וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו עבירות תנועה יכולות לשלוח אותי לכלא?

מאמר אורח

21.5.2014 / 1:44

מהן העבירות החמורות שנהגים עושים בכביש ועד כמה בית המשפט מתייחס אליהן בחומרה? אילו עונשים קבועים בחוק ומה פוסקים בגינן? עו"ד עופר חורש, מומחה בדיני תעבורה, מסביר

הסחות דעת בזמן נהיגה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

אלפי בני אדם נהרגים מדי שנה בכבישי ישראל. במרבית המקרים האשמה מוטלת על הנהג. העונשים בתיקים אלה רבים ומגוונים. מהן העבירות הכי חמורות מבחינת בית המשפט, המבוצעות על הכביש? מה אני עלול לעשות ולהישלח לבית הכלא? על ענייני תנועה בוערים אלה בקשנו מעו"ד עופר חורש, מומחה לדיני תעבורה לדבר.

"יש כמה נושאי דגל שבית המשפט קופץ על רגליו האחוריות לעומתן. תיקי הריגה נחשבים לחמורות ביותר. תיקים שנכללים תחת ההגדרה: גרימת מוות ברשלנות, הם הבאים בתור. לאחר מכן באים כל שאר העניינים של נהיגה תחת שיכרות ונהיגה בזמן פסילה. עבירות של נהיגה במהירות גבוהה, מעל 180קמ"ש וצפונה נתקלות בענישה חמורה".

מה ההבדל בין העבירות השונות?

"מי שקובע את ההבדל, אם להגיש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות לבין תיקי הריגה, זו הפרקליטות. רק הפרקליטות קובעת במה להאשים נהג שהרג. העונשים: בתיקים של גרימת מוות ברשלנות, העונש יהיה עד 30 חודשי מאסר. בתיקים של הריגה, העונש יהיה עד 20 שנות מאסר. מתי יקבע כל עונש? בתיקים של הריגה יילקח בחשבון אלמנט הפזיזות ומעלה. לדוגמא: נהג שותה! מי שמואשם גם בשכרות או בנהיגה בזמן פסילה, לקח את הרכב וקרתה לו תאונה שגרמה מוות, זה תיק הריגה. נהג שהחליט ללכת לבר או פאב בטרם יעלה על האוטו, לקח בחשבון שיש מצב שאחר כך ינהג כשהוא לא בשליטה מלאה. הוא לקח את הסיכון הזה על עצמו כי הוא ידע שילך לשתות. נהג כזה יואשם בהריגה ללא ספק".

כלומר יש לו שם אשם תורם רב?

"נכון, יש כאן עניין של כוונה ופזיזות. הנהג מעלה את גורם הסיכון. ברגע שבן אדם נוהג שיכור ברכב הוא מעלה בצורה דרמטית את הסיכון, גם אם לא חשב שהנהיגה שלו תביא להריגת הולך רגל או נהג ממול".

כמה באמת מותר לשתות במסיבה?

"לגימת כמות של 290 מיקרו גרם אלכוהול תביא לענישה. בבדיקה שמבוצעת לאחר תאונת דרכים, לוקחים בדרך כלל דגימות דם, זאת אומרת שמעל 50 מיליגרם אלכוהול בדם בגוף, משמעותו - אתה נוהג שיכור. ברגע שבן אדם שותה מעל הכמות שציינתי, אם הוא ייגע בהגה, הוא יקבל כתב אישום, יוזמן לבית משפט ותהיה לו שלילת רישיון נהיגה לשנתיים או יותר. במקרים קיצוניים, אם זו לא פעם ראשונה שלו הוא יספוג עונש כפול. אם אדם נהרג או נפגע בצורה קשה, העונש יעלה בצורה לא פרופורציונלית לעבירה שהוא ביצע".

מה יעשה העו"ד שלו?

"אם זה תיק של פגיעה קשה, הוא מסתכם בכתב אישום חמור מאוד. המלחמה של הסניגורים שיגנו עליו תהיה שהוא לא ישלח למאסר בפועל ויש סיכוי טוב שזה יקרה, אם אין פגיעה בנפש. אם יהיה הרוג, זה ייגמר בכלא בעונש של עד 20 שנה. רק במקרה ויתגלו ראיות פגומות או יהיה מצב של היעדר ראיות, ישנו את העונש".

מה קורה בגרימת מוות ברשלנות?

"תיקים של גרימת מוות ברשלנות, הם תיקים של רשלנות כמו שזה נשמע. אדם יוצא ומתרחשת תאונה שהתוצאה שלה היא הרוג. מקרה של גרימת מוות ברשלנות זה מקרה שכל אחד מאיתנו יכול להיתקל בו. כתוצאה מרשלנות, נהרג אדם. מה זה רשלנות? נאשם לא שומר מרחק סביר מרכב שלפניו, נכנס בו ומישהו נהרג. אדם שסוטה מנתיב הנסיעה שלו , רכב שעומד בשוליים. משאית שהסתירה לרכב שנוסע בכביש את הרכב שחנה לרגע בשוליים. אלה מקרים יומיים של גרימת מוות ברשלנות".

ואז מה קורה בהליך הפלילי?

"זו שאלה כואבת. אנשים קוראים בעיתון ידיעה וחושבים שכל נהג שגרם למוות בתאונה הוא פושע או משוגע. צריך להרתיע בצורה מסודרת והגיונית מפני נהיגה במצב של רשלנות. אנחנו אנשים ולפעמים כולנו מתרשלים בדברים מסוימים. התרשלות על הכביש שונה במהותה כי היא עלולה להסתיים בעונש לא מידתי של שנה וחצי מאסר בפועל. מרבית האנשים שמבלים בכלא על עבירות נהיגה הם אנשים רגילים ונורמליים לחלוטין. זה נובע מהלחץ הציבורי בתחום. שופטים פועלים תחת הלך רוח מסויים ומצפים מהם לשלוח נהגים רשלניים לבית הסוהר. הכול תלוי כמובן במידת ועומק הרשלנות. יש רף רשלנות ראשון, יש רף רשלנות שני ויש רף רשלנות שלישי, אבל אני לא אכנס לזה כרגע".

אין דבר כזה מוות בתאונה שהוא בלי רשלנות?

"אין כזה דבר. אין תיק שהוא גרימת מוות בלי רשלנות. אם יש תיק כזה, אז אתה זכאי ולא מגישים נגדך כתב אישום. בדרך כלל כשמגישים כתב אישום, מגישים אותו לפי סעיף של גרימת מוות ברשלנות. יש סעיף שנקרא סעיף 62, שהוא סעיף של רשלנות. זה תמיד בא ביחד"

הכותב הוא עו"ד עופר חורש, מתמחה בדיני תעבורה- http://www.horesh.biz/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully