וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים דירה יד שנייה?

זירת היועצים בשיתוף lawguide

26.8.2015 / 0:47

רכישת דירה היא הוצאה כלכלית יקרה ומשמעותית, אשר טומנת בחובה סיכונים שלעתים אינם נראים לעין. לפני שחותמים על הסכם מכר חשוב מאוד לשים לב לכל הפרטים הצורניים והמשפטיים, כדי להימנע מהוצאות מיותרות ומעגמת נפש

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כאשר רוכשים דירה יד שנייה קל יותר לבדוק את הנכס ולחשוף את הפגמים הפיזיים שלו, אבל בנוסף חשוב מאוד לבדוק את הבעיות המשפטיות והזכויות של הדירה. לפני שחותמים על החוזה יש לבדוק את מצב הצורני, הכולל את תחזוקת המבנה ומצבו הפיזי של הנכס. חשוב לברר פרטים לגבי סביבת המגורים ומה עתיד להיבנות בסביבה, מה מצב הרכוש המשותף, מערכות המים, החשמל, הביוב, איטום ונזילות. כדי לבצע בדיקה מקיפה, ניתן לפנות אל אנשי מקצוע שיגיעו אל הנכס ויעריכו את עלות התיקונים והשיפוצים הנדרשים.

חשוב מאוד לברר לגבי הצד המשפטי של הדירה, הכולל: נסח הטאבו, חריגות והיתרי בנייה, היטל השבחה, תכניות מתאר עתידיות וכדומה. לצורך הערכת מצבו התכנוני של הנכס, יש לפנות אל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, או לגשת למשרד מהנדס העיר, ולבקש מידע תכנוני על פי הוראות חוק חופש המידע. במסגרת בדיקה זו צריך לשים לב להיתרי בניה, צווי הריסה, תכניות קיימות או עתידיות המחייבות תשלום היטל השבחה, תכניות עתידיות לגבי סביבת הבית, שעבודים, הפקעות, הערות אזהרה, משכון ועוד.

יש לך שאלה?
למענה משפטי בפורום רכישת דירה לחץ/י כאן

בלשכת רישום המקרקעין ניתן למצוא את רישום הדירה המופיע כ"נסח רישום", או במנהל מקרקעי ישראל באמצעות "אישור זכויות בנכס". כאשר מדובר בנכס שאינו רשום באחד מגופים אלו, רישומו יופיע במרשם "פרטי", העוקב אחר רישום הבעלים והדירות ומנפיק מסמך רשמי המפרט את "תמצית הזכויות בנכס" בדומה לפירוט בנסח רישום מקרקעין ובמנהל.

המידע על בעל הנכס מרוכז בנסח טאבו .לפני שניגשים לחתום על ההסכם, יש לברר אם אותו אדם שמציג עצמו כמוכר הדירה, הוא אכן בעל הנכס. בנסח אפשר לראות פרטים נוספים על הדירה, כמו היסטוריית שעבודים או משכונים, אם יש עיקולים, צו הריסה, חריגות בנייה ואם הנכס בנוי כדין על פי תכנית בניין ערים.

בתום כל הבדיקות, חשוב לוודא כי רישום שמות הצדדים בהסכם המכר ומספר תעודת הזהות שלהם בוצע כהלכה. בהסכם יש לציין במפורש מידע על מהות הזכויות בדירה הנרכשת, לרבות בעלות, חכירה לדורות, זכות להירשם כבעלים כחוכר או כחוכר לדורות. וכן הרישום כולל את הכתובת, גוש, חלקה ותת חלקה ומספר התיק במנהל מקרקעי ישראל.

לאחר קבלת ייעוץ משפטי מומלץ למוכר לחתום על זיכרון דברים, בעיקר בשל חשיפת מס והיטל השבחה החלים עליו, זאת כדי לקשור את הקונה ואת כספו בהתחייבות. היות שיש הרבה סוגיות לבדוק לפני הרכישה מוטב כי עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין מטעם הקונה יעשה זאת עבורו.

במעמד קבלת המפתח לדירה, רצוי לבחון את הנכס ולראות האם הוא במצב אשר נקבע בחוזה, או שמא מצבו השתנה וקיימים נזקים אשר על המוכר החובה לתקן, מכיוון שלאחר מועד החזקה, יהיה קשה להוכיח שהנזק נגרם על ידי המוכר.

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • דירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully