וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון או הפסד ביד התמליל המשפטי

זירת היועצים בשיתוף איציק ברוך

23.8.2015 / 23:43

תוהים אם להקליט משהו שאתם יודעים שיסייע לכם? דעו מה עומד מולכם והתנהלו נכון – אל תאיימו בתביעות ואל תהיו צודקים. בדקו מה מותר ומה אסור להקליט, שקלו כל מילה ואחר כך בדקו אם כדאי להשתמש בהקלטה ומה עליכם לעשות לפני הגשתה כראיה

אילוסטרציה – בית משפט. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הקלות שבה ניתן לבצע היום האזנות סתר, אם באמצעות המחשב, הטאבלט או הסלולארי, בהקלטה ללא ידיעת אחד המשתתפים או על ידי השתלת תוכנות ריגול במכשירים, לא אומרת שבהכרח תוכלו לעשות בזה שימוש. אולם אם פעלתם לפי המגבלות שמטיל חוק האזנת סתר, תשל"ט-1979, שמתיר הקלטה של שיחה שבה המקליט הוא אחד הצדדים, או מורשה מטעמו או כאשר השיחה נעשתה ברשות הרבים, להקלטה הזו ולמעשה לתמליל שלה, חשיבות רבה בביהמ"ש. המקליט יכול להשתמש בהקלטה, אלא אם כן יש בפירסום או שימוש בהקלטה משום פגיעה באדם אחר לפי חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981, וזה בהחלט יכול לבוא לטובתכם.

מה נחשב האזנת סתר?

האזנת סתר היא האזנה לשיחה ללא ידיעת אף אחד מהצדדים המשתתפים בה – זאת אומרת האזנה, הקלטה, קליטה או העתקה בעזרת מכשיר ללא הסכמת אחד המשתתפים לפחות. נושא האזנות הסתר מעוגן בישראל בחוק האזנת סתר, אשר עודכן מאז שנחקק, ומוגבל גם על ידי חוקים אחרים ובמיוחד חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. תיקונים נעשו לאורך השנים כדי להתאימו לשינויים של העידן הטכנולוגי.

האזנות סתר ניתן לבצע למעשה רק באישור בית משפט לרוב רק לשם מניעת עבירות, למעט במקרים ביטחוניים שבהם האישור החריג נעשה על ידי שר הביטחון או ראש הממשלה. האזנת סתר מותרת במקרים של הסכמה של אחד הצדדים, אך לא תמיד תהיה קבילה בבית המשפט.

האזנה לא חוקית דינה חמש שנות מאסר על פי חוק ומהווה עבירה פלילית, וגם המשתמש בחומר שהושג בדרך זו צפוי לעונש דומה. לא רק ההליך הפלילי מהווה חסם נגד האזנות סתר, חוק הגנת הפרטיות שקובע פיצוי של עד 50,000 שקלים ללא הוכחת נזק פותח את הפתח לתביעה אזרחית. לכן, למרות זמינות אפשרויות ההקלטה, מוטב להתייעץ עם עורך דין בטרם תעשו שימוש בחומר מוקלט שבבעלותכם.

הקלטה – ראיה קבילה?

כאשר המקליט הוא אחד הצדדים, זו אינה האזנת סתר כי אם הקלטה. החוק מתיר הקלטה של שיחה כאשר המקליט הוא אחד הצדדים וזו הסיבה שראיית שמיעה בהחלט עשויה להיות קבילה בבית המשפט. הלכות הפסיקה מעידות כי קיימת נטייה לקבל כמעט כל ראיה ולבחון את משקלה לגופה. מבחינת הקלטות - כמו כל ראיה, גם ההקלטה ותמליל ההקלטה (נוסח המילים המדויק בעותק לקריאה, נאמן למקור ומוגש לצד ההקלטה ומחוייב עפ"י דרישות ביהמ"ש) צריכים לעבור את שלושת מבחני הקבילות והמשקל ע"פ דיני הראיות והלכות פסיקת ביהמ"ש, כפי שנקבעו ב- ע"פ 869/81:

1. חוקיות - האם ההקלטה חוקית בהתאם לחוק.
2. תקינות – ההקלטה תקינה ועומדת בתנאים מחייבים - מקליט מיומן או מכשיר ההקלטה תקין וכי לא נעשו שינויים.
3. מהות – האם תוכן ההקלטה נאמן למקור ולא נעשו בו שינויים.

אם ראיית השמיעה עברה את מבחן בית המשפט, היא קבילה לשימוש ולרוב תהווה ראיית זהב ולו רק משום שקשה מאוד להפריך ראיית שמיעה שאמיתותה הוכחה. לכן, פעמים רבות נחשבת ל"קלף מנצח". מרגע קבלת ראיית השמיעה (ההקלטה), יעשה שימוש בתמליל שהוגש יחד עם ההקלטה ולכן יש חשיבות רבה שהתמליל יהיה מקצועי ויעמוד בתנאים שמציב בית המשפט.

חשיבותו של התמליל

על התמליל המוגש לבית המשפט לעמוד בדרישות הבאות כדי שייחשב לקביל
:
- תקפות – יש להגיש בצירוף חוות דעת מקצועית המעידה על אותנטיות.
- פירוט - בתמליל ההקלטה יפורטו שמות הדוברים תאריך ושעת ההקלטה, אמצעי ההקלטה ועליו להכיל פירוט מקסימלי.
- דיוק – התמליל מדוייק ונאמן למקור – ללא תיקון שגיאות אם יש, ללא ניחוש מושכל לגבי מה נאמר אם הנאמר אינו ברור – אי דיוק הופך את התמליל ללא קביל. אם יש חלק לא ברור בהקלטה יש לכתוב "לא ברור".
- מהימן - אין לערוך את ההקלטה/התמליל.
- עימוד ומספור – מספור שורות ועמודים.

מכאן שהגשת תמליל לבית המשפט אינה דבר של מה בכך, וכדאי להשתמש בבעלי מקצוע מומחים. התוכנות השונות המוצעות בשוק לא יכולות להגיע לרמת הדיוק הנדרש על ידי בית המשפט. חשיבות התמלול המדויק היא ללא עוררין, לכן מומלץ לפנות לחברה מקצועית בעלת ידע, ניסיון ואמצעים הטכנולוגיים המאפשרים הגשת תמליל נאמן למקור לביהמ"ש. פסילת תמליל על ידי ביהמ"ש במידה רבה יכולה לחרוץ את גורל המשפט.

בכל מקרה של תביעות משפטיות מומלץ להשתמש בשירותיו של עורך דין, אולם, אם החלטתם שלא ואתם משתמשים בתמלול, מלבד נאמנותו למקור, הרי שיש לשים לב שלא ליגע את השופט ולהפנות רק לחלקים הרלוונטיים בתמלול.

לפני הגשת ראיית השמיעה והתמלול, כדאי לשים לב שיתרונות הראיה רבים על חסרונותיה שלא יעשה בה שימוש לרעתכם. זכרו להוסיף את הוצאות התמלול לצרכי תביעת החזר הוצאות. נציין שבמקרים של תביעה בבית משפט לתביעות קטנות שופט עשוי לקבל את התמליל גם אם לא עמד בכל התנאים, וזאת משום שאינו כפוף לסדרי הדין האזרחי. תמליל מקצועי, הנושא גם חוות דעת המעידה על האותנטיות של התמליל והקלטה מותירים רושם טוב ומקצועי יותר ומעניקים מהימנות לראיה.

הכתבה הוכנה בשיתוף אלאד שירותי הקלטות בע"מ באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully