וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ישקיע באפליקציה שלי?

מאמר אורח

15.9.2014 / 22:02

לישראל כבר יצא שם כיצרנית עולמית של אפליקציות. אבל מה עושים אלה שיש להם רעיון מבריק, אבל חסרים מימון לפיתוח? עו"ד יריב קדם, מומחה בהגנה משפטית על אפליקציות, עם כמה טיפים כלכליים, שיזיזו את הרעיון שלכם קדימה

נערה מחזיקה סמארטפון. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

ישראל היא אחד מחדרי הלידה הכי עמוסים לאפליקציות. גם ברגעים אלה, אלפי מוחות של ישראלים הוגים אפליקציות חדשות, מקוריות ועם פוטנציאל להצלחה עולמית, ממש כפי שכבר קרה לכל כך הרבה מבינינו, שהגשימו את חלום האקזיט. אלא שבד בבד עם הרעיונות המוצלחים שכבר עושים סיבובי ניצחון ברחבי הגלובוס, הרבה רעיונות אחרים נשארים בשלב הביצה ולא בוקעים מסיבה אחת - העדר מימון כספי. מרבית אפליקציות המגירה הללו הן מקוריות ופוטנציאל ההצלחה שלהן הוא גדול, אבל המכשול הכלכלי מהווה מחסום, שלעיתים קובר רעיון טוב. עו"ד יריב קדם, מומחה בליווי משפטי של אפליקציות, החל משלב הרעיון ועד לאקזיט הנכסף, עם כמה טיפים מהיכן בכל זאת אפשר לגרד מימון, שיתניע את התהליך.

"מרגע שממציאי האפליקציה מחליטים שהם יוצאים לדרך, הצעד הראשון צריך להיות הגנה משפטית על הרעיון בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי או פטנט", מבהיר קדם, "הם עתידים להיפגש עם משקיעים, לעניין מפתחים והרעיון ייחשף ואולי גם ייחטף מהם, אם הם לא יהיו מוגנים. עליהם לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתחום האפליקציות. נכון שיהיה עליהם להשקיע מעט על מנת להשיג הגנה משפטית על הרעיון שלהם, אבל החומה הזו שהם מקימים סביבו תמנע מהם מפח נפש אפשרי. אף אחד לא רוצה למצוא את הרעיון שלו מועתק ונגנב ממנו, אחרי שכבר עבר את הדרך הארוכה של פיתוח והשקעה, רק בשל הזנחה או תמימות בטיפול בשלב המשפטי".

- אנחנו מדברים על צמד יזמים שיש להם רעיון ואין להם כסף. מאיפה יגיע המימון?

"לאחר ההגנה המשפטית על הרעיון, עכשיו הזמן למצוא משקיעים, לא לפני שצמד היזמים החביב חתם על הסכם מייסדים שמסדיר את יחסיהם בינם לבין עצמם. אולם לפני פניה למשקיעים כדי לגייס הון לשלב הפיתוח, אפשר לשקול פניה אל מסלולי המימון של "המדען הראשי". לשכת "המדען הראשי" במנהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מעניקה אחת לשנה מספר מענקים בסכומים מאוד נדיבים ליזמים ישראלים המפתחים חדשנות טכנולוגית ותעשייתית במספר מסלולים הפונים לצרכים שונים (מו"פ תחרותי, סיוע למיזמים בתחילת דרכם, שיתופי פעולה בינלאומיים ועוד). אולי אתם תהיו ברי המזל. ניתן גם לפנות למסלול של משקיעים פרטיים (אנג'לים) ולעניין אותם ברעיון שלכם. מסלול נוסף שהפך לאחרונה למאוד פופולארי הוא "מימון ההמונים". ישנם היום ברשת אתרים רבים המאפשרים ליזמים בתחומים מגוונים לגייס באמצעותם מימון לפרוייקט שלהם, כמעט בכל תחום, תמורת הזכות ליהנות מהמוצר הסופי. לפעמים מדובר בחלוקת המוצר למשתתפים הרבה לפני צאתו לשוק ולפעמים אלה הטבות אחרות הכרוכות בשימוש בו. התנאים משתנים מאתר לאתר ומפרוייקט לפרוייקט. המוכר שהם הוא Kickstarter אך ישנם גם אחרים. בשלבים מתקדמים יותר ניתן לגייס כספים מקרנות הון סיכון אם עומדים בתנאים היחסית נוקשים ותובעניים של הקרנות.

"בכל מקרה, ייבחר המשקיע שייבחר, על היזמים בתחילת דרכם לזכור שאף משקיע הוא לא נדבן פילנטרופי והתמיכה שלו בפרוייקט היא מתוך מחשבה ליהנות בעתיד מהפירות של ההשקעה שלו. לפיכך, לאורך כל ההתקשרות עם משקיעים יש להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בנושאי אפליקציות, על מנת שידאגו גם לזכויות שלהם, בעזרת חוזה מסודר ובהיר, שמביא בחשבון את האינטרסים הכלכליים שלכם".

הכתבה מאת יריב קדם, עורך דין מתמחה בנושאי אפליקציות וטכנולוגיות

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully