וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חשוב לדעת לפני קביעת מזוזה

8.9.2015 / 10:41

חשיבות המזוזה לכל בית ישראלי היא ידועה. מהם הכללים הבסיסיים לקביעתה ומתי צריך לבדוק את כשרותה?

הרבי שליט"א מלובביץ עורר על חשיבות קביעת מזוזות בפתח כל בית יהודי. המזוזה חייבת להיכתב בכתב יד על ידי סופר מוסמך על גבי קלף מיוחד שהוכשר לכך, עם קולמוס-נוצה ודיו מיוחדים, לפי המסורת.

מומלץ לבקש אישור הגהה של סופר מוסמך טרם רכישת המזוזה, לצערנו, רבים מנצלים את חוסר הידע של הציבור ומשווקים מזוזות מודפסות, מצולמות או פסולות.לפיכך עליך לוודא שהמזוזה מגיעה ממקור אמין ונכתבה על ידי סופר ירא שמים.

קביעת המזוזה
לאחר מכן גוללים את קלף המזוזה (אך לא מקפלים, כדי שלא לסדוק את האותיות), מסף השורה לתחילתה, ומכניסים אותה לבית המזוזה כשהצד שבו האותיות –ש-די- המסמלת את שם השם, (המהווה גם ראשי תיבות של המילים: שומר דלתות ישראל) יהיה כלפי מעלה וצמוד לאות "ש" שעל בית המזוזה כדאי לעטוף את הקלף בניילון בכדי למנוע חדירת לחות.

המזוזה צריכה להיות בצד הימני של הפתח, זאת אומרת בצד הימני כשנכנסים לחדר. בין שני חדרים נקבע בצד ימין על פי הכניסה לחדר החשוב יותר, כגון ממסדרון לסלון, ובשני חדרי שונים על פי אופן הפתיחה של הדלת.

המזוזה צריכה להיות בשליש העליון של הפתח, אפשר למדוד בכף היד באופן שמסוף המשקוף בחלק העליון כף יד, ומתחתיה כף היד השנייה, וחוזר פעם שלישית בכף היד הראשונה מתחתיה, והמזוזה צריכה להיות מתחת לכף יד זו.

למה צריך לבדוק את התפילין והמזוזות?
הדיו שעל גבי הקלף עלול לדהות ואף להתקלף במקרים מסוימים. הדבר נובע מתנאי אקלים ועלולים לגרום למזוזה פגם וכך גם מים או חומרים כימיקליים שחודרים למזוזה.

לכן חשוב כל כך לבדוק את המזוזה, פעם בשנה או שנתיים, על ידי מגיה מוסמך שיכול לגלות "גילוי מוקדם" של תחילת דהיית אותיות או נזק אחר שנגרם למזוזה. כל עוד הדהייה אינה מהותית, באופן שפוסל את המזוזה, יכול סופר סת"ם לחזק את האות שנחלשה ולהותיר את המזוזה בכשרותה.

בהתאם לאמור, מצוי שמזוזה שנבדקה ונמצאה כשרה, תיפסל כעבור שנה או שנתיים. זו הסיבה למנהג המקובל לבדוק את המזוזות והתפילין פעם בשנה (וטוב כל חודש אלול לפני ראש-השנה) למרות שמצד הדין - ניתן להסתפק בבדיקה פעמיים בשבע שנים, והוא הדין בתפילין.

מה זה כשר בדיעבד?
מזוזה או תפילין כשרים בדיעבד: (כתובים בצורה לא מדויקת באופן גבולי כך שרק לחלק מהדעות בהלכה הינם כשרות) בשורה התחתונה מומלץ להחליף מזוזה שכשרה בדיעבד או תפילין אלא אם כן המצב הכלכלי אינו מאפשר לרכוש חדשים ובמקרה כזה ניתן להשתמש בהם עד שיוכל להחליף ב"ה.

מזוזה מהודרת: כתובה בצורה מדויקת ויפה עם הקפדה על כל ההלכות והתגין.

למה צריך מזוזה?
בציווי על מצות מזוזה מציינת התורה גם את שכרה: "למען ירבו ימיכם וימי בניכם...". כך גם נקבע בפסק הלכה בשולחן ערוך: "כל הזהיר בה יאריכו ימיו וימי בניו...".
מעבר לשכר יש במזוזה את סגולת השמירה שבאה בנוסף. יתר-על-כן: השמירה איננה עניין צדדי אלא עיקר בה, כלשון ה'תוספות' בתלמוד: עשויה לשמירה.

שמירת כל ישראל
מכאן מובנת הזכות הגדולה שבמבצע מזוזה הן על ידי אנשים והם על ידי נשים. וכיון שכל ישראל "ערבים זה לזה" הרי ששיפור במצות מזוזה של כל חדר יחיד החייב במזוזה מוסיף הדבר בשמירת כל ישראל, אנשים נשים וטף, בכל מקום שהוא. ובלשון הכתוב: "ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".

הברכה:
לפני קביעת המזוזה צריך לברך על הקביעה שלה. מספיק לברך על מזוזה אחת וכדי שלא יהיה הפסק בין הברכה לבין קביעת כל המזוזות לכן צריך להתרכז ולהתכוון ולא לדבר בין הברכה עד לקביעת כל המזוזות שבשאר החדרים, (טוב להכין את כל המזוזות לפני הברכה). כשנכנסים לבית חדש יש שנוהגים לומר את סדר חנוכת הבית לפני קביעת המזוזה.

לפני שקובעים את המזוזה מברכים:
ברוך אתה א-דני א-להינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו לקבוע מזוזה".

עד כאן דיברנו על משמעות המזוזה והחשיבות בקביעתה בכול בית יהודי והחשיבות בבדיקת המזוזות והתפילין שלנו, הכול רק על קצה המזלג כמובן ולכן מומלץ להתייעץ עם מומחים כמו Mezuzah4u מוצרי יודאיקה למזוזות לפני קביעת מזוזה.

זירת היועצים בשיתוף Mezuzah4u מוצרי יודאיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully