וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלת טופס ממס הכנסה? זה מה שצריך לעשות

מאמר אורח

31.7.2014 / 9:00

קיבלת טופס 5329 למלא למס הכנסה, למרות שאין לך עסק? אתה לא לבד - לאחרונה שכירים רבים, שאין להם עסק, ואולי גם מעולם לא היה להם, קיבלו טופס כזה בדבר הצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל. מה עושים? בשביל זה אנחנו פה

חישוב חשבונות. ShutterStock
צילום: ShutterStock/ShutterStock

מדוע קיבלתם טופס שמבקש מכם למלא את הפרטים על כל מקורות ההכנסה שלכם בארץ ובחו"ל? מה זה אומר? מה צריך לעשות עם זה? כדי לקבל את כל התשובות, השתמשנו בשירותיו הטובים של רואה החשבון תומר פרוינד, ממשרד פרוינד את פרוינד רואי חשבון.

פרוינד: "אזרחים רבים (ההערכות אומרות שקרוב למאה אלף אזרחים), קיבלו בשבועות האחרונים, טופס שמספרו 5329 וכותרתו: "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה". המשותף לכל מי שקיבל את הטופס - כמעט לאף אחד מהם אין עסק! שימו לב: טופס 5329 המפורסם באתר רשות המסים, הוא טופס של פתיחת עסק. כאן מדובר על טופס דומה, אך לא זהה לחלוטין. הטופס המדובר כאן בכתבה, אינו מופיע באתר רשות המסים, נכון להיום. אל תנסו להוריד את הטופס מהאתר של רשות המסים ולמלא, כי יש סיכוי סביר שפשוט יפתחו לכם תיק. אז למה בכל זאת קיבלנו את הטופס?
אין הגדרה ספציפית, או לפחות לא פורסמה אחת כזאת, למי אמור לקבל כזה טופס, אך נראה שיש קווי דמיון בין כל המקבלים: לרוב האזרחים שקיבלו, יש יותר מדירה אחת בבעלותם - כנראה שמס הכנסה רוצה לבדוק האם יש שכ"ד חייב במס. רובם שוהים בחו"ל זמן רב, או טסים מספר רב של פעמים בשנה לחו"ל (גם אם זה כדי לבקר את המשפחה) - כנראה שמס הכנסה רוצה לבדוק האם יש להם עסק בחו"ל, שחייב דיווח בארץ. הקריטריון השלישי, הם כאלה שיש להם תנועות מוזרות בבנק - הפקדות ומשיכות לא רגילות, למי ששכיר או גרוע מכך למי שלא שכיר, ואין לו עסק - כנראה שמס הכנסה רוצה לבדוק מאיפה ההכנסות ועל מה הולכות ההוצאות, כלומר לבדוק האם יש עסק לא מדווח. אפשרות נוספת היא עבודה כשכירים אצל מספר מעסיקים, אם לא דיווחתם על כך כנדרש.

איך הגיעו אליכם? אולי עליתם במדגם, ואולי מישהו דיווח עליכם באמצעות ה"מלשינון" - מערכת של רשות המסים לדיווח על חשודים בעבירות מס.

בטופס אתם מתבקשים למלא:
● את כל מקורות ההכנסה שלכם (אם זה רק כשכירים, או שיש לכם הכנסה ממקומות אחרים בנוסף, כולל בחו"ל!)
● חשבונות בנק - עם דגש על חשבונות בנק גם בחו"ל
● האם אתם בעלי מניות או שותפים בעסק (שימו לב: אם אתם שותפים בעסק, או בעל מניות מהותי, אתם מחויבים להגיש דוח שנתי. אם קיבלתם את הטופס 5329 הנ"ל, מאוד יכול להיות שלא הגשתם דוחות כמו שצריך, ואולי אפילו לא פתחתם תיק כמו שצריך. חשוב מאוד להיזהר בסעיף הזה)
●את פרטי הנדל"ן שברשותכם
● פרטים נוספים, לפי הרשום בטופס וככל שהם נוגעים אליכם

למה דווקא אני?

"אז זה לרוב לא "דווקא" אתם, אלא פשוט צעד נוסף של רשות המסים למנוע מלחמה בהון השחור. רוב הכסף השחור מצוי בנדל"ן ובחו"ל, וזו עוד דרך של רשות המסים לתפוס עברייני מס. שימו לב: זה שקיבלתם את הטופס לא אומר בהכרח שאתם חשודים בעבריינות ונפתחה נגדכם חקירה, זה עדיין בגדר של "רק טופס". יחד עם זאת, חשוב מאוד לשים לב למילוי הטופס ולא למלא שם פרטים לא נכונים, דבר שעלול לנבוע מחוסר ידע, ולחשוף את עצמכם לבדיקות נוספות, דרישה להגשת דוחות או גרוע מכך פתיחת חקירה.

לא לזלזל בטופס - מס הכנסה עוקב אחרי מי שקיבל את הטפסים (למרות שהם לא נשלחו בדואר רשום, טופס ממס הכנסה רואים אותו כהתקבל לאחר 6 ימים מיום שנשלח). דאגו למלא את הטופס ולהחזיר בזמן. במקרים מסוימים, כדאי יחד עם הגשת הטופס, להגיש גם דוחות לשנים קודמות, במקרה והייתם אמורים להגיש ולא הגשתם. זה יהווה עבורכם נקודת מוצא הרבה יותר טובה לדיון בהקטנת קנסות, ופחות יחשוף אתכם לעבירה, שיכולה אפילו להיות עבירה פלילית! כמו כן מומלץ לחשוב על כמה שנים אחורה להגיש דוחות רטרואקטיבית (לפי פקודת מס הכנסה - 6 שנים, לפי הדין האזרחי - 7 שנים, לפי הדין הפלילי - 10 שנים) כמובן שיש לקחת את כל הגורמים בחשבון, לא להגיש מעט מדי שנים ולהיות חשוף לדרישה, ומנגד לא יותר מדי שנים ולשלם סתם יותר מס. מומלץ להיעזר ברואה חשבון ולוודא שהפרטים בטופס מולאו כנדרש, כדי כמה שפחות להיקלע לצרה מצד אחד, ולא להעלים נכסים או הכנסות חייבים בדיווח, מצד שני. שימו לב: אי הגשת הטופס או הגשת פרטים לא נכונים, עלולים להוות עבירה פלילית!

למידע נוסף ועזרה במילוי נכון של הטופס, פשוט היכנסו לאתר והשאירו פרטים:

פרוינד את פרוינד, רואי חשבון
http://www.freundcpa.co.il/

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully