וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב מסלול לאפליקציה חדשה

מאמר אורח

5.7.2014 / 22:35

הדרך להגשמת חלום הסטארט אפ של ממציאי האפליקציות עוברת דרך הסכמים משפטיים, הגנת זכויות יוצרים, הקמת חברה בע"מ ועוד כמה שלבים הכרחיים. עו"ד יריב קדם מצייר את מפת הדרכים המומלצת, שתעניק לכם הגנה חוקית החל משלב הרעיון ועד למימוש האקזיט

מוסך, אפליקציה, מכונית. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

המצאתם אפליקציה. היא חדשנית, היא מקורית, כל סביבתכם הקרובה מתלהבת, וברור לכם שאתם הולכים לקרוע את השוק. הדבר היחיד שאתם חושבים עליו עכשיו זה למצוא משקיע, לפתח את האפליקציה ולרוץ לבנק לאסוף את הכסף. ובכן, עיצרו רגע את הסוסים. כי הדרך מרעיון טוב, עד למימוש ההטבות שאפליקציה איכותית מקנה לבעליה, רצופה אמנם כוונות טובות, אבל גם זרועה מוקשים. אם לא תדעו להגן על עצמכם לאורך הדרך הזו, וכבר מתחילתה, תמצאו את עצמכם מול תקנות וחוקים שלא הכרתם, תופתעו לגלות שזכויות היוצרים, למשל, הם ממילא לא שלכם, אלא של מי שסיפרתם לו על הרעיון והוא יישם אותו עבורכם, תתאכזבו לראות איך אחרים עושים סיבוב על הרעיון שלכם ובסופו של יום תתקשו ליהנות מפרי יצירתכם. עו"ד יריב קדם, שעוסק באופן יומיומי בליווי יזמים ובפיתוח אפליקציות, ושכבר ליווה רעיונות רבים מרגע לידתם ועד ליציאתם לשוק, מסביר צעד אחר צעד מה יש לעשות בסבך הבירוקרטיה החוקית והמשפטית, כדי שתוכלו בסופו של דבר להגשים את החלום.

"הדרך הנכונה לטפל באפליקציה שנולדה היא מאוד ברורה", אומר עו"ד קדם, "והיא כוללת כמה וכמה צעדים שאי אפשר לוותר עליהם, וחשוב שגם יתבצעו בסדר הנכון. זה קצת כמו טופס הטיולים הצבאי, שבלי לסמן וי על כל המשרדים שצריכים לחתום לך, לא תגיע למדור השחרורים:

1. להשיג פורמט זכויות בינלאומי - זה השלב הראשון והחשוב, בלעדיו לא זזים. קודם כל להגן על הרעיון. זו ההגנה הקניינית, אחרת יש סיכון להיחשף. לצורך זה מספיק להתבסס על הרעיון של היזם או הממציא, אותו מביאים לביטוי בפורמט הזכויות ובפטנט לאפליקציה. זו המשמעות של "הגנה החל משלב הרעיון".

2. הסכם סודיות - זהו כלי משפטי משלים להגנה הקניינית בשלב זה. כעת השלמתם את שני הכלים החשובים - הגנה קנינית והסכם סודיות. עם שני אלה אפשר לצאת לדרך.
3. לחתום על הסכם מייסדים בין כל הצדדים השותפים לזכויות היוצרים על האפליקציה - ההסכם יסביר מה חלקו של כל אחד ויחסוך הרבה חילוקי דיעות בהמשך. כמובן שאין צורך בהסכם כזה אם מדובר ביזם בודד.

4. הקמת חברה בע"מ - במקרה שיש יותר משותף אחד.

5. קבלת הצעות מחיר - רק אחרי שננקטו כל הצעדים להגנת האפליקציה העתידית, אפשר כעת לגשת למעצבים ולמפתחי אפליקציות ולבקש הצעות מחיר. לרוב השירותים הללו ניתנים באותו מקום, אבל לא בהכרח.

6. חתימת הסכם מול החברה שנבחרה לפיתוח - אחרי שבדקתם את כל הצעות המחיר שקיבלתם ועברתם על התנאים המוצעים לכם, זה הזמן לבחור את החברה המתאימה ולחתום איתה על חוזה פיתוח, שמגדיר את כל ההיבטים המקצועיים, המסחריים והמשפטיים.

7. קביעת תנאי שימוש לאפליקציה - זהו ההסכם לו מסכים כל מי שמוריד את האפליקציה. הוא פוטר אתכם מאחריות לכל מה שלא באחריותכם, כמו נזקים שגרמו צדדים שלישיים. הוא גם מאפשר לכם להשתמש באפליקציה לצרכים שלכם. פרסומות, למשל.

8. סימן מסחרי לאפליקציה - השם והלוגו של האפליקציה חשובים לכם? אז גם עליהם יש להגן. הדרך היחידה לקבל עליהם בעלות היא לרשום אותם כסימן מסחרי.

9. בחירת משקיע - זהו, עכשיו, כשאתם סגורים עם כל השלבים הקודמים, הגיע הזמן לעניין משקיעים ולסגור חוזה מול המשקיע שנבחר. משקיעים פוטנציאליים ישמחו מאוד לגלות שהגעתם אליהם לאחר שדאגתם לשמור באופן אחראי על כל ההיבטים של האפליקציה ולכן ישקלו להשקיע בכם וכנגד זה לקבל מניות.

10. העלאת האפליקציה לחנויות האפליקציות - ישנן כמה חנויות, כמו גוגל-פליי, אפסטור, וכעת גם האפסטור של מיקרוסופט ואמזון. אגב, הם גם עשו לא מזמן כנס מפתחים בתל אביב. תמיד כדאי להתעדכן.

11. בחירת חברה לשיווק אפליקציות - בחלק מהמקרים, לא בכולם, החברה שמפתחת את האפליקציה היא גם זו שמשווקת אותה. אבל לא חובה ללכת עם אותה חברה גם לשיווק. רצוי לבחור חברה שמתמחה בשיווק.

11. איפה הכסף - כאן יש שתי אפשרויות: הכסף יגיע מהאפליקציה עצמה (מקובל באמצעות שדרוג האפליקציה מחינמית לאפליקציה בתשלום זעום, או אפשרות לרכישת פריטים בתשלום בתוך האפליקציה, נניח כמו בקנדי קראש), ובהמשך אקזיט - לכאורה הגענו לסוף הדרך. מוכרים את הרעיון ומפוצצים בוחטה. אז זהו שלא בהכרח. כדאי לחשוב טוב טוב לפני שהולכים לצעד הזה. לא תמיד מקבלים מיליונים על מכירת זכויות. וגם אם מקבלים הרבה כסף, כדאי לשקול גם את האפשרות להמשיך ולגבות כסף מאפליקציה חיה, בלי אקזיט.

"כל השלבים האלה הם הכרחיים כדי לייצר מסלול חלק משלב הרעיון ועד לספירת הכסף", מבהיר עו"ד קדם, "אין הרבה משרדי עורכי דין בישראל שהמומחיות שלהם היא בנושא הזה, שהוא מאוד חדש. כמובן שכדאי לבחור משרד שילווה אתכם לאורך כל התהליך, אבל בהחלט אפשר להתקדם בדרך הזו גם צעד אחר צעד, באופן מודולרי, מבלי להתחייב לכל השלבים. רק אל תזניחו את הצד המשפטי".

המאמר נכתב באדיבות יריב קדם – עורך דין מתמחה בנושאי אפליקציות וטכנולוגיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully