וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחסכו תאונות עבודה מיותרות

מאמר אורח

25.6.2014 / 22:39

30 אחוז מתאונות העבודה מתרחשות בעת שינוע והרמה ידנית של מוצרים. רכישת הציוד המתאים תקטין לא רק את הסיכוי לתאונה ואת אובדן ימי העבודה, אלא תגדיל גם את התפוקה, תחסוך בזמן ותייצר שורה תחתונה ורווחית לכל מפעל או מחסן

ניהול מלאי. ShutterStock
ניהול מלאי/ShutterStock

יש בישראל חוק המגביל את המשקל אותו מותר לעובד להרים. לפי המוסד לבטיחות וגהות, החוק מתבסס על מוסד מקביל בארה"ב והוא קובע מדד מומלץ לעומס בעבודה על פי זמן ההרמה של החפץ, מספר הפעמים שהפעולה מבוצעת בשעה, משקל החפץ, ואופן הנשיאה שלו והמרחק ממרכז הכובד של הגוף. ככל שהזמן ארוך יותר, מספר הפעמים רב יותר, המשקל גדול יותר ותנוחת הנשיאה מחייבת להחזיק את החפץ רחוק מהגוף, כך המשקל קטן יותר. כדי להבין וליישם את החוק יש צורך בידע ובהבנה בתחום ולכן כדאי להתייעץ עם מומחה בטיחות, שימליץ על ציוד מכני מסוגים שונים, שנועד לשינוע והרמה ויכול לסייע גם בשמירה על החוק וגם בשמירה על בריאות העובדים.

על פי עדו גרסטל מקבוצת זטא, כ-30 אחוז מתאונות העבודה מתרחשות במהלך שינוע ידני של מוצרים. כפול מכל תחום אחר. התאונות קורות בעיקר בתחום הלוגיסטיקה, הסיעוד, הנקיון, המיון והאריזה, הבניה וכדומה. לדברי גרסטל, תכנון מחדש של סביבת העבודה, והשקעה באמצעי עזר מכניים, תקטין את הסיכון הנובע ממאמץ יתר, את פציעות העובדים, בעיקר בגב התחתון ובכתפיים, ותתרום לא רק לרווחת העובדים ובריאותם, אלא גם מההיבט הכלכלי. מצד אחד, חיסכון בעלויות השינוע והזמן, ומצד שני חיסכון בעלויות הקשורות באבדן כושר עבודה. הציוד גם משפר את מוראל העובדים ומשפיע על התפוקה.

בניגוד למה שאפשר לחשוב, ציוד הרמה ושינוע הוא לא רק נחלתם של מחסני ענק וחברות גדולות. הוא נדרש גם במפעלים קטנים ובכל עסק המניע סחורות ומוצרים. ההשפעות שיש לציוד כזה על התנהלות העסק הן רבות: העובד יכול לנייד מספר גדול יותר של יחידות מוצר בכל שעה, מתקבל ניצול מקסימלי של שטח האיחסון, מספר עובדים קטן יותר יכול לטפל בהרבה יותר סחורה. הנזק לסחורה קטן יותר כתוצאה מפגיעות. הבטיחות בשטחי העבודה משתפרת, ובריאות העובדים נשמרת.

הכללים הנכונים לבחירת ציוד כזה הם בראש ובראשונה התעדכנות בתחום. מכשירי ההרמה והשינוע מתעדכנים ומשתכללים במהירות, וכדאי לעקוב אחרי פרסומים, תערוכות, כנסים ולהיות בקשר עם יועצים. כדאי לרכוש ציוד שלא רק יענה על צרכים מידיים, אלא יכוון גם קדימה, לצרכים עתידיים, גידול בתפוקה ובייצור ויהיה חלק מתכנית כוללת של החברה. הגדרת תפקידו של הציוד תחסוך קניית ציוד מיותר. חשוב להכיר את השוק, כיוון שיש מוצרים רבים המציעים פתרונות זהים, יש הכיר את היתרונות והחסרונות של כל מוצר. לפני שמטמיעים את הציוד בעבודת החברה יש להעביר הדרכה מתאימה לעובדים שיפעילו אותו. איכות הציוד נמדדת לא רק במחיר המוצר, אלא גם בזמן אספקה, באחריות, באיכות השירות והתיקונים, ובמתן הדרכה למפעילים ובמידת הבטיחות. וכלל אחרון - משוב מהעובדים. כיצד נקלט המכשיר בסביבת העבודה, האם העובדים מרוצים והאם יש להם תלונות או הצעות לשיפורים.

שוק ציוד ההרמה והשינוע הוא מגוון ועשיר ונותן פיתרון לאתגרים לא פשוטים. החל מהובלת גלילים בכל גדול וצורה, עבור דרך הרמת משטחי זכוכית, ועד למתן פיתרון להרמה וטיפול בחומרים מסוכנים. ישנם מניפולטורים תעשייתיים המתמודדים עם מוצרים שמגיעים ל-900 קילוגרמים, המאפשרים הרמה והזזה במגוון צורות, סיבוב של עד 360 מעלות וניוד מנקודה לנקודה במרחב העבודה. גם בעבודה עם חומרים מסוכנים יש מגוון פתרונות כמו ליפטרים המיועדים לשפיכת מוצרים וחומרים לתוך מיכלים ומיקסרים. מתקנים להרמת חביות בואקום וכלים להרמת חומרים בסביבה נפיצה.
בסיכומו של דבר יש לזכור שאנחנו מתעסקים בראש ובראשונה בבטיחות ובבריאות העובדים, וכתוצאה מכך מרוויחים גם בשורה התחתונה של חיסכון בהוצאות והגדלה בהכנסות.

קבוצת זטא

  • עוד באותו נושא:
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully