר המטופל מתרכז, התמונה מתחדדת ואיכות הקול משתפרת. מדובר בסוג טיפול המרתק את המטופל, ולכן קל להתמיד בו. בארה"ב הצליח הטיפול החדשני הזה לדחוק החוצה את הריטלין ושאר התרופות.

במרץ 2014, פורסם ב Pediatrics, מחקר שנערך בבוסטון, בהשתתפות 104 ילדים עם הפרעות קשב, מ-19 בתי ספר ציבוריים. התוצאות הראו כי אלה שטופלו בנוירופידבק הראו שיפור משמעותי ביכולות הקשב ובשאר התפקודים הניהוליים. במסקנותיהם קבעו החוקרים כי הנוירופידבק שיפר משמעותית את הסימפטומים של הפרעת הקשב ויש לראות בו טיפול מבטיח.

מחקר נוסף שבדק את יעילות השיטה פורסם בדצמבר 2012 בכתב העת BMC Psychiatry. במחקר השתתפו 91 ילדים בגילאי 6-18 והוא הישווה את יעילות הנוירופידבק לעומת ריטלין. התוצאה: נוירופידבק יעיל לפחות כמו ריטלין, בטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות בילדים ובמתבגרים.
ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, למדה את שיטת הטיפול בנוירופידבק באירופה ובארצות-הברית ולפני כשמונה שנים הביאה ארצה את טכנולוגיית האיבחון והטיפול של נאס"א. היא מנהלת את מרפאות BrainGames, המתמחות בבדיקות QEEG וטיפולי נוירופידבק.

"במפגש הראשון מבצעים בדיקת EEG מלאה והטיפול מותאם אישית עבור המטופל", אומרת סלע, "השיטה מרתקת את המטופלים והמוח לומד את תבנית הפעילות הרצויה. לאחר כמה טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות התקינה והסימפטומים של הפרעת הקשב דועכים ונעלמים. הורים שיטפלו בהפרעה נכון יחסכו לילדיהם שנים של סבל".

לפרטים נוספים

  • עוד באותו נושא:
  • קשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully