וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמודדות עם פחדים והעלמתם

מאמר אורח

20.7.2014 / 12:32

אנחנו נולדים עם שני פחדים: רעש פתאומי, ופחד מנפילה. כל שאר הפחדים הם נרכשים ונלמדים והם מעכבים אותנו במערכות יחסים, בהתפתחות אישית וגם בעסקים. יוסי קדמי, מומחה להעצמה אישית וטיפול באמצעות היפנוזה ותת מודע, מציע דרך פשוטה ויעילה להתמודד עם הפחד ואז להעלים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ישנם כ-150 פחדים שונים המשפיעים עלינו. הכמות העצומה הזו היא עדות ליכולתו המדהימה של המוח האנושי. אלא שלמעשה אנחנו נולדים רק עם שני פחדים - הפחד מרעש פתאומי, והפחד מנפילה. כל שאר הפחדים נלמדים על ידינו במהלך החיים. אבל מה זה בעצם פחד? זוהי תחושה המתייחסת לאירוע כלשהו שעלול לקרות בעתיד, על סמך נסיון או חוויה לא נעימים שהיו בעבר. ד"ר יוסי קדמי, המייסד והמוביל של מרכז לימודי NLP והיפנוזה עצמית ומומחה להעצמה אישית וטיפול דרך התת מודע, מתבונן על הפחדים האלה, ומציע דרכים מאוד פשוטות להתמודד איתם.

האמת היחידה הקיימת היא ברגע ההווה הזה, כותב קדמי בספרו (להפוך לאמן החיים הטובים עם NLP), העבר איננו. הוא קיים רק בצורה של סיפורים, המבוססים על זיכרונות סלקטיביים השמורים במוחנו. גם העתיד עדיין אינו כאן. הוא בנוי מתסריטים דמיוניים שאנחנו יוצרים, באמצעות סיפורי העבר, וגם הוא מבוסס על הזיכרונות, היצירתיות והדמיון של המוח שלנו. אם זה כך, אם הפחד מבוסס על סיפורים דמיוניים שאנחנו מספרים לעצמנו, זה אומר שאנחנו יכולים לספר לעצמנו גם סיפורים אחרים, לא מפחידים ויותר נעימים. נשמע נהדר, נכון?

אלא שהעניין לא כזה פשוט. יש סיבות לכך שאנחנו מספרים לעצמנו דווקא סיפור מסוג אחד ולא אחר. אחת הסיבות היא שאנחנו רוצים להגן על עצמנו. אם נתכונן לכישלון, לאירוע לא נעים, אזי ברגע שהוא יקרה, זה לא יבוא לי בהפתעה ואולי פחות יכאיב בשל כך. לעיתים הפחד נובע מחוויות ופצעים פתוחים שנותרו לנו כזיכרונות מילדות מוקדמת. ויש עוד הרבה סיבות. כאשר אנחנו פוחדים, המחשבות שלנו מרוכזות בפחד ולמעשה אנחנו מתכנתים את המוח ומגדילים את הסיכוי שהתרחיש השלילי אכן יקרה. כך אנחנו מוכיחים לעצמנו שאנחנו צודקים בתחושות שלנו, ומחזקים בכך את הפחד עוד יותר. אם יש במוחנו תסריט על אירוע שלילי שעומד לקרות, ואנו יוצרים במוחנו תסריט בגודל טבעי של של המציאות השלילית הזו, ובכל פעם שאנחנו מביטים לעבר העתיד, זה מה שאנחנו רואים. זה באמת מפחיד.

ניר, בן 37, הגיע אלי עם התלבטות עסקית. "יש לי הזדמנות להיכנס כשותף במסעדה", הוא סיפר, "ואני לא יכול להגיע להחלטה, שארגיש איתה ממש טוב".

שאלתי אותו: מהו הדבר שאם היה קורה, היה מאפשר לך להגיע להחלטה?

"אילו לא היו לי בראש כל הזמן המילים שאבא שלי אמר לי", הוא השיב.

שאלתי אותו: מהן המילים הללו?

ניר: "כשהייתי ילד לאבא שלי היתה קונדיטוריה. אבי עבד קשה מהבוקר עד הערב ולמרות זאת אני תמיד זוכר תחושה של מחסור. כשהייתי בן 14 נאלץ אבי למכור את הקונדיטוריה לאחד העובדים שלו, בגלל חובות ואבא עבר לעבוד אצלו כשכיר. זו היתה תקופה עצובה ואני זוכר את אבי אומר: כדי להצליח בעסקים צריך מזל ולמשפחה שלנו אין מזל. הוא חזר על המשפט הזה פעמים רבות בהזדמנויות שונות והמילים האלה לא יוצאות לי מהראש".

שאלתי אותו מה השינוי שהוא רוצה שיתרחש. תשובתו היתה: "הייתי רוצה להפסיק לפחד ולהפסיק לחשוב שעסקים אינם בשבילי ושאין לי מזל". עכשיו שאלתי אותו איזו מחשבה הוא היה רוצה שתחליף את המחשבה הישנה. הפעם הוא ענה: "שהמזל עומד לצידי, שיש לי את הכישרון והיכולת להצליח בעסקים ושאני לא כמו אבא שלי. אני כן יכול להצליח בגדול".

עם המילים האלה שלו הנחיתי אותו בתהליך אותו אני מציג בספר. לפני כמה חודשים קיבלתי ממנו דרישת שלום, באמצעות חבר שביקר במסעדה שלו בחו"ל. לדבריו, ניר היה מאושר.

אם יש משהו שמפחיד אותנו, ושהיינו רוצים להפסיק לפחד ממנו, עלינו לרחף בדמיון קדימה בזמן, לכיוון העתיד, עד לנקודה שבה אנחנו כבר אחרי שהשלמנו בהצלחה את המשימה שממנה אנחנו מפחדים היום. עלינו לאפשר לעצמנו לדמיין כיצד הדברים הסתדרו בדיוק כפי שרצינו. כעת, מהנקודה בה אנו נמצאים בעתיד, נביט אחורה לכיוון הווה. האם קיים שם פחד? ממש לא!

האם אנחנו זוכרים מצבים מהעבר שבהם פחדנו ממשהו וכיום הפחד הזה נעלם? זו ההוכחה שלפחד אין קיום ללא זמן. המטרה של התהליך הזה היא לשחרר אותנו מתחושת הפחד הזה.

הכותב הוא ד"ר יוסי קדמי, המייסד והמוביל את המרכז ללימודי NLP והיפנוזה עצמית, מתמחה בתחום האימון באמצעות היפנוזה העצמית וחבר ה-NGH, האיגוד האמריקאי לעוסקים בהיפנוזה

http://www.yossykedmy.co.il/

  • עוד באותו נושא:
  • פחדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully