וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות הנוירופידבק: ערן החל לדבר ונגמל מריטלין

מאמר אורח

4.11.2014 / 21:54

דלקת קרום המוח פגעה ביכולת הדיבור של ערן כשהיה תינוק. כשהגיע לבית הספר הוא סבל מהתפרצויות זעם ואובחן כהיפראקטיבי. אז גילתה אמו את שיטת הנוירופידבק, ולאחר סדרת טיפולים ערן החל לדבר, השתלב בלימודים, השתקם חברתית ויכול היה לוותר גם על הריטלין. זה סיפורו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורו האישי של ערן, היום בן 11, הוא מורכב במיוחד, נוגע ללב וכבר עכשיו כדאי לגלות שיש לו סוף טוב. ערן גדל בעיר גדולה במרכז הארץ וכשהיה בן שנה הבחינה אמו שיש לו קשיים בדיבור והוא אינו מצליח לתקשר כמו כל הילדים. ככל שחלף הזמן וערן התקשה בדיבור חששה האם שמשהו בהתפתחות שלו לא תקין ופנתה לגורמים רפואיים ואלה איבחנו אותו כלוקה בפיגור שכלי. מכיוון שהמשפחה עלתה מרוסיה, החליטה אמו לטוס איתו לארץ הולדתה ושם נקבע כי הילד סובל מדלקת בקרום המוח, וזו פגעה בחלק המוח שאחראי על הדיבור. הדלקת טופלה אבל ערן עדיין לא החל לדבר ככל הילדים.

עם חזרת המשפחה ארצה החל ערן לעבור סדרת טיפולים אצל קלינאית תקשורת. המפגשים נמשכו כחמש שנים אך ערן עדיין התקשה בדיבור. בינתיים הוא הגיע לגיל בית הספר, ושם שובץ לכיתה טיפולית. הוא היה נתון להתקפי זעם ולהתפרצויות, וחווה קשיים רבים בהסתגלות לבית הספר. חוסר הביטחון שלו השפיע על תפקודו היומיומי והוא סבל מקשיים חברתיים והתקשה גם בלימודים.

"הוא נמנע מליצור קשר עין עם המורה", משחזרת היום אמו, "מחשש שהמורה יפנה אליו והוא לא יהיה מסוגל לענות לו. הוא לא הביע עניין בחומר הנלמד בכיתה, למרות שמאוחר יותר התברר שהוא מבין את כל הנאמר. הילדים בכיתה לא הבינו אותו והוא סבל גם מבידוד חברתי". גם אחרי שעות הלימודים התקשה ערן לתפקד מבחינה חברתית. הוא חשש להיכנס לחנויות שבקניון, שמא המוכר יפנה אליו ויהיה עליו להיכנס איתו לשיחה, ממנה נרתע מאוד.

לפרטים נוספים לחצו כאן

אם לא די בכל אלה, לקראת גיל עשר אובחן ערן גם כהיפראקטיבי ונרשמו לו כדורי ריטלין. זו הייתה הנקודה בה החליטה אמו שעליה למצוא עבור ערן פיתרון אחר, שלא יהיה תרופתי. היא חיפשה דרכי טיפול נוספות וכך הגיע למרפאת BrainGames, שבהנהלת ריבי סלע, השוכנת באייר-פורט סיטי, שליד נתב"ג, לטיפול הנקרא נוירופידבק.

שיטת הנוירופידבק היא שיטה טיפולית נטולת תרופות, אשר פותחה בזמנו בנאס"א, והוכיחה את יעילותה בטיפול בבעיות של קשב וריכוז והיפראקטיביות. ריבי סלע היא מהראשונות שייבאו את השיטה ארצה, לאחר שלמדה אותה והשתלמה בה באירופה ובארצות-הברית. במהלך הטיפול צופה המטופל בסרטי וידאו, כאשר אלקטרודות המוצמדות לראשו מודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. כל עוד המוח עובד לפי דפוס הפעילות הרצוי, הסרט על המסך ברור ונקי.

כאשר דפוס הפעילות אינו תקין, תמונת הסרט הופכת קטנה ומטושטשת, וקשה לצפות בו. תיקון בריכוז מביא לתגובה של המערכת והצפיה בסרט חוזרת לתקנה. במהלך התרגולים המוח משנה את דפוס ההתנהגות החשמלית שלו ומאמץ את תבנית ההתנהגות הרצויה. מרגע שהשיג מוחו של המטופל את המיומנות, ניתן לוותר על השימוש בתרופות והחיים משתנים.

בעקבות הטיפול החל ערן לדבר ומצבו השתפר פלאים, גם מבחינה נפשית וגם חברתית. "התקפי הזעם חלפו", מספרת היום אמו בשמחה, "ונראה כאילו הוא נולד מחדש. בבית הספר הוא משתתף בשיעורים, מבין את כל מה שקורה ונאמר בכיתה וגם מבחינה חברתית הוא מייצר קשרים עם חברים. ואני זכיתי בילד חדש".

גם ערן עצמו שותף לשמחה הכללית. "כל הזמן לא הבינו אותי כי לא יכולתי לדבר כמו שצריך", הוא אומר, "עכשיו אני מרגיש שאני כמו כל הילדים ואני בטוח שאצליח להתקדם בחיים".

שיטת הנוירופידבק נולדה במעבדות נאס"א. נאס"א השתמשה בשיטה להגביר רמות הריכוז של הטייסים. בהמשך התברר שהשיטה טובה גם לטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. תוך כדי המחקרים והניסויים שנעשו, התברר שהשיטה יעילה לפחות כמו השימוש בריטלין, אין בה תופעות לוואי וההישגים שנצברים במהלך הטיפול נטמעים בהתנהגותו של המטופל ונשמרים לאורך זמן.

לפרטים אודות הטיפול לחץ כאן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully