וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתקן את האפליה: חוק פנסיה חובה מעתה גם לעצמאיים

30.12.2015 / 16:18

לפי ההערכות כיום, כ-40% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה. בזמן שאצל שכירים החיסכון לפנסיה מנוכה משכרם באופן אוטומטי על ידי המעסיק, הרי שעצמאי צריך לדאוג בעצמו לעתידו. כיצד ניתן לתקן את האפליה? טור דעה

ח"כ אלי כהן. דודי וקנין, ספק 500
ח"כ אלי כהן. בעלי עסקים ועצמאים בכלל טרודים בניהול היומיומי של העסק ועסוקים פחות במה יהיה בעתיד/ספק 500, דודי וקנין

החיסכון הפנסיוני הוא כלי חשוב שנועד להבטיח את רמת החיים לאחר גיל הפרישה, ואכן, בשנת 2007 נחקק חוק פנסיה חובה שעל פיו על כל עובד שכיר יחול הסדר פנסיוני. עם זאת, בתחולת החוק לא נכללו אוכלוסיית העצמאים, המהווים כ- 12% מכוח העבודה במשק.

בעלי עסקים ועצמאים בכלל טרודים בניהול היומיומי של העסק ועסוקים פחות במה יהיה בעתיד. התוצאה בלא מעט מקרים היא – פרישה מהעסק עקב הגיל, מבלי שהם צברו מספיק נכסים שיכלכלו אותם לעת זקנה. הצורך בהתערבות ובחיוב חיסכון לגיל פרישה בולט, נוכח היתרונות שיש לחיסכון זה הן ברמת הפרט והן ברמת החברה כולה וכן כולל הטבות מס משמעותיות.

ע"פ ההערכות כיום, כ-40% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה. בזמן שאצל שכירים החיסכון לפנסיה מנוכה משכרם באופן אוטומטי על ידי המעסיק, הרי שעצמאי צריך לדאוג בעצמו לפרוצדורה. יתרה מכך, הוא נדרש להחליט כמה להפריש תוך ידיעה כי הפרשה גדולה תגרע מכמות המזומנים העכשווית.
בימים אלה אני מקדם חוק שמטרתו להביא לכך שלעוסקים העצמאיים תהיה פנסיה בהגיעם לגיל פרישה.

שכן, הצורך בביטוח פנסיוני אצל העצמאים לא שונה מזה של השכירים, ולעיתים אף קריטי יותר- במקרים של קשיים כלכליים - יש נטייה לקצץ דווקא בחיסכון לעתיד או אפילו במקרים בהם ההכנסות גדלות - זמן שבו רצוי להגדיל את ההפרשה לפנסיה - החיסכון דווקא נשאר סטטי.
את מתווה החיסכון הפנסיוני הובלתי בשיתוף עם ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים.

צריך לדאוג גם למשפחה

על פי המתווה, משנת 2017 עצמאי שהכנסתו עולה על מחצית השכר הממוצע ועד לשכר הממוצע במשק יפקיד לחיסכון הפנסיוני בין 2% ל10%, בהדרגה, בהתאם לרמת ההכנסה. חובת ההפקדה לא תחול על חלק ההכנסה העולה על השכר הממוצע במשק. כמו כן, בשנתיים הראשונות לפתיחת העסק לא תחול חובת הפקדה על מנת להקל בתקופה הקשה מבחינה כלכלית של פתיחת העסק.

בנוסף, ניתנה הטבה שבמקרה של סגירת העסק ניתן יהיה למשוך עד שליש מכספי הפנסיה ללא מס, בדומה להטבה שיש לשכירים בגין הפיצויים.

מדובר באבן דרך משמעותית בתהליך להסדרת התנאים הסוציאליים של העצמאיים. אין שום הצדקה לכך שלעצמאיים המגיעים לגיל פרישה לא תהיה רשת בטחון כלכלית. צריך לזכור כי הכסף הזה שמופרש, הוא מקור הפרנסה לאחר שמפסיקים לעבוד.

צריך לדאוג גם למשפחה, למקרה שבו חלילה לא תהיה יכולת לעבוד עקב מחלה או נכות וכן למקרה מוות, ולשם כך חובתנו לדאוג לעצמאים, להגן עליהם ולספק עבורם את המעטפת החשובה שמעניק החיסכון הפנסיוני.

ח"כ אלי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully