וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי בית המשפט מכיר במחלת הפסוריאזיס?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד אלי סבן

1.9.2015 / 13:05

חיילים בצה"ל נתונים במצבי מתח ולחץ רבים שלעתים מובילים להתפרצות מחלת הפסוריאזיס. במקרים רבים בית המשפט מכיר בפסוריאזיס שהתפרץ במהלך השירות הצבאי כתוצאה מלחץ ומתח מאירועים בשירות הצבאי ומזכה את הנפגע בפיצויים

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מחלת הפסוריאזיס באה לידי ביטוי בהופעה של משטחי עור אדומים מכוסים בקשקש לבן לרוב במרפקים, בברכיים ועל הקרקפת. הפסוריאזיס (שנקראת גם ספחת) היא מחלת עור אוטואימונית, המתרחשת כשהמערכת החיסונית מזהה בטעות את תאי הגוף כתאים עוינים ותוקפת את שכבת העור כאילו הייתה חולה. יש דרגות חומרה שונות למחלה.

במקרים קשים יותר של פסוריאזיס מופיעים שטחי עור דומים בחלקי גוף נוספים לעיתים עד כדי כיסוי שטח הגוף כולו. לעיתים הסובלים מפסוריאזיס סובלים גם מדלקת פרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ונפיחות בפרקים עד כדי נכות. לעיתים גם הציפורניים נפגעות מהמחלה ומשנות את צורתן (מתעבות בקצוות). טווח הגילאים שבו לרוב היא מופיעה הם בין 10-30 אך היא יכולה לפרוץ בכל גיל.

מהם הגורמים להתפרצות המחלה?

נראה כי הסיבות להתפרצות המחלה אינן ברורות באופן חד משמעי אך ישנן כמה גורמים אפשריים:

המצאות במצבי לחץ וחרדה. גורם גנטי-תורשתי (אם אחד ההורים סובל מהמחלה) תגובה לאנטיביוטיקה שגורמת לגוף לא להצליח לעכל חלבונים מסוימים. מחלת הפסוריאזיס יכולה להתפרץ לאחר דלקת גרון (בעיקר אצל ילדים), או לאחר נטילת תרופות מסוימות או עקב בעיות עיכול ובעיות בתפקוד הכבד (לעיתים בעקבות צריכת אלכוהול).

שני המינים יכולים לסבול מהמחלה, אולם נמצא כי נשים מעשנות מסתכנות במחלה יותר מאשר גברים. פסוריאזיס אינה מחלה מדבקת, ואין כל חשש במגע (גם בנגעים עצמם) באדם חולה.

איך מטפלים במחלה?

למרבה הצער כיום, לא ניתן לרפא באופן מלא פסוריאזיס אלא להקל על החולים באמצעות:
טיפול במשחות: המבוססות על וויטמין או משחות זפת
חשיפה לאור בתדר העל סגול (פוטותרפיה) :על ידי מכונות שנבנו במיוחד למטרה זו. את הטיפול מבצעים תוך אשפוז, לזמן ממוצע של 4 שבועות, או לחלופין ביחידות שאליהן מגיע החולה מספר פעמים בשבוע לקבלת הטפול. בשיטה זו משיגים בדרך כלל הפוגה במחלה לאחר כ- 30 טיפולים של 20 דקות כל טיפול.

טיפול בלייזר ואור ממוקד בפסוריאזיס: מערכת ממוחשבת המסוגלת לחשוף את הנגע עצמו לאור ביעילות ובבטיחות (עד 20 אחוזים משטח העור) ומאפשרת להגיע ל"ניקוי" הנגעים ב-10 טיפולים קצרי יתרון המכשור החדש הוא גם שאינו גורם לפגיעה או כוויה של העור הבריא סביב הנגעים. רחצה בים המלח מקלה מאד ועוזרת לסובלים מפסוריאזיס בכל הרמות.

האם ניתן לרפא כליל פסוריאזיס?

אין עדיין תרופה היכולה למנוע אחת ולתמיד את הופעת הפסוריאזיס. על ידי טיפול מתאים ניתן להעלים את המחלה לפרקי זמן ארוכים של חודשים עד שנים. כדי לשמור על הפוגות ארוכות במחלה חשוב מאוד להתאים את הטיפול לחומרת המחלה, ולהתמיד בו גם כשיש מעט מאוד נגעים. טיפול סדיר במחלה כשהיא על "אש קטנה" עשוי למנוע את החרפתה בעתיד.

מה האפשרות להגיש תביעה אם אתם סובל מפסוריאזיס?

לעיתים חיילים שפרצה אצלם מחלת פסוריאזיס חושבים כי מדובר במשהו זמני וחולף ולא פונים לרופא לקבלת טיפול. הפריחה מציקה ולא אסתטית אבל הם אינם מעלים על דעתם שייאלצו להתמודד עם המחלה כל חייהם.

בנוסף, ישנם חיילים שבעת שירותם הצבאי סבלו מלחץ הולך ומתמשך בשל תנאים שהיו קשים להם שהובילו להתפרצות מחלת הפסוריאזיס תוך כדי השירות הצבאי. במקרים אלו מומלץ לפנות ולבדוק את הזכאות לפיצוי. לשם כך יש להראות כי החייל עבר אירוע טראומטי במהלך שירותו הצבאי והתלונן על התפרצות המחלה תוך תקופה סבירה.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully