וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המתכון המנצח ללהיט שיכבוש את הקהל?

בצלאל גלעדי

6.11.2014 / 20:37

בצלאל גלעדי, מעבד, מלחין, תמלילן ומפיק מוזיקלי, מנסה לשרטט את הנוסחה ליצירה של שיר מנצח. "להיט אמיתי צריך להיות שילוב בין מוזיקה חדשנית ואיכותית לבין מילים עם תוכן ומסר", אומר גלעדי

עולם חדש – אביב גפן.
יח"צ

איך מפיקים שיר מנצח? שאלת מיליון הדולר של עולם הזמר הישראלי. בצלאל גלעדי - מעבד, מלחין, תמלילן ומפיק מוזיקלי מהנחשבים בישראל, מנסה לפענח את נוסחת הקסם.

"ההיסטוריה מוכיחה שקשה מאוד לזהות מראש שיר מנצח", אומר גלעדי, "אתה בונה אלבום, מהמר על שיר או שניים שיהיו להיטים, ולפתע קופץ שיר שאיש לא חשב עליו, ומשתלט על הקהל ועל העורכים המוזיקליים והופך ללהיט היסטרי. אני רק אזכיר שתי דוגמאות - "הקולות של פיראוס" של חיים משה לא סומן כלהיט ושובץ בסוף האלבום, משם הוא קפץ לצמרת רשימות ההשמעה. כך גם היה עם "שבחי ירושלים" של דקלון. אף אחד לא ניחש שזה השיר שיכבוש את הקהל. ככה שכל מה שאגיד הוא נכון עד גבול מסויים. כדי לייצר שיר מנצח צריך קודם כל ללכת נגד הזרם. להיות בולט. "אנחנו דור מזויין" של אביב גפן, תפס מיד. זה היה שונה, אחר, היתה גם פרובוקציה וזה עבד. ועדיין, גם כשבונים שיר מנצח, צריך לזכור שזה בסך הכל סינגל, וכדי להצליח צריך לבנות משהו מאוד יציב סביבו. צריך זמר עם אישיות".

- אז צריך לבנות גם אישיות?

"אישיות לא בונים, כי אישיות יכולה להצליח גם אם היא נחשבת בעייתית ועדיין היא תהיה מצליחה. זמר צריך לדעת לתת שואו, לדעת לדבר, לדעת להופיע, להיות שונה מאחרים ולא להשתנות. כי באישיות מתאהבים. אריק אינשטיין היה מעולה דווקא בגלל הדרווישיות שלו, שהיתה אותנטית ותפסה את הקהל. שושנה דמארי שרה עם חית ועין עד יומה האחרון ולא העלימה את המבטא הגרוני כדי למצוא חן בעיני מישהו. דקלון, אחד האבות המייסדים של הזמר הים תיכוני, בעל שירה רהוטה וטקסטים נפלאים, ומי שהקפיד תמיד לשמור על רמה גבוהה של יצירה, הוא דוגמא לאבן דרך שזמרים צעירים יכולים ללמוד ממנה".

- אתה מדבר על בניה של שיר שיהיה להיט וייזכר שנים. נכס צאן ברזל. אך עושים את זה?

"אין לשאלה הזו תשובה מדעית. האם זה רק עניין של מזל, או נוסחה שידועה ליחידי סגולה? אם היתה לכך תשובה כל שיר חדש שיוצא מהתנור היה הופך ללהיט. המטרה של מי שכותב שיר מנצח היא הרצון להגיע לכמה שיותר אוזניים ולהתחבב עליהן. לפעמים שיר הופך ללהיט אך ורק בגלל הבאתו למודעות הציבורית בידי עורך מוזיקלי או שדרן בתוכנית פופולרית. לא כל להיט הוא שיר טוב, ולא כל שיר טוב הופך לנצחי. שירים מעטים מצליחים לשרוד לאורך השנים. אם נבחן את ההסטוריה נגלה שהשירים המצליחים הם אלה שבדרך כלל הביאו אמירה חדשה, מוזיקה הנחשבת לאיכותית ושילוב נכון בין מנגינה למילים. והכל כמובן צריך להיות בהקשר של זמן ומקום. "ירושלים של זהב" של שולי נתן לא היה הופך היום ללהיט".

- אז יש עוד פרמטרים שצריך להקפיד עליהם בדרך להפוך ללהיט.

"בוודאי. היום כדי להפוך שיר ללהיט צריך קודם כל קליפ. כמות האינפורמציה בקליפ צריכה להיות גדולה, כדי לדבר לקהל של היום, שיודע להתמודד עם שפע ויזואלי. המוזיקה צריכה להיות קליטה, מלודית ומהירה, כזו שקהל מכל הסוגים יכול לחיות איתה בשלום. מעבר לכך, ברמת ההפקה, דרוש יחצ"ן שיידע לקדם את השיר ולדחוף אותו בין כל הסינגלים שזורמים ללא הפסקה לעורכים המוזיקליים של תכניות הרדיו השונות".

- ומה עם המילים?

"להיט אמיתי צריך להיות שילוב בין מוזיקה חדשנית ואיכותית לבין מילים עם תוכן ומסר. רמת כתיבת הטקסט חשובה מאוד, כי לצערנו ככל שהשנים עוברות השפה הופכת פשוטה יותר ואין צורך בניתוח המילים כדי להבין למה התכוון המשורר. להיט צריך לחדש גם בתחום המילים. שיהיה שילוב מעניין של מילים ומנגינה. שהמנגינה תהיה כזו שלא נשמעה עדיין, או שתזכיר משהו שתת מודע יקלוט אבל לא יידע מה הוא בדיוק. למקוריות המילולית יהיה חלק גדול בהצלחה והיא שתקפיץ את השיר בדרגה אחת מעל לאחרים. מילים כמו ב"ערב כחול עמוק" של ריטה. איפה שומעים היום שורה כמו "את עולמי עם שחר" של זוהר ארגוב. היום הקהל שומע "אני לא זמין, אני לא פנוי".

- אבל הקהל רוצה כפיים ולשמוח בחתונות.

"אין לי בעיה עם לשמוח בחתונות. גם את זה צריך. הישראליות בחתונות זה יוונית, טורקית וערבית. הרי בסך הכל אנחנו חלק מהמזרח התיכון וזה בסדר. אבל זה לא להיטים נצחיםי. אני רוצה לחפש איכות, אותנטיות, משהו אמיתי עם נשמה. לארצות הברית לקח מאתיים שנה כדי להבין את הנשמה של המוזיקה השחורה ולהפוך אותה למיינסטרים. אצלנו לקח חמישים שנה כדי לבין את הפוטנציאל של הזמר הים התיכוני. זוהר ארגוב התחיל כזמר קסטות בתחנה המרכזית והיום כולם מסכימים שהוא היה מלך. הוא הביא משהו אמיתי, מוזיקת נשמה. לסיכום, סגנון מוסיקלי משתייך לתקופה מסויימת. כשסגנון מסויים שולט, הוא ייצר להיטים שיתאימו לאותה תקופה. אומנים - ואפילו הם כוכבים - השייכים לסגנון מוזיקלי מתקופה אחרת, שינסו ליצור בסגנון שלא הורגלו אליו, יכולים לאבד את אישיותם המוזיקלית רק מתוך רצון לבלוט ולהתאים את עצמם לתקופה העכשווית. זה מוקש שיכול להביא לכישלון ויש להיזהר ממנו".

  • עוד באותו נושא:
  • זמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully