וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם באמת יודעים על הפרעות קשב וריכוז?

5.3.2014 / 18:36

בחנו את עצמכם: האם אתם יודעים מהי הפרעת קשב? איך ריטלין עוזר? ומתי ההשפעה של התרופה מתפוגגת? הנה התשובות

בחורה מתקשה ללמוד. ShutterStock
ההורים נתקלים בקשיים של ילדיהם - ומזהים את עצמם/ShutterStock

הפרעת ריכוז וקשב, או בשמה הלועזי ADHD, היא הפרעה נוירופסיכיאטרית המוצאת את ביטויה לעתים בקשיים התנהגותיים, לעתים בקשיי ריכוז בטווח הקצר והארוך ולעתים בשניהם. ההפרעה מופיעה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים (בעיקר כאילו שלא טופלו בילדותם). רבים מההורים נתקלים בקשיים של ילדיהם בגיל בית הספר ומזהים תוך כדי כך את הקשיים שבהם נתקלו הם בילדותם, ומובילים אותם לזיהוי ההפרעה גם אצלם – כך מסבירה לנו ריבי סלע – מנהלת מרפאות ומתמחה בטיפולי נוירופידבק.

מקור ההפרעה, כאמור, הוא בפעילות מוחית שונה מהנורמה. ישנן כמה תיאוריות וממצאים המנסים למצוא את האזורים במוח המעורבים בקשב. התיאוריות לא תמיד תואמות זו את זו, אך מוסכם על החוקרים כי ADHD מקורו בתפקוד לקוי של האונה הפרונטאלית. לאורך השנים, חוקרים רבים שניסו לאתר את האזור המוחי האחראי להפרעה מדדו את פעילות האונה הפרונטאלית בשיטת מדעיות שונות ובכולן נדגמה ירידה בפעילות של האונה הפרונטאלית.

בקבוק כדורי ריטלין. AP
יעילה, אך בעלת תופעות לוואי. ריטלין/AP

הריטלין, או בשמו הגנרי Methylphenidate, משמש כתרופה הנפוצה ביותר בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. הריטלין הוא תרופה ממשפחת הממריצים (סטימולנטים) והוא נחשב יעיל מאוד בטיפול בילדים הלוקים בהפרעת ריכוז וקשב מסוג מסוים (60-70 אחוזים מהילדים המאובחנים).

חלק גדול מהמטופלים מדווחים על תופעות לוואי לשימוש בריטלין. התופעות הנפוצות הן כאבי ראש, כאבי בטן, אובדן תיאבון, בחילה, עצבנות, נדודי שינה, הגברה של טיקים והחמרה של חרדות.

מתן התרופה יכול לשפר מאוד את תפקודם של הלוקים ב-ADHD במסגרת בית הספר או העבודה, ובתרופות בעלות השפעה מושהית ניתן לשפר את התפקוד גם לאחר שעות הלימודים (עד ל-12 שעות). חשוב להבין כי השימוש בתרופה אינו מרפא את הפרעת הקשב, אלא מקל על הסימפטומים בלבד, וגם זאת אך ורק בזמן שהתרופה פעילה. עם התפוגגות התרופה חוזרים הסימפטומים ואף מחמירים בשעה האחרונה לפעילותה.

ריבי סלע היא מנהלת מרפאות, מתמחה בטיפולי נוירופידבק ומייצגת בישראל טכנולוגיה ייחודית וחדשנית, פרי פיתוחה של NASA - משחקים הפועלים באמצעות גלי המוח ומשמשים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD), אפילפסיה, פגיעות ראש ו-PDD

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ריבי סלע/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully