וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מחשבים פיצויים לנפגעי תאונת רכבת?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד דותן לינדנברג

30.6.2015 / 0:05

האם לנוסע ברכבת שנפגע בתאונת דרכים שהתרחשה בהתנגשות בין הרכבת למשאית מגיע פיצוי כמי שנפגע בתאונת דרכים רגילה? והאם לנפגעים בתאונה כזאת מגיע פיצוי על נזק נפשי שנגרם להם כתוצאה מהתאונה הקטלנית?

רכבת תחתית בלונדון. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

בפסק דין שפורסם לאחרונה במקרה של תאונת רכבת יש השלכות רוחב על מקרים דומים. בפסק הדין נקבע כי רכבת ישראל תפצה נוסע ברכבת, שנקלע לתאונת דרכים בצומת רבדים, ביותר מרבע מיליון שקל. השופטת יפעת מישורי, מבית משפט השלום בעפולה, פסקה את הסכום התקדימי במסגרת התביעה שהגיש ינון בן דוד נגד רכבת ישראל וחברת הביטוח 'הפניקס'.

לפנייה לעורך דין דותן לינדנברג לחץ/י כאן

בן דוד, תושב רמת הגולן כבן 30, נסע ברכבת במסגרת שירותו כחייל סדיר בחיל הצנחנים. הוא נפצע בתאונה שהתרחשה בצומת רבדים, כשהרכבת שבה נסע התנגשה במשאית שלא צייתה לתמרור "עצור" ועלתה על פסי הרכבת. כתוצאה מהתאונה, הועף בן דוד בתוך קרון הרכבת וקיבל חבטות. הוא חילץ את עצמו מהקרון וסייע לחלץ אנשים פצועים, קטועי איברים ונוטים למות ממקום התאונה. לאחר מכן הוא גם סייע בפינוי הפצועים למסוקים שהוקפצו למקום.
בעדותו בבית המשפט סיפר בן דוד כיצד עד היום הוא סובל מתגובה נפשית לתאונה ורואה בראשו תמונות חוזרות ונשנות של האסון. בתמונה אחת הוא רואה חיילת קטועת רגל ובתמונה אחרת הוא רואה לנגד עיניו ילד פגוע ראש. בעקבות התאונה, לטענתו הוא סובל מפחד מכלי תחבורה גדולים, כמו מטוס או רכבת, והוא מפחד אף בנסיעה ברכב פרטי בכביש וגם מכונן בתוכו פחד ממקומות סגורים.

רכבת ישראל וחברת הביטוח 'הפניקס' הכחישו את אירוע התאונה בכתב ההגנה שלהם, הם התכחשו לקשר הסיבתי שבין אירוע התאונה ובין הנזק שטען לו בן דוד. לטענת הרכבת והפניקס, מדובר בנזק שהיה אצל בן דוד ללא כל קשר לתאונה. הנתבעות גם טענו כי בן דוד החלים לגמרי מהתאונה, כך שלא נותרה אצלו כל נכות צמיתה. מה גם שכושר השתכרותו כלל לא נפגע כתוצאה מהתאונה. עוד הוסיפו הרכבת והפניקס כי התאונה איננה תאונת דרכים, כמשמעה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

אך השופטת מישורי דחתה את טענות ההגנה הללו, ופסקה כי "יש מקום לראות את התובע כניזוק ישיר בתאונת הדרכים בה הוא היה מעורב... התובע הינו בגדר נפגע עיקרי, שכן הוא היה מצוי בתחום הסכנה הפיזית שנוצרה עקב תאונת הדרכים. שכן, כבר נקבע כי בעת קרות תאונת הדרכים, התובע ישב בקרון הרכבת ונפגע באופן ישיר, התובע חש את המכה בעת התנגשות הרכבת במשאית".

בית משפט השלום קיבל את חוות הדעת הרפואית של הפסיכיאטר פרופסור מוניץ במלואה, שקבע כי שיעור נכותו הרפואית הצמיתה של בן דוד היא בשיעור של 10%. "הנני סבורה כי אין מקום לקבל טענה של הנתבעות", פסקה השופטת מישור. "יש לראות בתובע נפגע עיקרי, ואין מקום להחיל את הלכת אלסוחה (כביכול בן דוד הוא נפגע משנה לתאונת הדרכים – ד"ל) על נסיבות המקרה דנן. מה גם שעולה מחוות דעת המומחה כי הנכות הנפשית מקושרת עם חרדה מנסיעות ותנועה באופן כללי. וכן אוסיף כי שוכנעתי שהנזק הקיים אצל התובע הספציפי בנסיבות המקרה דנן איננו נזק מינורי, והוא משפיע עליו באופן מהותי בתפקוד ובכושר השתכרותו".

בבחינת הפגיעה התפקודית שנגרמה לבן דוד, התייחס בית המשפט לאופי העבודה של בן דוד כיום כהנדסאי בתחום האדריכלות, המצריך שימוש בכלי תחבורה באופן שוטף. "עבודה זו אינה מתמצית רק בישיבה במשרד ומחייבת נסיעות, בין אם לפגישות עם לקוחות, נסיעות לצרכי בחינת ולמידת תנאי מגרשים שונים, דירות וכן אף השתתפות בכנסים והשתלמויות בארץ ובחו"ל", נקבע בפסק הדין.

לכן פסקה השופטת מישורי פיצויים לבן דוד על רכיבים כמו כאב וסבל בסך של 21,700 שקלים, בגין אובדן כושר השתכרות לעתיד בסך של עוד כ-161 אלף שקלים, בשל אובדן פנסיה נפסק סך כולל של 20 אלף שקלים, ולגבי שאר פרטי הנזקים שנגרמו לו נפסק סכום גלובלי של 5,000 שקלים. סך הכול גובה הפיצויים שנפסקו נאמד בסכום כולל של 220,594 שקלים.

מעבר לכך, פסקה השופטת מישורי כי רכבת ישראל והפניקס ישלמו לבן דוד גם שכר טרחת עו"ד בשיעור של 13%, וגם יחזירו לכיסו את שכר טרחת המומחה שמינה בית המשפט ושולמה על ידו בסך של 5,850 שקלים, שכר המומחה בגין עדותו בסך של 1,800 שקלים וכן את אגרת בית המשפט.
יצוין כי באומדן הנזק שנגרם לבן דוד על אובדן כושר השתכרותו, התחשבה השופטת מישורי בכך שהוא התגבר על תאונת הרכבת שהותירה אצלו נכות נפשית ומקשה עליו בקיום נסיעות באופן שוטף, למרות זאת הוא בחר להתפרנס באופן המצריך אותו להתמודד עם צורך יומיומי בנסיעות.

הכתבה מאת עורך דין לינדנברג בשיתוף ובאדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

ת"א 40821-04-12

  • עוד באותו נושא:
  • רכבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully