וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנות ריטלין נפסקו לאחר אימון מוחי

זירת היועצים בשיתוף ד"ר ריבי סלע

4.8.2015 / 16:44

במהלך חופשת הפסח החליט גיל בן ה-14 להפסיק לקחת ריטלין, לאחר סדרת טיפולי נוירופידבק במרפאות BRAINGAMES. גם כשחזר ללימודים הוא הרגיש שהוא חוזר להיות עצמו. מחקרים קובעים שהשיטה, שפותחה בנאס"א, יעילה לפחות כמו ריטלין

בקבוק כדורי ריטלין. AP
ShutterStock/AP

גיל היה בן תשע כשהתחיל, כמו ילדים רבים במערכת החינוך, לקחת ריטלין לטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפר אקטיביות. במשך חמש שנים המשיך כך ללכת לבית הספר, אבל יום אחד, לאחר שאמו שרון הבחינה שהילד איבד את שמחת החיים, היא ישבה איתו לשיחה לשמוע מה עובר עליו. "לא טוב, לי, אמא", שיתף גיל את אמו בתחושותיו, "אני מרגיש שזה לא אני שם בבית הספר, "אני רוצה להשתתף בשיעורים אבל המילים לא יוצאות לי מהפה. אני רוצה לאכול אבל אני לא רעב. אני רוצה לשחק עם כולם בהפסקה אבל נשאר לשבת בצד. אני כן מקשיב למורה ובאמת שאני לא מפריע, אבל לא טוב לי, אמא".

גיל כבר היה בן 14, לאחר חמש שנות ריטלין וליבה של שרון נקרע. עוד באותו היום החליטה שמוכרח להיות פיתרון למצב. באותו לילה היא לא ישנה. היא התיישבה מול המחשב והחלה לחפש, מבלי שידעה אפילו מה היא מחפשת. עם עלות השחר נתקלה במחקר המתאר שיטת טיפול עליה לא שמעה - "נוירופידבק". הטיפול הזה סיקרן אותה והיא החלה להתעמק ולחקור אותו. לאט לאט גילתה עוד ועוד אנשים שחייהם השתנו בעקבות הטיפול, לא רק בארץ, אלא בכל העולם.

לפרטים נוספים לחץ כאן

אחד המחקרים שמצאה שרון פורסם במרץ 2014, ב-Pediatrics, המחקר נערך בבוסטון, בהשתתפות 104 ילדים עם הפרעות קשב, מ-19 בתי ספר ציבוריים. הילדים שטופלו בנוירופידבק הראו שיפור משמעותי ביכולות הקשב ובשאר התפקודים הניהוליים. מסקנות החוקרים היו כי הנוירופידבק שיפר משמעותית את הסימפטומים של הפרעות הקשב ויש לראות בו טיפול מבטיח.

מחקר נוסף שבדק את יעילות השיטה פורסם בדצמבר 2012 בכתב העת BMC Psychiatry. הפעם השתתפו במחקר 91 ילדים מגילאי 6 עד 18 ונבדקה יעילות והשפעת הנוירופידבק לעומת ריטלין. התוצאה: בטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפר אקטיביות נוירופידבק יעיל לפחות כמו ריטלין.

לפני כשבוע סיים גיל את סדרת האימונים בנוירופידבק בקליניקת BRAINGAMES, שבאירפורט סיטי, ליד נתב"ג. בשיחת הסיכום עם צוות המרפאה אמרה אימו: "תראו איך הוא נהיה גבוה!". גיל, שהפסיק את השימוש בריטלין לאחר חמש שנים רצופות, סיפר לצוות: "כבר בחופשת הפסח הרגשתי שאני לא צריך יותר את הכדור כדי לעבור את היום. בתום החופשה כשחזרתי לבית הספר לא סיפרתי למורה שהפסקתי. עבר יום ועוד יום והמורה לא אמרה כלום. אמא שלי חיכתה כל יום לטלפון מהמורה וכלום. אחרי שבועיים, באסיפת הורים, אמא שאלה אותה אם הכל בסדר איתי. המורה התפלאה על השאלה ואמרה שהכל מצויין, שמצב הרוח שלי טוב יותר ושאני גם משתתף יותר בשיעור. כשאמא סיפרה לה שאני כבר יותר מחודש בלי ריטלין היא היתה בשוק. עד סוף השנה כבר לא היו יותר טלפונים לאמא. זה כיף שאמא לא צריכה יותר לדאוג לי".

איך עובדת שיטת הנוירופידבק?

שיטת הנוירופידבק הגיעה לעולם במהלך מחקרים של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א. במקור היא שימשה על מנת לאמן את האסטרונאוטים להתרכז בכל הפעילויות המוטלות עליהם מבלי לאבד ריכוז. תוך כדי המחקר התגלה שהשיטה טובה גם לסובלים מהפרעות קשב וריכוז ועוזרת להם להתרכז. השיטה אומצה בידי מטפלים רבים, בתחילה בארה"ב ואז באירופה וקצרה הצלחה רבה, אפילו יותר מאשר ריטלין.

לפני כמה שנים עשתה השיטה עליה לישראל, על ידי ד"ר ריבי סלע, לאחר שמצאה אותה מתאימה לבן שלה. היא הקימה את מרפאות BRAINGAMES באיירפורט סיטי, והביאה לשינוי בחייהם של צעירים רבים, שהשתלבו בעזרתה בחברה ובלימודים.

אז איך עובדת השיטה? המטופל צופה בסרטים בזמן שאלקטרודות שמוצמדות לראשו מודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. אם המוח עובד על פי הדפוס הרצוי, הסרט נראה ברור ונקי. אם המטופל מאבד ריכוז ודפוס הפעילות אינו תקין, הסרט הופך למטושטש וקשה לצפיה. שינוי ברמת הריכוז מתקן מיד את המערכת והצפיה בסרט משתפרת. כך לומד המוח דפוס התנהגות מרוכז ולאחר כמה טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות הזו ואז אפשר לוותר על התרופות.

לא חודרני, ללא תופעות לוואי, ללא תרופות
ד"ר ריבי סלע: "בעולם המערבי , אשר ההתקדמות הטכנולוגית המואצת בו בשנים האחרונות הביאה לפריצות דרך רפואיות ומדעיות שיכולות לשנות חיים, ידועה שיטת נוירופידבק – המשוב העצבי - כאחת הדרכים היחידות המסייעות בהעלמת סימפטומים נוירולוגיים לצמיתות. הטיפול אינו חודרני ומבוסס רק על תהליכי למידה התנהגותיים. הוא מתבצע באווירה נעימה, תוך כדי צפייה בסרטי וידאו רגילים. את השיפור התפקודי רואים כבר לאחר מספר מפגשים ובהמשך השינוי ניכר בצורה ברורה וקבועה. התהליך אינו מצריך מאמץ, פרט להנאה מהסרט. הוא אינו חודרני, אין לו תופעות לוואי והוא אינו מצריך תרופות. והכי חשוב – מרגע שהושג השינוי והוטמע במוח, הוא נשאר שם. ממש כמו ללמוד לרכב על אופניים – לעולם לא שוכחים".

- למי מיועד הטיפול?

"לכל התנהגות אנושית יש ביטוי בפעילות החשמלית המוחית ומכאן שלכל חריגה מהנורמה יש ביטוי מוחי וניתן לטפל כמעט בכל הפרעה נוירולוגית. הספרות המקצועית בעולם מדווחת על יעילות מוכחת בטיפול (החל מגיל 6) בהפרעות קשב וריכוז, אפילפסיה, הפרעות חרדה, הפרעות בתקשורת (אוטיזם), תסמונת טורט, הפרעות אפקטיביות שונות (דיכאון), תסמונת פוסט טראומטית ועוד".

לפרטים נוספים

  • עוד באותו נושא:
  • קשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully