וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויי בנייה: קנית דירה ולא קיבלת מה שהבטיחו לך?

20.7.2015 / 9:00

עברתם לבית חדש וגיליתם בו ליקויים? החוק קובע כי בעת המכירה חלה על המוכר חובה לפרט את כל ליקויי הבנייה המצויים בבית, ואם המוכר אינו מיידע את הקונה - הוא מבצע עבירה ונדרש לשלם פיצויים. על הגשת תביעות בגין ליקויי בנייה בכתבה הבאה

בשעה טובה רכשתם דירה חדשה, ואתם שמחים ונרגשים לקראת המעבר. אולם לאחר שסיימתם לנקות ולארגן את הבית, אתם מגלים לפתע שקיימים כתמים קשים על המרצפות שאינם ניתנים להסרה. או שאולי החלון בחדר האמבטיה אינו ממש נסגר עד הסוף, ועם בוא הגשם הראשון מופיעים על התקרה כתמי רטיבות והיא דולפת במספר מוקדים ברחבי הבית.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום ליקויי בנייה לחץ/י כאן

במקרה של ליקויי בנייה, מכל סוג שהוא, עליכם לפנות מיד אל המוכר, ולדווח לו על כל הליקויים, עדיף בצירוף חוות דעת של איש מקצוע. למוכר ניתנת הזדמנות סבירה לשאת בעלות התיקונים, או לתקן את הנזק בעצמו, ולפצות אתכם במידת הצורך בגין הפרת החוזה. אם המוכר מתחמק מחובתו זו, מומלץ ואף רצוי להגיש נגדו תביעה כספית. מטרת חוק המכר היא לאזן ולדאוג לצרכים של קונה הדירה

חוק המכר משנת 1973 קובע כי על המוכר, בין אם מדובר בחברה קבלנית או אדם פרטי, לציין במפרט הדירה את ליקויי הבניה המצויים בנכס בעת המכירה, ועל הקונה להיות מודע לכל הליקויים. במקרה שהמוכר אינו מיידע את הקונה בדבר הליקויים, הוא מבצע עבירה וצפוי לתביעת נזקין מהקונה.

חוק המכר מגן על הרוכש באופן מוחלט, בין אם מדובר בדירה שנרכשה למטרות מגורים, או למטרות עבודה או עסקים, מכיוון שהרוכש הוא הנפגע העיקרי מקניית נכס שמצויים בו ליקויי בניה, ומלוא האחריות לביצוע בדק בית מוטלת על המוכר. עם זאת במקרים שבהם הקונה הוא זה שגרם לנזק לאחר המסירה, והמוכר הוכיח זאת, חובת תיקון הנזק אינה חלה עליו.

חוק זה חל הן על דירות חדשות מקבלן והן על דירות יד שנייה, בתנאי שנבנו או שהסכם המכר נחתם לאחר תחולת החוק בשנת 1973. לפיו המוכר חייב למסור לידי הקונה מפרט המציין את הליקויים הקיימים בדירה בצורה מפורטת ומדויקת, והרוכש נדרש לתת את הסכמתו לרכישת הדירה עם הליקויים המצויים במפרט. במקרה שנמצאו ליקויים שלא צוינו במפרט, חובת התיקון תחול על המוכר לפי הגדרת הליקוי.

האדם המוסמך ביותר לבדוק האם ישנם ליקויי בנייה הוא מהנדס בניין. במקרים רבים הרוכש אינו מסוגל להעריך בעצמו את רמת הליקויים וגובה עלות התיקונים, לשם כך קיימות חברות הנדסת בניין ההתמחות בתחום ליקויי בנייה, אשר עורכות בדיקה יסודית ומקצועית לבתים. בדרך כלל חברות אלו מותירות רושם חיובי על בית המשפט, וחוות דעתן מתקבלת במהלך הדיון המשפטי.

ככל שהנזק גדול יותר כך דרישת הפיצוי תהיה גדולה יותר

כאשר מדובר בליקויים חמורים, כמו למשל נזקי רטיבות, או צורך להחליף ריצוף בכל שטח הדירה, רשאי הרוכש לדרוש בנוסף לעלות התיקונים, פיצויים בגין עגמת נפש ותשלום עבור דיור חלופי בעת תקופת השיפוצים.

אחת הטענות הנפוצות נגד תביעה כספית של הרוכש לתשלום פיצויים בגין ליקויי בנייה, היא טענת הקבלן, כי יש לאפשר לו לבצע תיקונים ובכך לתקן את ההפרה בחוזה. אולם במקרים שבהם ניתנה למוכר הזדמנות לתקן את הליקויים, והוא לא טרח לתקנם תוך זמן סביר, או כאשר ניסיונות התיקון לא צלחו, בית המשפט יעדיף את הזכות לפיצוי כספי.

יחד עם זאת חשוב להגיש את התביעה בגין ליקויי בנייה במועד הרלוונטי, מאחר שהתביעה תתיישן כעבור שבע שנים ממועד המסירה.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

זירת היועצים בשיתוף אתר LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully