וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבותו של הסכם יחסי ממון

זירת היועצים בשיתוף עו"ד צבי טהורי

15.8.2015 / 23:58

בין כל הדברים הרומנטיים שאנו עושים בעת תכנון חתונה, כמו: הצעת נישואין, טקס אירוסין, תכנון האירוע הגדול, מסיבת רווקים ורווקות ועוד, יש להקדיש זמן ומחשבה לנושא לא רומנטי - אך חשוב לא פחות - וזהו הסכם יחסי הממון

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

האם כל זוג שמתחתן צריך לחתום על הסכם ממון?

לא. במקרים הקלאסיים של חתונה ראשונה בין בני זוג צעירים מאותו רקע כלכלי (ההורים מממנים במשותף את החתונה, מסייעים באופן שווה ברכישת דירה ראשונה וכו'), במקרים כאלה אין צורך בהסכם יחסי ממון כיוון שבני הזוג נכנסים לחיי הנישואין במצב כמעט שווה וכל הרכוש אשר יצברו בעת הנישואין יהיה שייך להם במשותף.

ואולם למעט המקרה הקלאסי המתואר לעיל, לכל יתר הזוגות - אלו הנישאים בחופה וקידושין, אלו הנישאים בנישואין אזרחיים, אלו המתגוררים יחד ללא נישואין (כידועים בציבור), זוגות חד מיניים, זוגות בנישואין שניים, שלישיים וכו' – לכל אלה מומלץ ביותר לערוך הסכם יחסי ממון טרם הכניסה לחיים המשותפים כדי למנוע בעתיד סכסוכים, אי הבנות והרבה הרבה עוגמת נפש.

לפנייה ישירה לעורך דין צבי טהורי לחץ/י כאן

מדוע יש צורך בהסכם ממון?

אנו חיים בחברה מודרנית ומתירנית אשר בה מחד, הרכוש אשר עומד לרשות משפחה ממוצעת רב יותר ומורכב יותר מאשר בעבר, ומאידך אחוז הגירושין, הפרידות ופירוק כל סוגי המשפחות החדשות אשר נוצרו בדור האחרון, הולך ועולה ועומד כיום על כשליש מהזוגות.

הסכם יחסי הממון מסייע במקרים הבאים:

1. שמירה על נכסים קודמים – בני זוג אשר באים מרקע כלכלי שונה או בני זוג שמתחתנים בשנית (או יותר) ואשר בבעלותם נכסים שצברו בנישואיהם הקודמים, יכולים בקלות רבה יותר לשמור על הרכוש שצברו לפני הנישואין.

2. נישואין "מאוחרים" - בני זוג נוטים כיום להתחתן בגיל מאוחר יותר מאשר בעבר, לאחר שכבר הספיקו לצבור נכסים וכספים. הסכם יחסי ממון ידאג כי הרכוש לא יפגע במקרה של גירושין.

3. הגנה על ילדים מנישואין ראשונים – הסכם יחסי הממון יכול למנוע החשש אצל הורה אשר נישא בשנית ויש לו ילדים מנישואיו הראשונים, כי ילדיו מנישואין קודמים יפגעו "כלכלית" בעת גירושין ו/או לאחר מותו.

4. מניעת סחטנות – לעיתים נדרש הצד שרוצה בגירושין לוותר לצד השני על חלק ניכר מרכושו ובלבד שיקבל את הגט המיוחל. הסכם יחסי ממון מונע מצב שבו עיכוב הגט מהווה אמצעי לחץ או אמצעי כפייה על הצד המעוניין בגט.

5. ידועים בציבור - במקרה של בני זוג "ידועים בציבור" מומלץ לערוך הסכם יחסי ממון לצורך הסדרת ענייני הרכוש בין בני הזוג, על מנת למנוע מצב שבו יאלצו לחלוק רכושם שווה בשווה עם בני זוגם גם כאשר לא התכוונו לכך.

בעת חתימה על הסכם יחסי הממון מחליטים בני הזוג בעצמם על התנהלות חייהם המשותפים ומונעים סכסוכים, אי הבנות, סחיטה ופגיעה בילדים ובבני משפחה אחרים בעת פרידה בלתי נמנעת.

הכתבה מאת עורך דין צבי טהורי באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully