וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות נדירה להכיר את העדה הדרוזית

20.9.2015 / 17:22

רוצים לגוון ולעשות משהו מיוחד בחול המועד סוכות? זוהי הזדמנות מצוינת להכיר את העדה הדרוזית על מנהגיה ואורחות חייה הייחודיים וטעמי המטבח הנפלאים וזה אפילו כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על הרי הכרמל והצפון שוכנת לה עדה שקטה, שוחרת שלום ושלווה. מדובר בעדה הדרוזית - דת מונותיאיסטית עצמאית בעלת חוקים, מסורות ומנהגים מיוחדים משלה. בחול המועד סוכות פותחת העדה את שעריה לציבור הרחב בכפר הדרוזי עוספיא שבכרמל, ומאפשרת הצצה מופלאה וחווייתית למנהגים, מאכלים, מסורות ותרבות עשירה ומרתקת.

דת שעומדת בפני עצמה

רבים טועים לחשוב שהדרוזים הינם פלג באסלאם. למעשה, הם רואים את עצמם כדת נפרדת שצמחה במזרח התיכון והתפצלה מהאסלאם במאה ה- 11 לספירה. מדובר בדת שסודותיה מוכרים רק למעטים בעדה עצמה, אשר הקדישו עצמם לחוקיה ומכונים העוקאל. על מנת להפוך להעוקאל יש לעבור מבחנים מיוחדים ורק אז ניתן לקרוא וללמוד מספרי הקודש, שאינם מודפסים אלא מועתקים בכתב יד. באופן כללי, ידוע כי הדת הדרוזית אינה פולחנית אלא פילוסופית, הנמנעת מעימותים ודוגלת באורח חיים מאוד צנוע ובערכי מוסר גבוהים ביותר. בנוסף, הדת אינה שואפת לריבונות מדינית על אדמות, ובניה נאמנים לחוקי המדינה בה הם חיים. אגב, הדרוזים שמאמינים בגלגולי נשמות קוברים את מתיהם ולאחר תקופה מסוימת שורפים את עצמותיהם מתוך אמונה שהגוף הוא רק כלי קיבול לנשמה. כיום בני העדה מונים כמיליון איש הפזורים ברחבי העולם ודוברים ערבית בניב מיוחד. רובם מרוכזים בסוריה כאשר בישראל חיים כ- 130 אלף דרוזים, מרביתם אזרחי המדינה שמשרתים בצבא ובכוחות הביטחון.

דברים שלא כולם יודעים

העדה הדרוזית הינה מסורתית וסגורה, כלומר ניתן להשתייך אליה רק מלידה, כך שהיא אוסרת התבוללות ואף מנדה כל מי שמתחתן עם בן דת אחרת. כמו כן, חוקי הדת אוסרים על שתיית אלכוהול ושימוש בסמים, וגם אסור להמר. הדרוזים חייבים בכבוד האישה והמשפחה, נמנעים מרכילות ומצווים בנדיבות, עזרה לנזקקים ובהכנסת אורחים. בנוסף, הם מאוד מחוברים לאדמה ולטבע, ולכל אורך השנה מלקטים צמחים ומוסיפים אותם למאכליהם הטעימים והבריאים. המנהגים, האמונות והמסורות הללו הם רק טעימה על קצה המזלג מסיפורה של עדה המהווה מרכיב חשוב בחברה הישראלית, ורק מעטים מכירים את אורחותיה לאשורם.

ביקור בעוספיא בחול המועד סוכות

מידי חג סוכות מתקיימת מסורת של ימים פתוחים בכפר הדרוזי עוספיא שעל הר הכרמל, במסגרת פרויקט "עמים וטעמים". בימים אלו תוכלו להיחשף ולהכיר את בני העדה מסבירי הפנים, עם מדריך מקומי שייקח אתכם לסיור ברובע העתיק של הכפר לרבות ביקור בבית בד, בית תפילה ואפילו בתי כנסת עתיקים. במהלך הסיור תשמעו לא מעט סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של המקום ומנהגי העדה. לאחר מכן, תזכו לבקר בבתי משפחות דרוזיות שימשיכו לספר לכם אודות העדה ואורחותיה, ויארחו אתכם כמיטב המסורת עם שולחנות עמוסים באוכל דרוזי ביתי, טעים, בריא וגם כשר מטעם הרבנות הארצית (במקום קיימת סוכה). הסיורים יוצאים בחול המועד בשעות:12:00, 13:00, 14:00, 16:00 (יש להזמין מקומות מראש) . בסיום המפגש תוכלו להמשיך וליהנות מסיור עצמאי באזור, כולל ביקור בשוק הצבעוני והאותנטי של הכפר הסמוך דלית אל כרמל - ממנו קשה לצאת בידיים ריקות.

הכתבה באדיבות פרויקט אל כרמל

  • עוד באותו נושא:
  • דרוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully