וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרנד החדש באירועי המבוגרים: אומני חושים

מאמר אורח

31.12.2014 / 1:33

במגזר העסקי כבר עלו על זה מזמן. לרוב אירועי החברות מוזמנים אומני החושים שתפסו את מקומם של הזמרים, הבדרנים והסטנדאפיסטים. גם אירועים פרטיים נכנסו לקטגוריה. אז במה מדובר?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כשהיינו קטנים קראו לזה קוסם. הוא היה מגיע לימי הולדת או אירועי בר מצווה, מפריח יונה, שולף שפן מהכובע, מושך קלף מהשרוול ואם הוא היה מקצוען הוא גם היה מנסר את עצמו לשניים מול הפיות הפעורים של הקטנים והגדולים כאחד. אף אחד לא באמת חשב שיש לו יכולות על. היה ברור שמדובר בזריזות ידיים או אחיזת עיניים, אבל זה לא פגם בהנאה.

מופעי הקסמים האלה עלו בשנים האחרונות מדרגה, בעיקר בזכות ההופעות יוצאות הדופן של קוסמים בתוכניות טלויזיה שונות. מופעים אלה שבשנה האחרונה תפסו מקום מרכזי באירועים עסקיים, הקנו לכל מי שראה עצמו חלק מהחבורה החדשה את שם התואר "אומן חושים". רוצה לומר: אין פה אחיזת עיניים, או תעלולי זריזות ידיים, אלא שעשוע העושה שימוש בחושים שלנו, אלה שכבר הוכח שלא תמיד אנחנו יכולים לסמוך עליהם. כי מה שאנחנו רואים הוא לא תמיד מה שנראה, ומסתבר שגם מה שאנחנו חושבים הוא לא תמיד מה שאנחנו משוכנעים שנמצא רק אצלנו בראש והוא נסתר מכל אדם. המציאות, כך נראה, מתעתעת.

רון גליקסמן, אמן חושים, שמציג את יכולותיו במסיבות עסקיות ופרטיות, מסביר את ההבדל בין קוסם לאומן חושים, ומצהיר שלא רק שאין לו יכולות על טבעיות, כל אחד יכול לאמץ לעצמו יכולות כאלה, עם הידע והאימון המתאימים. "ההבדל הכי ברור בין אומן חושים לבין קוסם", אומר גליקסמן, "הוא שקוסם מגיע לאירוע עם מזוודה של ציוד, ולפעמים אפילו עם משאית, יש לו עוזרי במה והקסמים כולם מתרחשים לעיני הקהל. אומן חושים מסתפק בתיק יד ובו כמה ניירות, עט ואולי מספריים והתעלולים שהוא עושה מתבצעים בעיקר בתוך ראשיהם של האנשים. הוא מתיימר לחזות את ההתנהגות שלהם, לקרוא את מחשבותיהם, ולפעמים אפילו לשתול להם מחשבות בראש מבלי שהם מודעים לכך. הוא לא מנסר את עצמו לשתיים ולא מעלים טיגריס ומחליף אותו בדוגמנית".

- ואיך הוא שולט בחושים שלנו?

"אומן חושים לא שולט בחושים של אחרים, אלא מבצע עליהם מניפולציות מורכבות, שנובעות מכך שהוא מכיר את תהליכי החשיבה וההתנהגות של התת מודע האנושי. לאנשים נדמה שהוא קורא מחשבות, בעוד שכל מה שהוא עושה זה לשתול מחשבות בראשם של אנשים ואז להגיד להם שזה מה שהם חשבו. מכיוון שמרבית האנשים לא מודעים לתהליכים הללו, המתרחשים בתוך הראש שלהם עצמם, הם משוכנעים שמדובר ביכולות על טבעיות והתוצאות נראות להם מאוד מרשימות. אנשים בטוחים שיש לנו רק חמישה חושים, בעוד שבעצם יש לנו הרבה יותר. החושים המוכרים לנו הם חמשת החושים הפיזיים - ריח, טעם, שמיעה, ראיה, ומישוש - בעוד שהחושים הלא פיזיים, שהם גם חלק ממערך החושים שלנו - התמצאות במרחב, שיווי משקל ועוד - לא זוכים להתייחסות ונקראים ביחד חוש שישי".

לפרטים נוספים

- ועדיין אנשים מאוד מתרשמים ממה שנראה כמו קריאת מחשבות.

"אני מעדיף לקרוא לעצמי במאי מחשבות. בעזרת שפת גוף ושימוש בשיטות מסוימות, אני יכול לגרום לאנשים לחשוב על דברים שאני רוצה לשתול להם בראש. לאחר שעשיתי את זה, אני כביכול קורא את המחשבה הזו, שאני למעשה הנחתי שם. אנשים מוקסמים מזה כי כשהיינו ילדים, לא היו עלינו מגבלות ויכולנו לחשוב מחוץ לקופסא. כשאנחנו גדלים אומרים לנו שגם לחשוב מחוץ לקופסא זה בעצם לחשוב בתוך קופסא אחרת. אז אני מציע להתחיל לחשוב "באוויר". הרעיון הוא לייצר קסם שמתרחש בתוך ראשו של הצופה והוא עצמו לא יכול להתכחש לכך שזה קורה. אני משחק בעשרת החושים השונים של הצופה. אין לי יכולת לנחש את מספרי הלוטו, למרות שלא מזמן מישהו ביקש ממני לתת לו את המספרים והוא טוען שהרוויח בזכותי כמה עשרות אלפי שקלים, כי אי אפשר לקרוא מחשבות של מכונה שמגלגלת כדורים. כלי העבודה שלי בין היתר זוהי שפת הגוף, שהיא לגמרי מדעית".

- והקהל מקבל אותך כאחד האדם או כבעל יכולות על?

"אני אבדיל בין קהל ישראלי לבין קהל בחו"ל. הקהל בחו"ל נדהם, מאמין ביכולותיי ןאינו מטיל ספק בהן, בעוד שהקהל בארץ מוכרח לדעת איך עבדתי עליו. מדי פעם אני מגלה טכניקה כזו או אחרת, כדי שאנשים ייצאו מהמופע גם עם ידע על עצמם וגם יכירו איך עובד תת המודע שלהם או שפת הגוף שלהם. זה גם המקום להגיד שישראל היא מעצמה של אומני חושים ואנחנו מוכרים בכל העולם וזוכים לכבוד בשל כך".

  • עוד באותו נושא:
  • חושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully