וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תיפוף זה דרך חיים": דייויד ריץ' נחת בישראל

זירת היועצים בשיתוף בית ספר אוקטבה

1.7.2015 / 0:03

דייויד ריץ', מהמורים המפורסמים והמצליחים בעולם התופים, נחת בישראל. עכשיו אפשר להגשים חלום ישן, לקבל הכשרה למלגת לימודי מוסיקה בחו"ל או להתכונן ללהקה צבאית

זירת היועצים. חן ראובן, מערכת וואלה! NEWS
צילום: חן ראובן/מערכת וואלה! NEWS, חן ראובן

כשהיה בן 28 פגש שלומי טוויג (33) לראשונה את אחד המאסטרים ללימוד תופים - דייוויד ריץ'. "כבר הייתי אז בעיצומה של קריירה כמתופף", מספר שלומי. "מגיל שבע אני זוכר את עצמי מתופף על הספות עם המקלות של שערות הסוכר שקנו לי. גדלתי בבית מוזיקלי בו ההורים לימדו אותי לאהוב צ'ייקובסקי ומוצארט וגם לד זפלין, דורז, צלליות , פינק פלויד ועוד.. "אבות המזון" של רוק ופסיכדליה, ואני כל הזמן מלווה עם המקלות. ניסו לחבר אותי לכינור או פסנתר אבל אהבתי קצב ורוקנרול ואחרי 6 שנים על כלים שונים ויתרתי והתחלתי לתופף. בגיל 13 קנו לי מערכת תופים ראשונה והחיים שלי ושל כל השכונה השתנו. אני נרגעתי וכל השאר התעצבנו".

לפרטים נוספים לחץ כאן

שלומי מתמלא תשוקה כשהוא מספר על הילדות שלו ואהבת התופים התמימה והטהורה שהיתה לו אז. "מכיוון שלמדתי קודם כינור ופסנתר, היה לי ידע במוזיקה וככה יכולתי לדעת טוב יותר איך ללוות את השירים שהשמעתי לעצמי. בגיל 17 הוצאתי סינגל עם להקתי ב"הד ארצי", לאחר הצבא למדתי סאונד אצל יואב גרא, ניגנתי עם ירמי קפלן ובהפקות מוזיקליות, ניגנתי עיבודים תזמורתיים לביטלס עם סימפונית חיפה וסימפונט רעננה, מחווה ל'אייבי רואד' של הביטלס שם שיתפתי פעולה עם אפרים שמיר וחמי רודנר בהמשך שרי, ג'וני שועלי ועוד רבים. הייתי בטוח שאני יודע משהו. מלא אגו. אנשים אמרו לי לך לדייוויד ריץ', תלמד אצלו ואני כל הזמן חששתי מזה. ידעתי איזה מורה הוא וכמה ייחודי, והתחמקתי מזה. עד שנפגשנו. בבת אחת הוא החזיר לי את החיידק מגיל 7. כבר התחלתי לתופף על אוטומט ופתאום כל התשוקה לתופים נדלקה אצלי מחדש. הוא העיר אותי והכל אצלי קיבל תאוצה".

כשהחליט שלומי להקים את בית הספר לתיפוף "אוקטבה", היה ברור לו שהוא רוצה אצלו את ריץ'. "אני מאמין בשיטה שלו, כי אני יודע כמה טוב זה עבד בשבילי", הוא אומר. ריץ' (75) הוא מאסטר של לימוד תופים. הוא הגיע לישראל כבר בשנות ה-70 ולאחר מכן לימד בבית הספר שהקים "מטרונום". במהלך 40 שנותיו כמורה הוא בנה שיטת לימוד ייחודית והעביר תחת ידיו מאות מתופפים, מהטובים שמנגנים היום בארץ ובעולם בהם ניר צדקיהו, שניגן עם יהודה פוליקר ועם אריק איינשטיין בארץ. ג'נסיס, ג'ון מאייר וכריס קורנל בחו"ל. יהב ליפנסקי (המתופף של "היהודים"), משה אסרף (הדג נחש), איסר טננבאום (רוקפור), עודד שחר (אביב גפן והתעויוט) והרשימה עוד ארוכה.

"אנחנו בית ספר פרטי לתופים", מספר שלומי על הגשמת החלום שלו, "הלימודים הם במפגשי אחד על אחד עם המורה, וההתקדמות היא אישית בהתאם ליכולות של כל אחד. שיטת הלימוד של ריץ' יודעת לזהות את הכישרונות ולהביא אותם למקום בו הם פורצים. דיוויד "נדחף" לראיון ומוסיף: "שלומי הוא ממשיך דרכי ואני סומך עליו שיידע למנף תלמידים".
"בנוסף, אנחנו מלמדים כאן גם שיעורי תיאוריה, הרמוניה ופיתוח שמיעה כדי לתת למי שמתופף את הידע המוזיקלי שישלב אותו בלהקה עם כל הנגנים. שיידע לקרוא תווים, לקרוא הוראות תיפוף, לכתוב מוזיקה אם הוא רוצה. להיות מתופף שלם".

- מדוע בחרת בשם "אוקטבה" בי"ס לתופים ולא מונח מעולם התיפוף?

"דווקא יש דבר כזה אוקטבה בהקשר של תיפוף, אבל לא נכנס לזה. כשחשבתי על שם לביה"ס רציתי שיהיה מונח שונה ותדמית מיוחדת שמבטאת את רוח המקום. אחותי, גילת קורצנשטיין ראתה את הנולד והציעה את השם "אוקטבה" ומיד נדלקתי. מכיוון שמלבד התיפוף מוזיקה היא כוח עיקרי ומניע , ההגדרה של "אוקטבה" (מרווח בן 12 צלילים) זה דבר שלם שמקיף את כל הצלילים.. כך גם בביה"ס אנו משתדלים להקיף את מיטב הנושאים תוך כדי לימוד ותמיד שואפים להמשיך לשאול שאלות ולחלום".

- מי התלמידים שבאים אליכם?

"יש לנו צעירים בגילאים 7 עד 12, שההורים זיהו את הכישרון ונותנים לילד להתבטא. זה בונה קואורדינציה מעולה, לדעת לשלוט בשתי ידיים ושתי רגליים, כשכל אחת עושה פעולה אחרת בו זמנית. באים נערים עם החיידק, שלומדים לתופף ומקימים הרכבים עם חברים, באים כאלה לפני גיוס שחולמים להתקבל ללהקה צבאית, או רוצים להגיע מוכנים ללימודים במוסד מוזיקלי אקדמי. באים מתופפים מקצועיים שרוצים להשתפר, וגם מבוגרים בגילאי 45 ומעלה, שפתאום מגלים את הצד הזה בחיים שלהם ונהנים ללמוד ולהתפתח. המוטו של ריץ' הוא שתיפוף זו איכות חיים. יש לנו חדר חזרות לאימונים של תלמידים, ללא עלות. יש לנו תשוקה ורצון להעביר לכל מי שרוצה את השפה האוניברסלית של התופים. ההתקדמות היא אישית וייחודית לכל תלמיד. תלמידים מצטיינים יוכלו לקבל דרכנו מלגה למוסדות מוזיקליים אקדמיים בארה"ב, כמו מכללת 'ברקלי' בבוסטון, או בית הספר ללימוד אומנויות הבמה "ג'וליארד" שבניו-יורק, שם כבר הציעו לריץ' לנהל את מגמת התופים שבאקדמיה. יש כאן הזדמנות למתופפים צעירים ללמוד אצל שלומי טוויג ומאסטר (דיוויד ריץ') יחיד בתחומו, שבנה שיטה ייחודית להוראת תופים ולנו התמזל המזל שהוא אתנו בישראל".

לפרטים נוספים

  • עוד באותו נושא:
  • תיפוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully