וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש קובע: ניתן לפתור בעיית קשב וריכוז לפני שמגיעים לתרופות

זירת היועצים בשיתוף ד"ר רות אלדר

1.7.2015 / 22:48

מחקר חדש ופורץ דרך של הד"ר רות אלדר מביא פריצת דרך טיפולית בבעיה מוכרת. רבים מילדינו וגם בוגרים משתמשים בתרופות כדי להימנע מתופעת ההפרעה בריכוז. מתברר שיש טיפול מוקדם ומונע

ילדה מתוסכלת מכינה שיעורי בית. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הפרעת קשב עם וללא תופעת ההיפראקטיביות זוכה לכיסוי מוגבר והולך מבחינת זיהויה, בבתי הספר ועוד קודם לכן והטיפול הניתן לה. הסימפטומים האופייניים להפרעה הם רמת מוסחות גבהה, קושי למקד את הקשב, סף תגובה נמוך לגירויים חיצוניים ותנועתיות יתר במידה וההפרעה היא מסוג של היפראקטיביות. חומרת ההפרעה משתנה אולם בלי קשר לכך היא משפיעה וגורעת מתקינות התנהלות חייו של הילד ובעיקר מתהליך הלמידה.

הזיקה שבין הפרעות קשב והתפתחותן של הפרעות של דחק נפשי ועד למחלות נפש מוכרת כך שקיימת סבירות גבהה בקרב לוקי קשב לפתח הפרעות נפשיות. במחקר שערכה ד"ר רות אנגל אלדר, שהיא ד"ר לפסיכולוגיה קלינית וד"ר לחינוך מיוחד ושפורסם באנגלית כספר "הפרעות קשב והתפתחותן של מחלות נפש מג'וריות" נמצא מהם הגורמים המצמצמים סיכון להחרפת התופעה לכלל הפרעה/מחלת נפש.

הפונים למרכז לפסיכולוגיה רוחנית שבפרדס חנה מאופיינים במצבי משבר אישיים ומשפחתיים. חלקם התנסה בטפולים פסיכולוגיים או בסיוע תרופתי.

לפרטים נוספים לחץ כאן

כעשרה אחוז מהפונים מזוהים כבר במפגש הראשון כמי שנושאים תסמונת של הפרעת קשב מוקדמת שלא טופלה או שטופלה באופן לא נכון. חיפוי בעיית המקור והגורם הראשוני להפרעה הנפשית כדיכאונות, חרדות,קשיים בתפקוד ובהתמדה בעבודה, כישלונות חוזרים ביצירת קשר אישי ומשפחתי, תחושה של החמצה, ריקנות וחוסר אונים מול החיים "שהם גדולים מהם".

איריס ואריה בשנות ה-50 לחייהם הגיעו לטיפול זוגי על רקע משברים חוזרים בחיי נישואיהם, מתחים ובעיקר רגשות אשם מאחר והיו מודעים לכך שהשפיעו לרעה על התפתחותם הרגשית של שלושת ילדיהם. ליאור הצעיר מבינם, בן ה-14 ,לדברי איריס, "המצב בבית שיגע אותו לגמרי".

התבוננות בהתנהלותו של אריה, הקימה מהכסא, חוסר המנוח, ה"טיקים" בעפעוף העיניים שיקפו אפשרות של הפרעת קשב קשה מוקדמת מבלי שהיה מודע לכך. במהלך חיי נישואיו הרגיש שהוא ב"בית כלא", ניסה וכשל בהקמת עסקים קטנים והפסיד את כספי המשפחה, ניהל פרשיות אהבה ולמרות שאהב,לדבריו, את ילדיו היה חסר מנוחה והכה, לעתים, את ליאור "כפי שאימא שלו הרביצה לו".

איריס הייתה מותשת. היא אהבה את בעלה וסלחה לו. כעורכת דין נאה במיוחד שגדלה בבית שמרני ה"מיוחדות שבו" ריתקה אותה וגרמה לה להימשך אליו. העובדה שהכה את ליאור גרמה לה לפנות לבית הדין לבקשת גירושין. אריה התמוטט. הוא הפסיק לתפקד, ישב על הכורסא משך כל היום וצפה בטלוויזיה, החלק לקחת תרופות נוגדי דיכאון וחרדה קשה בה נתקף לעתים קרובות, קשיים בשינה.הוא הגיע למפגש עמי עם ריח כבד של סיגריות וניכרה בו הזנחה גופנית בולטת.היוזמה באה מצדה של איריס וכצעד נוסף קודם פירוק המשפחה.

נפגשתי עם ליאור והפניתי מכתב דחוף לעריכת אבחון להפרעת קשב אצל נוירולוג מוסמך. במקביל,הבהרתי לאיריס את הקושי הראשוני ממנו הוא סובל והזהרתי כי האיש "שתקבל" יהיה שונה מזה שאליו נמשכה..
אריה הגיע אלי למספר קצר של מפגשים לאחר שעצם המודעות להפרעה ממנה סבל סייעה לו להבין מדוע הוא פועל "בניגוד לרצונו".

שיתוף הפעולה מצידו בתהליך הטיפול היה דרמטי. אמרתי לעצמי שאם יש לי דוגמא לתעצומות הכוח הטמונים ברוח האדם הרי שהם מגולמים באריה שהפתיע אפילו אותי. השילוב שבין היפנוזה רוחנית ותרגילי הרפיה כוונו לשינוי בגלי המוח כשאימון עצמי חוזר ניכר בשיפור הדרגתי ויחסית מהיר של מצבו. במקרה זה לא הופעלה הטכניקה של ההטענה באנרגיות, המקבילה אך חזקה עשרת מונים, מהפעילות של הסרוטונין במוח ומזיקה לטיפול לו נזקק אריה.

"ועם זאת" הוסיפה ד"ר אנגל-אלדר, "לצערי אין שום ביטחון שהתערבות מונעת בשלב מוקדם או מתקנת בשלב מאוחר יביאו לצמצום התפרצות הפרעות ומחלות נפש בקרב חלק מהלוקים בהפרעת קשב".

לפרטים נוספים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ד"ר רות אלדר/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • קשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully