וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעת בצבא? בצוק איתן? המדריך הקצר להשגת פיצוי מקסימלי

זירת היועצים בשיתוף עורך דין אלי סבן

19.8.2015 / 20:58

נכה על פי חוק הנכים הוא מי שאיבד את כושר פעולתו כתוצאה מהשירות במשרד הביטחון או במסגרתו. הנכות יכולה להיגרם מחבלה, מחלה או החמרת מצב רפואי קודם ממנו סבל האדם קודם לכן. עורך דין אלי סבן מסביר כיצד לממש את הזכאות לפיצויים ממשרד הביטחון

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

אם מדובר בפציעה בעקבות חבלה, יש להגיש את התביעה לא יאוחר משלוש שנים לאחר השחרור מהשירות שבו אירעה הפגיעה. לקצין התגמולים האפשרות להאריך את התקופה הזו כאשר אותו מאורע תועד ברשומות של צה"ל, כגון: דוח פציעה, או רשומות אחרות של המדינה. במצב של פגיעה בנפש, לא קיימת התיישנות בהליך תביעה על מחלה בעקבות או במהלך השירות.

שני תנאים הכרחיים מצטברים לצורך זכאות לתגמולים, האחד - הפגיעה אירעה בעת השירות, או המחלה הופיעה כתוצאה או במהלך השירות, והשני - קיים קשר סיבתי בין הפגיעה או המחלה לבין שירותו במשרד הביטחון. שתי אפשרויות נוספות להיכנס להליך מול משרד הביטחון הן: הליך החמרה והליך עיון נוסף.

לאלו אשר נמצאים בשלב בו הם נכים המוכרים על ידי משרד הביטחון, לרבות מצב של נכות 0%, וחלה החמרה כלשהי במצבם הרפואי, עומדת האפשרות להגיש החמרת מצב, אשר אינה מותנית בזמן ולהגיע לוועדה רפואית אשר תדון בנכותם ובאחוזי הנכות.

לאלו אשר הגישו תביעה בעבר ונדחו, עומדת האפשרות להגיש בקשה לעיון נוסף. הליך זה מצריך "ראיה חדשה", אשר יכולה להיות חוות דעת רפואית, או כל ממצא אשר יהווה ראייה חדשה שלא עמדה בפני קצין התגמולים.

יודגש כי ישנה חשיבות להגשת תביעה, זאת אף גם באם אינה קיימת אסכולה רפואית הקושרת בין המחלה לתנאי השירות, מאחר ויתכן כי במהלך השנים יהיו מחקרים רפואיים שיובילו לאסכולות רפואיות חדשות, משמע כי בעתיד יהיה ניתן לבקש לדון מחדש בתביעה שנדחתה גם בחלוף שנים רבות. כלומר, חשוב להבין כי עצם הגשת התביעה ודחייתה מקנה לתובע זכות לפתוח את התיק שנדחה מחדש ובלבד שיצרף "ראיה חדשה", חוות דעת רפואית הקושרת בין המחלה הנידונה לבין תנאי השירות במשרד הביטחון.

אם כן, מהו הליך הגשת התביעה?

יש להגיש לקצין התגמולים במשרד הביטחון את טופס התביעה להכרה בחבלה או במחלה, על פי דרישה, ככזו שנגרמה תוך כדי או בעקבות השירות, בצירוף כל המסמכים הרפואיים והעובדתיים הקיימים בידי התובע.

ההליך ארוך ויכול לקחת חודשים רבים, שבמהלכם משרד הביטחון יבחן את תיק התביעה שהוגש, על בוריו, לרבות: מסמכים רפואיים, תצהיר על פי דרישה, עדויות וכדומה, יפנה לפי הצורך לקבלת חומר רפואי ועובדתי מגורמים חיצוניים וממוסדות שונים. יש לזכור, כי נטל ההוכחה בתביעות נגד משרד הביטחון מוטל על התובע, לכן מומלץ להקפיד בהליך התביעה למלא את הטפסים כראוי ולהעמיק בידיעת החוקים, היות וההחלטה הסופית יכולה לשנות חיים.

שלוש אפשרויות לכניסה להליך מול משרד הביטחון: חבלה, החמרה ומחלה

מחלה יכולה לזכות את הנפגע בתגמולים במידה ונמצא קשר סיבתי לתנאי השירות וכי התעוררה בעקבות או במהלך השירות. קיימות מחלות דגל הידועות כמקנות אחוזי נכות בעמידה בתנאים הדרושים, במידה ויוכרו על ידי קצין התגמולים, כגון: סכיזופרניה, פסוריאזיס וסכרת.

הליך הגשת תביעה הוא הליך ארוך ומייגע. ישנם מקרים שבהם הנפגע זקוק לטיפולים ולבדיקות בגין הפגיעה או המחלה ולכן, קיימת האפשרות להגיש תוך כדי התביעה בקשה לקבלת אישור לטיפול רפואי, שאותה משרד הביטחון יאשר על פי שיקולו, כבר בתחילת התקופה ועד למתן החלטה כדי להקל על הנפגע.

משרד הביטחון עקב הפעולות הצבאיות במהלך השנים הפיק לקחים ועתה מעניק מסלול ייחודי לנפגעי מבצע "צוק איתן". ראשית, חיילים אשר נפגעו במבצע "צוק איתן" במסגרת שירות חובה, מילואים או קבע, מציינים זאת על גבי התביעה אשר ישירות מופנית למסלול הירוק, שהוא מסלול מואץ לצורך קבלת אישור טיפול רפואי עד מתן החלטה בעניין התביעה.

היות ומדובר במבצע עם לא מעט פגועי גוף ונפש, קיימים מספר רב של נפגעים אשר מעוניינים להגיש תביעה מול משרד הביטחון בגין פגיעתם. ההליך אמנם אותו הליך כאמור לעיל, אך המסלול מואץ. אם הנך פגוע מבצע "צוק איתן" דע כי קיים מסלול מהיר עבורך, אך עדיין עלייך מוטלת החובה להוכחת התביעה ולכן מומלץ בתביעות מורכבות להכרה להתייעץ עם עורך דין מומחה בנושא.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully