וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם השכר: המדינה שומרת על האינטרסים של האליטה השכירה השולטת

24.12.2015 / 16:17

אם כבר מדובר בעליית שכר אז היינו מצפים שבעלי השכר הנמוך בלבד הם אלה שיהנו מההסכם עם ההסתדרות, ואז ניתן היה להצדיק את ההסכם כולו. כרגע, מדובר בהסכם ריק מערכים כלכליים של התייעלות והגדלת הפיריון

שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, משרד האוצר, 20 ביולי 2015. מור שאולי
שר האוצר כחלון/מור שאולי

ההסכם שנחתם בין האוצר לבין ההסתדרות, מעלה תהיות רבות לגבי האופן שבו מתנהלת המדינה, שפתאום מצאה בקלות רבה מיליארדי שקלים להעלאות שכר ובאותה נשימה היא איננה מוצאת לנכון להקצות 400 מיליון שקלים, הנדרשים למתן זכויות סוציאליות מינימליות למגזר העצמאים.

ישראל של 2015 היא דיקטטורה של אנשי הפקידות השכירה שמעולם לא ניהלו עסק, לא העסיקו עובדים, לא הוציאו חשבונית אחת ולמרות זאת קובעים את התנהלות העסקים על ידי רגולציה וחקיקה, כאשר כל עניינם הוא לשמור על האינטרסים של האליטה השכירה השולטת. ממשלת ישראל מצאה תוך שעות מיליארדי שקלים לטובת רווחת ושכר השכירים אך לא מצליחה למצוא 400 מיליון שקלים שיממנו את השוואת הזכויות הסוציאליות הבסיסיות של 400 אלף עצמאיים לאלו של השכירים.

סכום של 150 מילון שקלים כבר אושרו על ידי האוצר והשאר - 250 מיליון שקלים - נדרשים לצורך תיקון אפליה שמשפיעה על ציבור של 400 אלף משפחות שמופקר לחלוטין ונטול הגנות סוציאליות בסיסיות.

מגזר זה, מעסיק 1.5 מיליון איש נוספים וכל העול הכספי של החקיקה המאסיבית נופלת על כתפיו הצרות כשבר לא יכולות לנשוא את העול הכבד והקשה שהמחוקק והממסד מטיל עליו חדשות לבקרים.

אם ניתן היה למדוד את דרישות ההסכם בין האוצר להסתדרות בערכים של פריון עבודה והתייעלות, ניתן היה לעכל את הצורך שבו, אבל כל מה שהוא מבטא זה את כוחה של ההסתדרות.

"שאפו להסתדרות"

אם כבר מדובר בעליית שכר אז היינו מצפים שבעלי השכר הנמוך בלבד הם אלה שיהנו מההסכם עם ההסתדרות ואז ניתן היה להצדיק את ההסכם כולו, אך לא כך הדבר. ההסכם שנחתם השבוע ריק מערכים כלכליים של התייעלות והגדלת הפיריון ומלא במדידת כוחה השרירותי של ההסתדרות, באיומיה להשבית את המשק כולו.

במשא ומתן האחרון הצליחו העובדים לקבל תוספת שכר משמעותית ואילו למגזר העצמאיים אין הגנות הבסיסיות ומינימליות של אבטלה, פגיעה בעבודה מהיום הראשון, תחשיב דמי לידה ומילואים כמו השכירים. 70% מהעצמאים מרוויחים עד השכר הממוצע במשק, חלקם אף פחות.

אולם אין מי שידאג להם. שאפו להסתדרות. השאלה מתי לעצמאים תהיה כבר הסתדרות? אני קורא לעצמאיים להתאחד וללמוד לשתף פעולה בהיקפים גדולים, אחרת הממסד והאליטה השכירה השלטת במדינת ישראל תמשיך לדאוג לאינטרסים שלה מתוך השקפה שגויה את המגזר העצמאי כמו פרה חולבת במקום כשותף מרכזי בייצור ובצמיחה.

הכותב הנו יועץ מס ונשיא לשכת יועצי המס

ירון גינדי
  • עוד באותו נושא:
  • יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully