וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך אפליקציה על האש? חסום את תביעות המשתמש

מאמר אורח

24.11.2014 / 23:46

הרבה מחשבה, כסף וזמן מושקעים בעת פיתוחן של אפליקציות חדשות, אולם יש משתמשים שרק מחכים להגיש תביעה על הפאשלות שמעבר לפינה, ורצוי תביעה ייצוגית. עו"ד יריב קדם מספר לנו כיצד להימנע מראש מאי נעימויות

משחקים באפליקציות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מעטים יודעים, אבל בדרך אל חשבון הבנק המתעשר, מפתחי אפליקציות משלמים ממון רב לתובעים בגלל רשלנות, מצגים מטעים ונזקים ממשיים שנגרמים לגולשים ע"י האפליקציה או שירות לקוי שניתן מטעם צדדים שלישיים שהאפליקציה מפנה אליהם. עו"ד יריב קדם נתקל על בסיס יומיומי ביזמים חרוצים שמזניחים פרט חשוב זה בבואם לתכנן את הויראליות, הפיתוח , השיווק ושאר המצרכים שיביאו להם, כך הוא מקווה, הכנסה גדולה.

קדם ליווה מאות אפליקציות משלב הרעיון ועד לשלב המכירה ומציע לנו להכין את מראש את אמצעי ההגנה, למקרה שחס וחלילה תבוא תביעה.

"לא ניתן להתייחס לאפליקציה כעל כל מוצר אחר. היא וירטואלית, בנויה מרבדים שונים כגון עיצוב ותכנות, מפורסמת בחנויות האפליקציות שלהן מרכזים ליישוב סכסוכים בדומה לבית משפט וירטואלי הנגישים לכל משתמש בעולם, ומייצרת חשיפה משפטית גדולה ליזמים. העיצוב והידידותיות של האפליקציה לא תגן עליכם בבחינת מערכת היחסים המשפטית ביניכם כבעלי האפליקציה לבין המשתמש הסופי. אולם פסקת "אני מסכים לתנאי השימוש" מגדירה את מערכת היחסים החוזית עם משתמש באפליקציה כבר משלב ההיכרות, ולכן חשוב לנסח את התוכן של תנאים אלו.

מסמך תנאי השימוש הינו הסכם מחייב, החייב להיכלל במסכים הראשונים אותם חוצה המשתמש החדש. המשתמש חייב למלא את הסימן הרצוי כנותן אישור לתנאים אלה עוד בטרם יגיע למסך שיאפשר לו ליהנות מהפיתוח שלנו. גם אם המשתמש סימן אוטומטית מבלי שממש טרח לקרוא את התנאים כולם, כמו רובנו, הוא נותן בכך אישור לגבינו שהתנאים ברורים לו ומקובלים עליו. ובכל זאת, יש לדעת. הסכם זה הוא בעל חשיבות קריטית לגבינו בבואנו ליצור מערכת יחסים עם המשתמש, וזהו ממש תנאי בל יעבור עבור אוכלוסיית מפתחי וממציאי האפליקציה. ההסכם מגדיר את כללי ההתנהגות שישררו מעכשיו בין שני הצדדים בבואם לבצע עסקת שימוש באפליקציה".

מה כולל ההסכם?

"ההסכם כולל מגוון סעיפים: פרטיות המידע של כל משתמש, מה קורה בתחום הפרסום, הגדרה משפטית מדוייקת של זכויות הבעלות באפליקציה וזכויות הקניין הרוחני שלה. יוגדר תחום האחריות המלא וגם תחומים להם אין היזם אחראי שלהם חשיבות גדולה. חשוב שנבהיר למי והיכן תהיה הסמכות השיפוטית. ניסוח חכם של תנאי השימוש, הן בכלל והן בהתאם להתנהגות ואפיון האפליקציה הספציפית שלכם הוא הזדמנות לבעלי האפליקציה לקבוע את מסגרת ההסכם המשפטי בינם לבין המשתמשים, ולצמצם עד למינימום את מידת החשיפה שלהם לתביעות משפטיות. כאן אין מו"מ, יש רק הגדרה משפטית שאתן תכננתם והקמתם ולכן חשוב לנצל נכון הזדמנות פז זו. ומה אם המשתמש לא ירצה להסכים לתנאי השימוש? ניתן לוותר על האפליקציה, אולם המטרה אינה לאבד משתמשים ולכך יש פתרונות חכמים".

אילו חוקים חלים על הסכם תנאי השימוש?

"ההסכם הקרוי "תנאי שימוש" כפוף לדיני החוזים בכלל ולדיני החוזים האחידים בפרט. חשוב לדעת כיצד לנסח את תנאי השימוש באופן שבית משפט לא יפסול סעיף כזה או אחר כ"תנאי מקפח" בחוזה אחיד. מאידך יש ללכת על קו נוקשה לטובת היזמים. אכן תנאי שימוש נוקשים, יסייעו לכם מאוד. מאידך, יש נושאים שאינם חוזיים וצריך להיות מומחה לעניין כדי להגן עליהם כמו דיני קניין רוחני. אין כיום הגדרה משפטית ל"דיני אפליקציות", אך בסופו של דבר מדובר בתחום חדש ודינמי, שמתעדכן לעיתים קרובות מפסק דין אחד למשנהו ודורש בקיאות משפטית רבה בעולם התוכנה והטכנולוגיה, ממש כפי שהאפליקציות עצמן מתפתחות מבחינה טכנולוגית ומתחדשות מרגע לרגע.

אני משקיע זמן רב מדי יום כדי להישאר מעודכן ובקיא, לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום חדש ומסעיר זה, ולשלוט בתכניו, החל מאפליקציה ויראלית חדשה שיצאה לאוויר העולם, וכלה בפסק דין תקדימי בנושא זה. אם אתם מפתחים אפליקציה, ודואגים לה מכל ההיבטים הטכנולוגיים והשיווקיים, אל תזניחו את הצד המשפטי ביחסים שבינכם למשתמשים וממליץ להגדיר היטב את היחסים ביניכם לבין המשתמשים העתידיים, ניסוח ואפקטיבי של "תנאי השימוש", הוא תנאי הכרחי על מנת שתוכלו להגן בצורה הכי טובה על האפליקציה שלכם ולגדר את הסיכונים שלכם מול המשתמשים". ומה קורה אם בכל זאת מוגשת תביעה? יש לשכור את שירותיו של עורך דין בקיא בתחום שיפנה את בית המשפט אל תנאי השימוש והפטורים הכלולים בהם, בהנחה שהם עומדים בכללים של חוק החוזים האחידים והדין בכלל. במקביל מומלץ להפעיל פוליסת ביטוח אפליקציה, אך על זה ארחיב בנפרד".

הכתבה מאת יריב קדם, עורך דין מתמחה בנושאי אפליקציות וטכנולוגיות

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully