וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכינים הסכם ממון?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד ענבר שנהב

11.8.2015 / 14:50

הסכם ממון הוא דרך להסדיר את יחסי הממון בתוך זוגיות. ההסכם מקל על יציאה מקשר זוגי ללא מחלוקות משפטיות. מה כדאי שיהיה כתוב בהסכם ממון? מה חשוב לדעת ומתי צריך לאשר את ההסכם בבית המשפט?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד ענבר שנהב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הסכם ממון" קרוי בשפה המקצועית, "הסכם חיים משותפים". הסכם שכזה ייקל על בני זוג את תהליך ההיפרדות במקרה והם מחליטים לעשות כן. ההסכם יסדיר את היחסים הכלכליים וימנע צורך במאבק משפטי ממושך ויקר.

עו"ד ענבר שנהב מומחית בתחום, מסבירה: "הסכם ממון הוא תמיד מיוחד ומתייחס לבני זוג ספציפיים. אין דבר כזה הסכם סטנדרטי. הסכם ממון הוא הסכם עדין שחייב להיות מנוסח באופן מקצועי ולכוון למטרות שהציבו בני הזוג ביום החתימה עליו. הסכם בין בני זוג צעירים שטרם נישאו בפעם הראשונה ,יהיה שונה לגמרי מהסכם בין בני זוג שאין בכוונתם להתחתן (ידועים בציבור). באותה מידה הסכם מסוג אחר לחלוטין הוא כזה בו מעורבים בני זוג שעומדים בפני פרק ב' בחייהם. הסכם טוב, יכול להסדיר את מרבית הסוגיות שעלולות לצוץ כאשר אחד מבני הזוג יחפוץ בפרידה והוא מקטין את הסיכוי להליכים משפטיים. אין זה אומר כמובן, שלא ניתן יהיה להגיש הליכים משפטיים בעתיד, אולם המחלוקות יהיו קטנות יותר".

מה חשוב שיכלול הסכם ממון?

1. אישור ההסכם – עפ"י החוק כאשר בני זוג נישאים כדת משה וישראל הם צריכים לאשר את ההסכם בביהמ"ש לענייני משפחה או אצל נוטריון , טרם הנישואין. מאידך, ידועים בציבור אינם חייבים לאשר את ההסכם בביהמ"ש, אולם הדבר מומלץ על מנת להקטין את הסיכויים שאחד הצדדים יתקוף את ההסכם בעתיד.

2. הסכם ממון צופה פני עתיד - החלק הכי חשוב בהסכם הממון הוא שההסכם צופה פני עתיד ולא עבר. כלומר, יש לקבוע בהסכם חלוקת רכוש, לגבי רכוש שטרם נצבר. אין ספק כי קשה לקבוע הסדר לגבי רכוש עתידי, בגלל שבעת חתימת ההסכם לא ניתן לדעת איזה רכוש יהיה בידי בני הזוג ומה יהיה שוויו. חשוב לקבוע מה יהיה חלקו של בן זוג בזכויות וכן בחובות, שהצד השני יצבור.

3. כתובה - שטר חוב בו הבעל מתחייב לפרנס את אשתו במהלך הנישואין. ניתן להתייחס אליו בהסכם ואף להתנות עליו. כך, ניתן לומר כי האשה מתחייבת לוותר על כתובתה בכפוף להסדר חלוקת רכוש הוגן.

4. רכוש שנצבר לפני הנישואין – עפ"י החוק, רכוש שנצבר לפני הנישואין, נשאר בבעלות אותו צד. עם זאת, ישנה מגמה בפסקי הדין של בתי המשפט, לפסוק במקרים מסוימים, כי מחצית מהרכוש שבבעלות אחד הצדדים, תעבור לבן הזוג האחר גם אם הרכוש נצבר טרם הנישואין. מתי למשל עלול להתערב בית המשפט בחלוקת הרכוש גם אם נצבר לפני הנישואין? כאשר בן הזוג שבבעלותו הרכוש מתנהג כאילו זה רכוש משותף. זה יכול להתבטא בהפקדת כספים מלפני הנישואין בחשבון המשותף, או במגורים משותפים בנכס שנקנה לפני הנישואין, או בעת שיפוץ הנכס שאינו משותף, מכספים משותפים ועוד.

5. משמורת ומזונות של ילדים שטרם נולדו – לא ניתן בהסכם ממון, לקבוע הסדרים סופיים בעניין ילדים שטרם נולדו. הסיבה היא שביהמ"ש אמון על טובת הקטין והוא אינו יכול לתת תוקף להסכמה של הורים, באשר לילד שצרכיו עדיין לא ידועים. יש מצבים בהם הילד זקוק לתמיכה כלכלית או אחרת ובית המשפט חייב לבחון את טובת הילד לאחר שנולד.

6. זכויות הילדים שקיימים - בדרך כלל במקרה של נישואין שניים, כדאי להסדיר את הזכויות של כל צד, אם יש ילדים מיחסים קודמים. זה ימנע מחלוקות בין הילדים מנישואין ראשונים לבן/ת הזוג בפרק ב'.

למרות כל האמור לעיל, חשוב לזכור כי הסכם ממון נחתם בתחילת מערכת היחסים, ולא בסופה. אסור להתייחס להסכם הממון כאל "הסכם גירושין", אלא יותר כאל "הסכם חיים משותפים". בפועל, חשוב לכתוב דברים שהם משמעותיים לכל צד ומצד שני, לוותר על דברים שהם פחות משמעותיים, על מנת שלא להיגרר למריבות. על מנת למנוע הליכים משפטיים ומתן פרשנות ע"י צד' ג'- שופט, כדאי לעשות תיאום ציפיות מראש. הסכם ממון הוא הסכם עדין, שמומלץ לטפל בו בצורה הגונה והדדית.

הכתבה מאת עו"ד ענבר שנהב – מומחית לדיני משפחה, גירושין וירושה - גירושין.קום

  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully